Firma Castrol przeprowadziła szereg ankiet, w których na pytania dotyczące obsługi samochodów odpowiadali kierowcy oraz mechanicy. Ich opinie nie zawsze były spójne. Producent olejów przedstawił także dane dotyczące zużycia silnika, opracowane przez Amerykański Instytut Naftowy.
Mechanicy o kierowcach
Castrol zorganizował konferencję, na której przedstawił rezultaty przeprowadzonego niedawno przez Instytut PBS (na zlecenie Castrol) badania sondażowego. Wynika z niego, że przeciętna podróż samochodem trwa w Polsce od 11 do 20 minut – tak odpowiedziało 40 proc. badanych, zaś co piąty kierowca deklaruje, że podczas jednego uruchomienia silnika jedzie nie dłużej niż 10 minut. Blisko połowa ankietowanych pokonuje jednorazowo trasę mierzącą nie więcej niż 10 kilometrów, mniej więcej co trzeci – do 20 kilometrów.
Co ciekawe, odpowiedzi na niektóre pytania, wskazywane przez kierowców znacznie różniły się od tego, co sądzą mechanicy. Aż 36% kierowców wskazało, że w pierwszej kolejności wybraliby samochód bezpieczny, odkładając koszty jego utrzymania na dalszy plan (20% wskazań). Tymczasem mechanicy sądzą, że ich klienci wybraliby raczej ekonomię posiadania pojazdu (31%), odkładając na dalszy plan właśnie jego bezpieczeństwo (11% wskazań).
Aż 71% kierowców uważa, że ich samochód jest w dobrym stanie. Mechanicy twierdzą zaś, że tylko 51% pojazdów, które odwiedzają ich warsztaty jest w dobrym stanie technicznym. Kierowcy deklarują, że dbanie o swój pojazd jest dla nich bardzo istotne, jednak ową dbałość kojarzą głównie z dbaniem o czystość jego wnętrza i sprawdzaniem poziomu oleju.
Kierowcy i mechanicy są zgodni w kwestii dotyczącej wyboru oleju silnikowego. Większość z nich twierdzi, że warto zainwestować więcej w markowy produkt dobrej jakości, by uniknąć problemów z silnikiem w przyszłości.
Samochodem do sklepu za rogiem
Podczas krótkich przejazdów, silnik nie może osiągnąć optymalnej temperatury pracy oleju i bez odpowiedniego środka smarnego nie jest właściwie chroniony. Zaledwie 2 proc. respondentów zdaje sobie sprawę z tego, że faza rozgrzewania jednostki napędowej może trwać nawet 20 minut. Kierowcy nie wiedzą też, od czego najbardziej zużywa się silnik. Jedynie co trzeci łączy to z częstym uruchamianiem i gaszeniem jednostki napędowej, jeszcze mniej (29 proc.) z jazdą z zimnym silnikiem. Właśnie pierwsze minuty jazdy są krytyczne. Według Amerykańskiego Instytutu Naftowego (API), od momentu uruchomienia i w fazie rozgrzewania dochodzi do 75 proc. zużycia silnika.
– „Ludzie jeżdżą dziś samochodem nawet do najbliższego sklepu za rogiem. Wynika to po części z lenistwa, ale także z oszczędności czasu. Wolą teraz szybciej przebyć tą drogę, która na pieszo zajęłaby im np. 10 minut, by potem móc wygospodarować czas na to, by pojechać do lasu i pobiegać." – mówił obecny na konferencji, Dr Andrzej Markowski – psycholog transportu.
Z drugiej strony, kierowcy dbałość o samochód kojarzą z silnikiem i jego stanem, dlatego regularnie wymieniają (84 proc) i uzupełniają olej (74 proc.). Stojąc przed decyzją zakupu oleju ponad 80 proc. respondentów kieruje się tym, jaki jego typ już znajduje się w silniku, a trzy czwarte wskazaniami producenta samochodu. Ponad 60% radzi się swojego mechanika. Połowa wykorzystuje wyszukiwarki dostępne na stronach internetowych producentów olejów. Zaledwie 28 proc. konsumentów i 37 proc. mechaników zwraca uwagę na sposób korzystania z auta.
Olej na krótkie dystanse
Paweł Mastalerek, kierownik działu technicznego Castrol, zaprezentował wyniki testu Sequence IVA oleju Castrol Magnatec, przeprowadzonego przez instytut API. Badania API wskazują minimalne wartości, jakie musi spełniać olej silnikowy, by uzyskać niezbędne zatwierdzenia i zostać dopuszczony do sprzedaży.
Jak można było się spodziewać, wyniki flagowego produktu Castrola okazały się dużo lepsze od założonego minimum. Istotne są jednak także wyniki dodatkowego testu. Olej słabszej jakości po pewnym czasie użytkowania w silniku, zamieniono na Castrol Magnatec. Okazało się, że od tej chwili tempo zużycia silnika znacznie spadło. Specjalista Castrol stwierdził, że oznacza to, że każdy etap eksploatacji silnika jest dobry, by zastosować Castrol Magnatec.
Czym wyróżnia się Castrol Magnatec od produktów konkurencyjnych? Przede wszystkim opatentowanymi inteligentnymi molekułami, które zawiera. Przylegają one do elementów silnika i chronią go już od pierwszych sekund jazdy, natychmiast po uruchomieniu. Nie spływają do miski olejowej nawet po wyłączeniu silnika, niezależnie od tego, jak długi czas minie do ponownego włączenia silnika. Castrol Magnatec w porównaniu z innymi olejami zapewnia dwukrotnie mniejsze zużycie silnika, co potwierdziły wyniki 100-godzinnego testu sekwencyjnego IVA. Oleje są dostępne w wersji syntetycznej – 5W-30 i 5W-40 oraz półsyntetycznej – 10W-40 i 15W-40 i można je stosować zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Ze względu na powyższe właściwości, Castrol uważa, że olej Magnatec jest szczególnie wskazany do stosowania w autach, poruszających się w cyklu miejskim, uruchamianych wielokrotnie w ciągu dnia.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 30 marca 2015, 22:33 0 0
artykuł o castrolu to i castrol najlepszy hahaha
Odpowiedz
voda, 3 kwietnia 2015, 23:23 0 0
olej castrol nawet zawieszenie naprawi tak dba o auto
Odpowiedz