Bosch stworzył napęd hybrydowy, który z założenia ma być opłacalny także w mniejszych samochodach. Układ wejdzie do produkcji seryjnej wraz z następną generacją pojazdów i będzie kosztować ułamek dzisiejszej ceny układów hybrydowych.
Boost Recuperation System – hybryda dla każdego
Nowoczesne samochody, wyposażone w nowy układ Boscha mogą dzięki układowi hybrydowemu zaoszczędzić dodatkowo 15% paliwa. Zarówno wersje benzynowe, jak i Diesla posiadają elektryczną funkcję Boost, która umożliwia bardziej dynamiczne przyspieszanie. Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, oferując 150 Nm dodatkowego momentu obrotowego. Odpowiada to mocy silnika sportowego w małym samochodzie.
W przeciwieństwie do popularnych wysokonapięciowych układów hybrydowych 400 V, nowy układ bazuje na niższym napięciu 48 V, czego efektem jest obniżenie kosztów jego komponentów. Zamiast dużego silnika elektrycznego, opracowano specjalną wersję generatora o czterokrotnie wyższej mocy. Silnik-generator wykorzystuje układ pasowy do wspomagania silnika spalinowego mocą dochodzącą do 10 kW. Energoelektronika stanowi ogniwo łączące pomiędzy dodatkowym akumulatorem niskonapięciowym i silnikiem-generatorem. Przetwornica DC/DC pozwala zasilać sieć 12 V pojazdu z sieci 48 V. Dodatkowym atutem są znacznie mniejsze rozmiary nowego akumulatora litowo-jonowego.
– „Podstawowa wersja układu hybrydowego, bazująca na sieci 48 V, stanie się atrakcyjną opcją dla kierowców w Europie, Ameryce Północnej i Azji" – powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. Według prognoz firmy Bosch w 2020 roku na całym świecie będzie już około czterech milionów nowych samochodów wyposażonych w ten wariant układu hybrydowego.
Prototyp: parkowanie za naciśnięciem przycisku
Na targach IAA 2015 Bosch prezentuje także drugą generację podstawowego układu hybrydowego, która obecnie znajduje się jeszcze w fazie rozwoju. W prototypie wyższej mocy silnik-generator będzie połączony bezpośrednio ze skrzynią biegów, a nie jak dotychczas z silnikiem spalinowym.
Dzięki temu układ ten będzie umożliwiał nie tylko okresowe wspomaganie elektryczne, lecz także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym przy niższych prędkościach – na przykład w ruchu typu stop-and-go.
Wariant ten umożliwi także w samochodach niższej klasy średniej funkcję, która na tegorocznych targach IAA debiutuje w samochodach klasy wyższej, a jest nią zdalnie sterowany asystent parkowania, który pozwala kierowcy zaparkować pojazd za naciśnięciem przycisku, także w wąskim miejscu lub w garażu.
Funkcja bazuje na czujnikach ultradźwiękowych i automatycznym systemie parkowania, stosowanym w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki zintegrowaniu silnika elektrycznego system automatycznie przyspiesza i może samodzielnie zmieniać biegi do jazdy w przód i w tył. Także wtedy, gdy kierowca nie znajduje się w pojeździe proces parkowania jest inicjowany poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się w kluczyku. Dodatkowo Bosch oferuje stworzoną przez siebie aplikację na smartfony, która umożliwia obsługę asystenta parkowania spoza pojazdu.
Komentarze