Co płynie w oleju silnikowym?

16 lutego 2016, 12:51

W pracy nad olejem silnikowym duże znaczenie ma zastosowanie wysokiej jakości bazy olejowej. Jednak dopiero w połączeniu z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi tworzy ona olej o pożądanych właściwościach, zapewniających prawidłową ochronę silnika.

Dodatki uszlachetniające są stosowane przede wszystkim po to, aby zapewniać stabilność parametrów olejów bazowych i poprawić ich właściwości, a tym samym lepiej chronić silnik.  W zależności od przeznaczenia, rodzaju silnika i wymogów producentów, dodatki są dobierane i mieszane w różnych konfiguracjach, stanowiąc zwykle od 10 – 25% oleju. Resztę tworzy baza olejowa.

Istnieje kilka rodzajów dodatków uszlachetniających stosowanych w olejach silnikowych. Detergenty utrzymują silnik w czystości i neutralizują kwasy powstające w wyniku spalania paliwa. Środki dyspersyjne usuwają sadzę i szlamy oraz utrzymują je w postaci zawiesiny w oleju, co zapobiega powstawaniu blokad. Z kolei dodatki chroniące przed zużyciem tworzą aktywną chemicznie powłokę na częściach ruchomych. Dodatki te są szczególnie istotne w przypadku dużych obciążeń podczas rozruchu silnika i jazdy samochodem. Antyoksydanty przyczyniają się do spowolnienia naturalnej degradacji oleju silnikowego, a modyfikatory tarcia zmniejszają opór pomiędzy ruchomymi częściami silnika. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne to substancje zabezpieczające silnik przed korozją.


Bezpieczna praca silnika
Odpowiednie połączenie wysokiej jakości dodatków i bazy olejowej ma duże znaczenie dla ochrony silnika zwłaszcza w przypadku nowoczesnych olejów syntetycznych. Oleje syntetyczne działają skuteczniej niż mineralne, ponieważ do ich produkcji wykorzystywane są zaawansowane procesy chemiczne, dzięki którym ich struktura molekularna i właściwości mogą być precyzyjnie określane. W olejach syntetycznych dodatki nie rozpuszczają się, dlatego muszą być wcześniej odpowiednio przygotowane. Każda z firm ma własne metody oraz doświadczenia i wykorzystuje różne składniki do tego, aby uzyskać określone parametry.
– W Shell zawsze stosujemy optymalne technologie w dziedzinie formulacji olejów. Dotyczy to zarówno bazy olejowej, jak i doboru dodatków. Przykładamy ogromną wagę do jakości i rozpuszczalności wykorzystywanych przez nas dodatków uszlachetniających, dzięki temu od lat opracowujemy i dostarczamy na rynek oleje silnikowe najwyższej klasy – komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.


Ultranowoczesna ochrona
Jednym z najnowszych osiągnięć inżynierów Shell jest syntetyczny olej silnikowy Shell Helix Ultra 5W-40 wyprodukowany z krystalicznie czystej bazy olejowej, powstałej z gazu ziemnego z wykorzystaniem rewolucyjnej Technologii Shell PurePlus. Technologia Shell PurePlus to efekt ponad czterdziestoletniej pracy ekspertów firmy Shell oraz wykorzystania ponad 3 500 patentów. Środki smarne oparte na olejach wytwarzanych w Technologii Shell PurePlus są pozbawione większości zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika. Oleje Shell Helix Ultra pomagają zachować optymalną czystość silnika, gdyż żaden inny olej silnikowy nie zapewni czystości silnika w stopniu tak zbliżonym do fabrycznej.


Oprócz krystalicznie czystej bazy olejowej, olej Shell Helix Ultra zawiera również unikalny pakiet dodatków, które chronią silnik nie tylko podczas jazdy, ale również w trakcie rozruchu. Tworzą aktywną powłokę na częściach ruchomych, co ma znaczenie w przypadku dużych obciążeń. Co więcej, dodatki uszlachetniające zawarte w oleju przeciwdziałają utlenianiu oraz wpływają na większą oszczędność paliwa.


Sukces na torze
Technologie środków smarnych Shell są opracowywane i testowane przez globalny zespół naukowców. Jednym z istotnych elementów tej działalności jest współpraca techniczna pomiędzy Shell i Ferrari. Obecnie zespół Shell dedykowany do współpracy ze Scuderia Ferrari składa się z 50 ekspertów technicznych. Jego członkowie współpracują ze sobą na całym świecie w laboratoriach Shell, na wszystkich torach objętych kalendarzem wyścigów Grand Prix i u boku inżynierów Ferrari w Maranello, pracując nad optymalnym połączeniem czystego oleju bazowego wytwarzanego z gazu ziemnego ze starannie dobranymi dodatkami. 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Oleje Liqui Moly z kolejnym wyróżnieniem
Oleje Liqui Moly z kolejnym wyróżnieniem

Czytelnicy dwóch niemieckich magazynów skierowanych do pracowników warsztatów oraz serwisów samochodowych oceniali używane przez siebie produkty i wybrali najlepsze marki produktów z branży motoryzacyjnej. W kategorii oleje silnikowe główna nagroda przypadła Liqui Moly. Jedną z kategorii w plebiscycie „Autohaus” i „Auto Service Praxis” były oleje silnikowe do samochodów osobowych. Dotychczas oleje Liqui Moly zajmowały miejsca […]

Shell Helix Ultra i BMW Motorsport triumfują w zawodach DTM
Shell Helix Ultra i BMW Motorsport triumfują w zawodach DTM

Zespół BMW Motorsport zdobył mistrzostwo konstruktorów w tegorocznym finale wyścigów DTM. Zakończony sezon był pierwszym, w którym drużyny BMW stosowały olej silnikowy Shell Helix Ultra wytwarzany z gazu ziemnego. Tytuł mistrza konstruktorów został przyznany BMW Motorsport już po raz trzeci od powrotu do kategorii w 2012 roku. W tym sezonie sukces osiągnięto po raz pierwszy […]

5 najczęstszych usterek silnika
5 najczęstszych usterek silnika

Z czym związane są najczęściej wykrywane przez mechaników awarie silnika? Specjaliści firmy Shell Helix wskazują pięć najczęstszych problemów, które powodują nieprawidłową pracę jednostki. 1. Usterki wtryskiwaczy Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!