Wciąż rozrastający się rynek motoryzacyjny niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwa, a jednym z nich jest groźba znacznego zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
Jeżeli nawet jeden pojazd emituje relatywnie mało szkodliwych zanieczyszczeń, to po przemnożeniu ich przez liczbę wszystkich pojazdów (kilkaset milionów w samej Europie) okazuje się, że istnieje potrzeba wprowadzenia odpowiednich przepisów regulujących emisję spalin. W tym celu Unia Europejska wprowadziła w 1993 normę emisji spalin Euro, normy Euro 1 i 2 dotyczyły samochodów osobowych i lekkich dostawczych, natomiast normy od Euro III dotyczyły również samochodów ciężarowych i autobusów. Obecnie najnowszą wersją normy emisji spalin jest norma Euro VI.
Oleje niskopopiołowe
Aby producenci samochodów mogli spełnić normę Euro IV i Euro V, byli zmuszeni wyposażać swoje pojazdy w układy wtórnej obróbki spalin, które pozwalają znacznie obniżyć emisję substancji toksycznych. Do takich rozwiązań należą systemy filtracji spalin usuwające cząsteczki sadzy (filtry DPF) oraz systemy SCR, które ograniczają emisję tlenków azotu NOx. Oba systemy współgrają z układami EGR, które działają na zasadzie powtórnego dopalenia spalin poprzez dostarczenie ich z powrotem do komory spalania. Widzimy, iż istnieją dwie drogi, które są wykorzystywane przez producentów samochodów ciężarowych.
Z technicznego punktu widzenia spełnienie normy Euro VI przez silniki wymaga dość dużego rozbudowania systemu wtórnej obróbki gazów wydechowych. Począwszy od 1 stycznia 2014 r. silniki samochodów ciężarowych są wyposażone jednocześnie w filtry cząstek stałych i układy SCR (najczęściej) wspierane przez zestaw zaworów EGR. Powoduje to konieczność stosowania olejów silnikowych o obniżonym poziomie popiołów siarczanowych, siarki i fosforu, tzw. olejów typu Low SAPS. Tego typu oleje wydłużają żywotność filtrów cząstek stałych (DPF).
Mniejsze zużycie paliwa
Kolejną kwestią, nad która silnie pracują producenci samochodów, to obniżenie zużycia paliwa przez silniki. Moda na niskie spalanie w oczach kierowców ma same plusy. Dla producentów olejów silnikowych już niekoniecznie. Na ilość zużywanego paliwa wpływ ma kilka istotnych czynników konstrukcyjnych pojazdu, wśród których znajduje się także jakość i lepkość oleju silnikowego. Olej o niskiej lepkości ma niskie opory wewnętrze, dzięki czemu mniej mocy silnika (a więc mniej paliwa) potrzeba, aby wymusić obieg oleju. W najnowocześniejszych konstrukcjach silników ich producenci wymagają stosowania olejów w lepkościach 0W-20 lub 5W-20 (nawet w samochodach ciężarowych). Niższa lepkość oleju to, teoretycznie, mniej trwały film olejowy. Aby olej spełniał swoje zadania jego producenci są zmuszani do opracowywania specjalnych technologii zwiększających wytrzymałość filmu olejowego. Dobrym przykładem w tej dziedzinie jest technologia Castrol Titanium FST™.
Oleje biodegradowalne
W specjalistycznych konstrukcjach znajdują swoje zastosowanie także tzw. oleje biodegradowalne. Przykładem takiego produktu jest Castrol Biolube2T lub Castrol Palmtec. Pierwszy olej to specjalnie przygotowana formulacja do silników zaburtowych (stosowanych w łodziach). Jest to olej syntetyczny, w pełni biodegradowalny, idealnie nadający się do silników pracujących w środowisku wodnym. W przypadku rozszczelnienia układu olejowego, i przeniknięcia oleju do środowiska, podlega on w 100% naturalnemu rozkładowi, nie dopuszczając przy tym do zanieczyszczenia środowiska. Dla porównania 1 litr oleju mineralnego, niebiodegradowalnego, może skazić do 4000m2 wody. Z kolei Castrol Palmtec to olej wykonany na bazie roślinnej, przewidziany do silników pojazdów poruszających się po lądzie (motocykle i skutery). Olej ten zadebiutował w 1995 r., a opracowano go na bazie oleju palmowego w Malezji, gdzie są największe zasoby naturalne tego surowca. Dzięki temu olej jest także w 100% biodegradowalny, i dodatkowo silnik pracujący na tym oleju emituje mniej węglowodorów niż silnik pracujący na oleju konwencjonalnym.
Oleje z certyfikatem CO2 neutral
Castrol dba o środowisko także minimalizując emisję CO2 w swoich fabrykach. Gama olejów Castrol EDGE Professional i Magnatec Professional uzyskała certyfikat CO2 neutral. Są to pierwsze na świecie oleje, które spełniają wymagania międzynarodowych standardów ochrony środowiska, w tym pomiarów emisji CO2 i obliczania śladu węglowego przez cały cykl życia produktu. Dodatkowo Castrol prowadzi projekty ekologiczne, które spowodują redukcję z atmosfery takiej ilości gazów cieplarnianych, jaka powstaje w czasie produkcji, użytkowania i neutralizacji olejów. Dzięki tym działaniom udało się w ubiegłym roku ograniczyć emisję dwutlenku węgla o ok. 200 tys. ton, a w 2015 roku ta wartość ma osiągnąć pół miliona ton. Przyznany certyfikat to efekt wspólnej pracy z partnerami i doradcami w ramach projektu BP Target Neutral.
Co nas czeka w przyszłości?
W ofercie Castrol dla silników samochodów osobowych, jak i ciężarowych są obecnie oferowane w dużej mierze oleje niskopopiołowe, które współpracują idealnie z nowoczesnymi silnikami, wykonanymi w technologiach „eko”. Powoli wyłania się również kształt kolejnej wersji normy emisji spalin Euro VII, która jeszcze bardziej obniży limity emisji substancji szkodliwych w spalinach. Będzie to miało wpływ na przyszłą konstrukcję silników, jak również będzie wymagało jeszcze bardziej wyszukanej technologii od środków smarowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
wunst, 10 kwietnia 2019, 7:38 0 -1
Staram się dobierac olej silnikowy w taki sposób aby dbał on o silnik, ale też o środowisko, to też o moje zdrowie przecież chodzi. Do swojego silnika leje olej Shell Helix Ultra SN oW-20, który oprócz zmniejszania emisji spalin bardzo dobrzeradzi sobie ze szlamem silnikowych, ale utrzymuje w czystości tłoki i w ogólnie dobrej kondycji cały mechanizm.
Odpowiedz
gosc, 17 kwietnia 2019, 19:59 0 -1
dla przykładu olej Shell Helix Ultra ECT C2/C3 zapewnia ochronę układu wydechowego poprzez utrzymanie w czystości filtra cząstek stałych w silnikach Diesla co za tym nie zanieczyszczamy środowiska.
Odpowiedz
nick_w, 15 maja 2019, 11:50 0 -1
A ten Shell Helix Ultra ECT C2/C3 to jak się ma do sinika z LPG? Może coś uszkodzić czy będzie pasował?
Odpowiedz
Alfons_Petarda, 15 maja 2019, 14:51 2 0
silnik Ci wybuchnie... co ma olej w silniku do instalacji LPG?
Odpowiedz
tylko Shell Helix, 15 maja 2019, 15:33 2 0
O znowu marketingowcy Shell Helix nadają
Odpowiedz
rdest, 15 maja 2019, 18:53 0 0
Jakikolwiek artykuł o oleju i od razu mamy "ja i mój Shell Helix, stosuję nawet do prania i pieczenia"
Odpowiedz
gosc, 24 czerwca 2019, 19:45 0 0
a w jaki sposób olej może uszkodzić silnik ? regularne sprawdzanie stanu oleju jak odpowiedni dobór i jego regularna wymiana wykluczają taką sytuację
Odpowiedz
bartek, 15 lipca 2019, 20:02 0 0
jak olej jest produkowany z gazu ziemnego to już jest pozytywny aspekt dla ochrony środowiska przed jego zanieczyszczeniem.
Odpowiedz
Piter, 22 sierpnia 2019, 13:55 0 0
dokładnie zgadzam sie :D shell daje rade
Odpowiedz
gosc, 26 sierpnia 2019, 20:03 0 0
oczywiście bardzo ważne jest to z czego olej silnikowy jest produkowany i jaki wpływ na środowisko ma jego produkcja natomiast obecnie są firmy które produkują olej silnikowy na bazie gazu ziemnego .
Odpowiedz
apollo, 14 września 2019, 23:24 0 0
ja sobie dobierałem olej na apce lubematch na stronie shella i mi zaproponowała pare opcji i własnie najbardziej ekologiczna wybrałem :D
Odpowiedz
gosc, 23 października 2019, 19:44 0 0
i co chodzi o to aby kupować oleje które produkowane są z gazu ziemnego jak np Shell Helix ?
Odpowiedz
gosc, 25 października 2019, 19:29 0 0
ciekawa ta technologia Shell kiedy olej silnikowy produkowany jest na bazie gazu ziemnego co za tym nie zanieczyszcza środowiska.
Odpowiedz
makimi, 27 października 2019, 17:47 0 0
Do swojego silnika leję oleje shella, które bardzo dobrze sobie radzą z silnikiem, ale mają tez dobry wpływ na środowisko.
Odpowiedz
gosc, 29 listopada 2019, 19:08 0 -1
no ekologia jest bardzo ważnym aspektem przy produkcji olejów i skoro jest wytwarzany z gazu ziemnego to bardzo dobrze.
Odpowiedz
gosc, 12 grudnia 2019, 14:57 0 0
zgadzam się ekologia jest obecnie najważniejsza a jeżeli produkt jest wykonany z surowców pochodzenia ekologicznego to jest zachęta aby go kupic i stosować,
Odpowiedz
gosc, 23 grudnia 2019, 20:24 0 0
czyli co samemu nie powinno się wymieniać ? ja zawsze wymianę przeprowadzałem sam i olej syntetyczny do mojego Golfa również a w przypadku wymiany w warsztacie jestem skazany na ich olej.
Odpowiedz
gostek, 30 grudnia 2019, 18:36 0 0
jeżeli olej silnikowy lub inny produkt produkowany jest z zachowaniem zasad ekologii w tym przypadku olej silnikowy z gazu ziemnego to tak powinno być i coraz częściej i powinnismy po takie produkty sięgać.
Odpowiedz