Luksemburska Federacja Biznesu przyznała firmie Goodyear Nagrodę Ekologiczną Fedil w kategorii „efektywność surowcowa” za innowacje związane z krzemionką pozyskiwaną z popiołu z łusek ryżu. Goodyear wykorzystuje ten składnik do wzmacniania bieżnika opon. Działania marki pomagają rozwiązać globalny problem z zalegającymi odpadami ryżowymi.
"Stosowanie przez Goodyeara krzemionki pozyskiwanej z popiołu z łusek ryżu przynosi korzyści środowisku naturalnemu. Przede wszystkim zmniejsza ilość popiołu odpadowego trafiającego na wysypiska. Ponadto wymaga mniejszych nakładów mocy, gdyż proces konwersji krzemionki jest znacznie mniej energochłonny. Dzięki nowemu komponentowi nasze opony są też bardziej efektywne paliwowo, co zmniejsza emisję dwutlenku węgla przez pojazdy. Obecność krzemionki w oponach podnosi również poziom bezpieczeństwa podczas jazdy, gdyż produkty te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni” – powiedział Carlos Cipollitti, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.
Według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, każdego roku na całym świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu. Utylizacja łusek ryżu stała się światowym problemem ekologicznym, którego nie rozwiązało nawet spalanie łusek ryżu w procesie produkcji energii elektrycznej, bowiem powstający popiół nadal trafiał na wysypiska.
Przez ostatnie trzy lata inżynierowie Goodyeara w centach innowacji w Luksemburgu i Stanach Zjednoczonych prowadzili badania nad opracowaniem zrównoważonego i przyjaznego środowisku rozwiązania oraz udoskonaleniem technologii, która umożliwi zastąpienie tradycyjnej krzemionki krzemionką pozyskiwaną z popiołu z łusek ryżu.
Tradycyjnie krzemionka stosowana do produkcji opon jest pozyskiwana z piasku. Jednak proces jej wytwarzania wymaga znacznych ilości energii i bardzo wysokich temperatur. Krzemionka pozyskiwana w trakcie spalania łusek ryżu pozwala na znaczne obniżenie bilansu energetycznego.
Komentarze