Podczas 62. konferencji motoryzacyjnej Boscha w Boxbergu przedstawiono wyniki działalności poszczególnych sektorów przedsiębiorstwa oraz podkreślono znaczenie elektromobilności dla przyszłości motoryzacji.
Grupa Bosch odnotowała dynamiczny wzrost swojego największego sektora – Mobility Solutions. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty tego sektora w pierwszym kwartale 2015 roku zwiększyły się o 7%. Wzrost nominalny osiągnął nawet 13%.
W 2014 roku wielkość obrotów sektora Bosch Mobility Solutions wzrosła o 8,9%, tj. dwa razy więcej niż wyniósł wzrost światowej produkcji samochodów. Sprzedaż najważniejszych układów, takich jak układ stabilizacji toru jazdy ESP i układy wtrysku bezpośredniego paliwa do silników benzynowych i diesla wzrosła o ok. 20%. W przyszłości Bosch będzie oferował jeszcze więcej rozwiązań, które zapewnią lepsze współdziałanie samochodów oraz innych środków transportu.
Bosch podąża obecnie trzema ścieżkami: elektryfikacji, automatyzacji oraz integracji. Według oceny prezesa sektora Mobility Solutions dra Rolfa Bulandera, silniki spalinowe, nawet w przypadku elektryfikacji napędu, także w kolejnej dekadzie będą stanowić podstawę wydajnej mobilności. W ciągu nadchodzących pięciu lat, dzięki działaniom optymalizacyjnym, Bosch obniży zużycie oleju napędowego w silnikach diesla nawet o kolejne 10%, a paliwa w silnikach benzynowych blisko o 20%.
W połączeniu z koncepcją elektromobilności silniki spalinowe staną się jeszcze wydajniejsze. W 2025 roku już 15% nowych samochodów na świecie będzie wyposażonych co najmniej w napęd hybrydowy. Szczególnie w dziedzinie łączenia silnika elektrycznego ze spalinowym Bosch dysponuje bardzo szerokim know-how. Wśród 30 seryjnych projektów, które przedsiębiorstwo zrealizowało już w dziedzinie elektryfikacji napędów, aż 10 to projekty układów hybrydowych typu Plug-in dla samochodów klasy wyższej. Samochody te korzystają z silnika spalinowego na dłuższych trasach, ale w mieście mogą poruszać się z napędem czysto elektrycznym.
Zanim jednak zostanie zrealizowana wizja zautomatyzowanej jazdy, rynek już dziś przygotowuje się do tego, zwiększając sprzedaż układów wspomagających. Na rynku tym obroty Bosch rokrocznie zwiększają się o jedną trzecią. W ubiegłym roku przedsiębiorstwo po raz pierwszy wyprodukowało ponad 50 mln czujników przeznaczonych dla układów wspomagających. W 2015 roku dwukrotnie zwiększy się sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo, podobnie jak to miało miejsce w roku 2014. Bosch jest światowym liderem w produkcji czujników radarowych stosowanych np. w układach adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości. W tym roku przedsiębiorstwo wprowadzi do produkcji seryjnej szereg nowych układów – od asystenta jazdy w korku i asystenta omijania aż po funkcję umożliwiającą zdalne parkowanie. Do roku 2020 na rynek ma zostać wprowadzona funkcja Highway Pilot umożliwiająca zautomatyzowaną jazdę na autostradach.
Nad dalszym rozwojem układów wspomagających pracuje w firmie Bosch ok. 2 000 konstruktorów, ok. 700 więcej niż przed dwoma laty. Po przejęciu spółki ZF Lenksysteme (obecnie Robert Bosch Automotive Steering) przedsiębiorstwo ze Stuttgartu poprawiło swoją pozycję wyjściową w segmencie zautomatyzowanej jazdy.
Dla rozwoju mobilności w przyszłości ważnym warunkiem jest internet. Już dziś dostarcza on w czasie rzeczywistym informacji o sytuacji na drogach, np. o wypadkach lub robotach drogowych lub też o korku kończącym się za kolejnym zakrętem. Tego rodzaju informacje mają duże znaczenie dla wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy. Dodatkowo kierowcy mogą znaleźć „online” wolne punkty ładowania baterii, zarezerwować je i opłacić.
Równocześnie Bosch podłącza do internetu także inne środki transportu. Według Bulandera rozwiązania w zakresie mobilności dotyczą także transportu intermodalnego. Ponadto Bosch zrealizował już rozwiązania, które integrują samochody z inteligentnymi budynkami (Smart Home). System nawigacyjny w pojeździe przekazuje sygnał do systemu grzewczego w mieszkaniu i uruchamia ogrzewanie, jeszcze zanim kierowca dotrze do domu.
Wyniki finansowe za rok 2014 nie obejmują byłych spółek joint-venture BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (obecnie BSH Hausgeräte GmbH) oraz ZF Lenksysteme GmbH (obecnie Robert Bosch Automotive Steering GmbH), które zostały w całości przejęte przez Grupę Bosch.
Komentarze