Czym jest masa nieresorowana i jak ją skutecznie obniżyć?

24 lutego 2016, 23:24

Intrygują Cię tarcze zamontowane w sportowym samochodzie. Andrzej, mechanik samochodowy i specjalista od hamulców dobrze wie, że to są tarcze kompozytowe i objaśnia, jakimi innowacjami technologicznymi różnią się te tarcze od tradycyjnych.

Tarcze kompozytowe, w odróżnieniu od standardowych tarcz żeliwnych, składają się z dwóch oddzielnych elementów: powierzchni hamującej wykonanej z żeliwa i dzwonu wykonanego z aluminium.

Określane są jako pływające, ponieważ dwie części są połączone ze sobą przez tuleje mocujące.

Tuleje mocujące przyczyniają się do poprawy osiągów tarczy, ponieważ pozwalają powierzchni hamującej rozszerzyć się bez odkształceń plastycznych. Podczas działania, tarcza ma część ciepłą – powierzchnię hamującą – oraz część zimniejszą – dzwon. Ważne jest, aby powierzchnia hamująca mogła rozszerzyć się bez odkształcania i tworzenia naprężeń, które mogłyby spowodować pęknięcia, a następnie  przełamanie tarczy. Ten typ tarczy umożliwia promieniowe rozszerzenie powierzchni, co zapobiega trwałym odkształceniom i naprężeniom.

Tarcze pływające często mają specjalną wentylację – filarową lub kierunkową, aby lepiej rozproszyć ciepło oraz otwory lub rowki dla większej wydajności tarczy i klocków i zapobieganiu zjawisku tzw. fadingu.

Dzwon z aluminium, w miejsce żeliwnego, pozwala na redukcję ciężaru tarczy o około 20%.

W proporcji do ciężaru pojazdu, ta redukcja może wydać się marginalna. Niemniej, ma to niezwykle istotny wpływ na zużycie paliwa, osiągi i zachowanie samochodu, ponieważ tarcza jest częścią mas nieresorowanych pojazdu.

Masami nieresorowanymi nazywa się masy, których odległość od podłoża nie zmienia się, na przykład koła, opony, hamulce, piasty, półosie, sprężyny i amortyzatory.

Natomiast masami resorowanymi są wszystkie masy pojazdu zawieszone na sprężynach zawieszenia, takie jak podwozie, silnik, karoseria, skrzynia biegów.

Już sam współczynnik masy resorowanej do nieresorowanej definiuje zachowanie zawieszenia i całego pojazdu. Zazwyczaj pojazd można uważać za komfortowy, gdy jest on wyższy od 5. Współczynnik ten w pojeździe użytkowym zwykle wynosi nieco powyżej 5, natomiast w samochodach z górnej półki może wynosić powyżej 7 punktów.
Wysoki współczynnik oprócz większego komfortu przekłada się również na to, że samochód ulega mniejszym wstrząsom spowodowanym przez niedoskonałości podłoża, a co za tym idzie staje się bardziej precyzyjny, stabilny i bezpieczniejszy podczas dynamicznej jazdy.
Niektóre masy nieresorowane są złożone z elementów poruszających się ruchem obrotowym, o dość znacznym momencie bezwładności, takich jak koła oraz tarcze. Takie masy poza tym, że są przyspieszane i hamowane liniowo w kierunku ruchu pojazdu, muszą być również przyspieszane i hamowane w swoim ruchu obrotowym, przez co angażują więcej mocy silnika.

Zmniejszenie emisji spalin jest jednym z najważniejszych wyzwań, z jakim producenci pojazdów będą musieli się zmierzyć w najbliższej przyszłości. Dlatego też, dzięki zmniejszeniu ciężaru mas nieresorowanych, zwiększa się dostępna energia i zostaje zredukowane zużycie paliwa oraz emisja spalin.

Tarcze pływające są wykorzystywane w najmocniejszych, sportowych samochodach, ale niektóre z rozwiązań zastosowanych w tych tarczach są również stosowane w układach hamulcowych samochodów o mniejszych osiągach, co przekłada się na lepszą efektywność hamowania i większe bezpieczeństwo pojazdów.

Artykuł sponsorowany Brembo

Dowiedz się więcej

Jeśli Twoja oferta nazywa się BREMBO…
Jeśli Twoja oferta nazywa się BREMBO…

Od ponad pięćdziesięciu lat Brembo jest światowym liderem w projektowaniu i produkcji zaawansowanych technologicznie układów hamulcowych. Współpraca z najważniejszymi producentami samochodów i najbardziej utytułowanymi zespołami wyścigowymi pozwoliła Brembo uzyskać techniczny know-how konieczny do realizowania coraz bardziej innowacyjnych produktów, dostępnych również dla segmentu części zamiennych – aftermarketu. Konkurencyjność, a równocześnie przekazywanie naszego know-how technicznego, zaczerpniętego z […]

Brembo wprowadza zabezpieczenia oryginalności
Brembo wprowadza zabezpieczenia oryginalności

Wszystkie znane marki były ofiarami podróbek, Brembo nie jest wyjątkiem. Systemy hamulcowe Brembo są kopiowane i można natknąć się na podrobione produkty Brembo, które wyglądają i kosztują praktycznie tyle samo, co oryginał, ale mają zupełnie inny poziom jakości. Zakup fałszywego układu hamulcowego może być bardzo ryzykowny. Układ hamulcowy jest elementem wpływającym na bezpieczeństwo, a podróbki […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 lutego 2016, 16:11 0 0

W tytule artykułu powinno być "masy nieresorowane".
Stefan Myszkowski

Odpowiedz