Z czym związane są najczęściej wykrywane przez mechaników awarie silnika? Specjaliści firmy Shell Helix wskazują pięć najczęstszych problemów, które powodują nieprawidłową pracę jednostki.
1. Usterki wtryskiwaczy
Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy. Wynikać on może z wad wykonawczych lub być skutkiem złej jakości paliwa.
2. Problemy z turbosprężarkami
Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka działa jak dodatkowe płuco, gdyż zapewnia odpowiednią ilość powietrza potrzebną do uzyskania maksymalnej mocy. Obecnie trudno kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania, dlatego warto wiedzieć jak o niego dbać, gdyż ten właśnie „organ” najczęściej mści się za wszystkie zaniedbania. Przede wszystkim warto zrezygnować
z wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany, a także unikać natychmiastowego wyłączania auta po dłuższej lub dynamicznej podróży. Jeśli zależy nam na bezpiecznym, szybkim starcie, to najlepiej korzystać z olejów silnikowych o bardzo dobrych parametrach niskotemperaturowych, jak np. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.
Posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii, która źle znosi ciągłą jazdę na niskich obrotach, powinni być czujni szczególnie na „zacięcia” się układu. Za chłodzenie turbiny odpowiada
w głównej mierze olej silnikowy, dlatego warto postawić na środek smarny najwyższej jakości i regularnie go wymieniać. Konieczność smarowania silnika w zróżnicowanych i wymagających warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest stosowanie oleju syntetycznego.
3. Zawodne cewki zapłonowe
Nierówna praca silnika czy spadki jego mocy mogą wskazywać na uszkodzenie cewki zapłonowej. Ich przedwczesne może być efektem montażu słabej jakości lub źle dobranych pod względem mocy świec albo nieprawidłowego funkcjonowania instalacji LPG. W tej sytuacji pozostaje nam jedynie zdiagnozowanie przyczyny awarii, jej naprawa i wymiana cewek na nowe.
4. Dwumasowe koło zamachowe
Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył jedynie silników Diesla, ale obecnie dwumasowe koło zamachowe można znaleźć również w silnikach benzynowych, także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem tego podzespołu jest ochrona sprzęgła i skrzyni biegów poprzez eliminowanie drgań silnika. Warto wiedzieć, że praca dwumasowego koła zamachowego w niskich częstotliwościach, czyli przy niskich obrotach silnika, przyspiesza jego zużycie i może prowadzić do kosztownej wymiany (zwykle około 2 000 złotych). Dlatego należy unikać długotrwałej jazdy na niskich obrotach.
5. Kłopotliwa elektronika
Wszechobecna digitalizacja objęła również silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała masa czujników oraz systemów wspomagania i kontroli. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może okazać się, że mechanicznie sprawny silnik przestanie poprawnie funkcjonować. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika. Na tego typu problemy trudno znaleźć uniwersalne antidotum. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik – na przykład poprzez nieprawidłowy montaż instalacji LPG lub chiptuning.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
???, 4 marca 2016, 9:02 0 0
uszkodzenie cewki zapłonowej. Ich przedwczesne może być efektem montażu słabej jakości lub źle dobranych pod względem mocy świec albo nieprawidłowego funkcjonowania instalacji LPG.
jak instalacja lpg wpływa na uszkodzenie cewki ?
Odpowiedz