Układ hybrydowy 48V od firmy Bosch

11 września 2015, 10:10

Bosch stworzył napęd hybrydowy, który z założenia ma być opłacalny także w mniejszych samochodach. Układ wejdzie do produkcji seryjnej wraz z następną generacją pojazdów i będzie kosztować ułamek dzisiejszej ceny układów hybrydowych.

Boost Recuperation System – hybryda dla każdego

Nowoczesne samochody, wyposażone w nowy układ Boscha mogą dzięki układowi hybrydowemu zaoszczędzić dodatkowo 15% paliwa. Zarówno wersje benzynowe, jak i Diesla posiadają elektryczną funkcję Boost, która umożliwia bardziej dynamiczne przyspieszanie. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, oferując 150 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Odpowiada to mocy silnika sportowego w małym samochodzie.

W przeciwieństwie do popularnych wysokonapięciowych układów hybrydowych 400 V, nowy układ bazuje na niższym napięciu 48 V, czego efektem jest obniżenie kosztów jego komponentów. Zamiast dużego silnika elektrycznego, opracowano specjalną wersję generatora o czterokrotnie wyższej mocy. Silnik-generator wykorzystuje układ pasowy do wspomagania silnika spalinowego mocą dochodzącą do 10 kW. Energoelektronika stanowi ogniwo łączące pomiędzy dodatkowym akumulatorem niskonapięciowym i silnikiem-generatorem. Przetwornica DC/DC pozwala zasilać sieć 12 V pojazdu z sieci 48 V. Dodatkowym atutem są znacznie mniejsze rozmiary nowego akumulatora litowo-jonowego.

– „Podstawowa wersja układu hybrydowego, bazująca na sieci 48 V, stanie się atrakcyjną opcją dla kierowców w Europie, Ameryce Północnej i Azji" –  powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. Według prognoz firmy Bosch w 2020 roku na całym świecie będzie już około czterech milionów nowych samochodów wyposażonych w ten wariant układu hybrydowego.

Prototyp: parkowanie za naciśnięciem przycisku

Na targach IAA 2015 Bosch prezentuje także drugą generację podstawowego układu hybrydowego, która obecnie znajduje się jeszcze w fazie rozwoju. W prototypie wyższej mocy silnik-generator będzie połączony bezpośrednio ze skrzynią biegów, a nie jak dotychczas z silnikiem spalinowym.

Dzięki temu układ ten będzie umożliwiał nie tylko okresowe wspomaganie elektryczne, lecz także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy niższych prędkościach – na przykład w ruchu typu stop-and-go.

Wariant ten umożliwi także w samochodach niższej klasy średniej funkcję, która na tegorocznych targach IAA debiutuje w samochodach klasy wyższej, a jest nią zdalnie sterowany asystent parkowania, który pozwala kierowcy zaparkować pojazd za naciśnięciem przycisku, także w wąskim miejscu lub w garażu.

Funkcja bazuje na czujnikach ultradźwiękowych i automatycznym systemie parkowania, stosowanym w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki zintegrowaniu silnika elektrycznego system automatycznie przyspiesza i może samodzielnie zmieniać biegi do jazdy w przód i w tył. Także wtedy, gdy kierowca nie znajduje się w pojeździe proces parkowania jest inicjowany poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się w kluczyku. Dodatkowo Bosch oferuje stworzoną przez siebie aplikację na smartfony, która umożliwia obsługę asystenta parkowania spoza pojazdu.

Dowiedz się więcej

Żarówki Bosch Gigalight Plus 120 dla wymagających
Żarówki Bosch Gigalight Plus 120 dla wymagających

Gigalight Plus 120 to żarówki halogenowe dla użytkowników szukających żarówek o największym zasięgu światła. Dzięki dokładnej geometrii włókna żarnika w Gigalight Plus 120, strumień świetlny koncentruje się na drodze w sposób bardziej precyzyjny, dając odpowiednio większą ilość światła. Budowa żarówki znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy, szczególnie o zmroku, w złych warunkach pogodowych czy podczas jazdy […]

Oprogramowanie ESI[tronic]-SIS firmy Bosch na 12 miesięcy w cenie specjalnej
Oprogramowanie ESI[tronic]-SIS firmy Bosch na 12 miesięcy w cenie specjalnej

ESI[tronic] 2.0 to system modularnych bloków, które można łączyć tak, aby były odpowiednio dopasowane do profilu działalności każdego warsztatu. Jednym z modułów tego programu jest SIS: “System Informacji Serwisowej”. Moduł SIS – „System Informacji Serwisowej” W systemie informacji serwisowej SIS firmy Bosch dostępne są takie istotne informacje, jak opis czynności diagnostycznych, schematy elektryczne, hydrauliczne i […]

Przyłącz się do kampanii Bosch
Przyłącz się do kampanii Bosch

W tym roku rusza kolejna edycja kampanii telewizyjnej firmy Bosch poświęconej bezpieczeństwu. Jej celem jest przypomnienie kierowcom o konieczności zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa w trudnym okresie jesienno-zimowym. Firma Bosch zaprasza warsztaty do przyłączenia się do kampanii i zaoferowania swoim klientom przeglądu samochodu pod kątem bezpieczeństwa. Bosch zachęca do promowania bezpieczeństwa i do zwracania uwagi na […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!