Porsche było pierwszym producentem samochodów na świecie, który zaoferował trzy modele hybrydowe typu plug-in – 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid. Wszystkie są oparte na układzie napędowym Bosch.
– „Obiecaliśmy na nowo zdefiniować przyjemność z jazdy, efektywność i osiągi związane z Porsche 918 Spyder. Dotrzymaliśmy danego słowa, pozycjonując tym modelem na nowo technologię hybrydową” – mówi Wolfgang Hatz, członek zarządu odpowiedzialny za badania i rozwój w Porsche AG.
Porsche 918 Spyder był pierwszym samochodem dopuszczonym globalnie do ruchu, który przejechał 20,6 km pętli północnej Nurburgring w mniej niż siedem minut, osiągając dokładnie 6 minut i 57 sekund.
– „Porsche i Bosch połączyły siły, aby doprowadzić do elektryfikacji samochodów sportowych. Energia elektryczna daje dodatkową przyjemność z jazdy i wyższe osiągi” – mówi dr Rolf Bulander, szef działu Mobility Solutions w Robert Bosch GmbH.
Dla trzech modeli typu plug-in produkowanych przez Porsche, firma Bosch dostarcza elektronikę, zestaw akumulatorów, silniki elektryczne dla Cayenne i Panamera oraz silnik elektryczny zainstalowany na przedniej osi modelu 918 Spyder.
Dzięki silnikowi elektrycznemu SMG 180/120, zaprojektowanemu przez firmę Bosch, Porsche 918 Spyder ma dodatkowe 286 KM mocy. Silnik elektryczny na przedniej osi samochodu 918 Spyder dostarcza moment obrotowy 210 Nm od samego startu, natomiast silnik na tylnej osi zapewnia 375 Nm. Rezultatem jest całkowita moc układu napędowego 887 KM i maksymalny moment obrotowy w wysokości do 1280 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,6 sekundy. Z drugiej strony zużycie paliwa tego super sportowego samochodu jest niezwykle niskie i wynosi 3,1 litra na 100 km, co w teście NEDC czyni go bardziej oszczędnym niż większość dzisiejszych małych samochodów.
Porsche Cayenne S E-Hybrid, pierwsza na świecie hybryda typu plug-in wśród SUV-ów klasy premium o mocy 416 KM, osiąga zużycie paliwa wg NEDC w wysokości 3,4 l / 100 km. Panamera S E-Hybrid, które również rozwija sumarycznie 416 KM, wyróżnia się, dzięki swojej lekkości, napędowi na tylne koła i małemu oporowi powietrza, zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 3,1 l / 100 km.
W hybrydowych modelach Porsche Cayenne i Panamera, silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch zapewnia dodatkowy napęd elektryczny. Do układu przeniesienia napędu dostarczany jest dodatkowy moment obrotowy w wysokości 310 Nm oraz dodatkowa moc 95 KM. Centralny interfejs między silnikiem elektrycznym a akumulatorem stanowi moduł INVCON 2,3 z firmy Bosch. Elektronika mocy to centrum sterowania elektrycznego układu napędowego, ponieważ system przekształca prąd stały, przechowywany jako energia w akumulatorze, na prąd przemienny dla silnika elektrycznego, i odwrotnie. Akumulator trakcji przechowuje energię elektryczną dla napędu. Składa się on z pryzmatycznych ogniw o pojemności energii 9,4 kWh w modelu Panamera S E-Hybrid oraz 10,8 kWh w Cayenne S E-Hybrid i daje się naładować z normalnego gniazdka domowego w mniej niż cztery godziny. Korzystanie z zasilania prądem wysokiej mocy pozwala z kolei skrócić czas ładowania prawie o połowę, do dwóch godzin.
Komentarze