Spojrzenie w lusterka, a następnie przez ramię – tak kierowcy upewniają się, że mogą bezpiecznie zmienić pas ruchu. Jednak nawet wtedy martwe pole, czyli obszar wokół pojazdu, który podczas jazdy nie jest widoczny w lusterkach bocznych i wstecznym, stanowi duże zagrożenie w ruchu drogowym.
Niewidoczny w wewnętrznym ani zewnętrznym lusterku obszar z tyłu pojazdu i na ukos od niego jest wystarczająco duży, by zmieścił się w nim nawet niewielki bus, którego łatwo przeoczyć, nawet jeśli kierowca obejrzy się za siebie. Nowy czujnik radarowy średniego zasięgu, przeznaczony do montażu z tyłu pojazdu, minimalizuje ryzyko kolizji.
– „Czujnik MRR rear precyzyjnie rozpoznaje innych uczestników ruchu znajdujących się w martwym polu pojazdu” – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Chassis Systems Control.
Monitorowanie ruchu za pojazdem
Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu, europejski producent wyposaży swoje samochody w dwa czujniki Bosch, zamontowane po prawej i lewej stronie tylnego zderzaka. Obydwa czujniki MRR rear monitorują obszar znajdujący się z tyłu i wzdłuż pojazdu. Zaawansowane oprogramowanie umożliwia zbieranie informacji, co pozwala stworzyć kompletny obraz ruchu za pojazdem. Jeżeli inny pojazd będzie się zbliżał z dużą prędkością lub znajdzie się w martwym polu, kierowca otrzyma ostrzeżenie, np. w formie sygnału świetlnego w okolicy lusterek zewnętrznych. Jeżeli pomimo to włączy kierunkowskaz sygnalizując chęć zmiany pasa, asystent pasa ruchu dodatkowo wygeneruje sygnał dźwiękowy lub wykorzysta technologię haptyczną, aby ostrzec o niebezpieczeństwie.
Czujnik MRR rear daje dodatkowe możliwości. Na jego bazie czujnika, Bosch przygotowuje także funkcję ostrzegania o ruchu poprzecznym. Będzie ona wspomagać kierowcę podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych prostopadłych do ulicy, gdy widoczność ogranicza inny parkujący obok pojazd. Funkcja o zasięgu do 50 metrów w lewą i w prawą stronę ostrzeże kierowcę o obecności pojazdów, rowerzystów i pieszych znajdujących się na ulicy, na którą wyjeżdża samochód. W razie zagrożenia kolizją system wygeneruje sygnał dźwiękowy lub optyczny.
Mniejszy od kostki masła
MRR jest bistatycznym radarem wielofunkcyjnym posiadającym cztery niezależne kanały odbiorcze i cyfrowe formowanie wiązki (DBF). Radar wykorzystuje dedykowane zastosowaniom motoryzacyjnym pasmo częstotliwości 76-77 gigaherców. Wersja MRR rear oferuje maksymalny kąt detekcji do 150 stopni oraz zasięg do 90 metrów. Wersja do zastosowań z przodu pojazdu ma z kolei kąt detekcji +/- 45 stopni oraz zasięg do 160 metrów.
Czujnik radarowy średniego zasięgu w wersji do montażu z przodu jest wykorzystywany przez firmę Bosch np. w układzie kontroli prędkości i odległości ACC, inteligentnym układzie hamowania awaryjnego – osobno lub razem. Od 2016 roku, wyposażenie pojazdu w oparty na kamerze lub radarze inteligetny układ hamowania awaryjnego będzie jednym z podstawowych wymogów otrzymania najwyższej noty w testach zderzeniowych Euro NCAP. Dużą zaletą czujnika MMR firmy Bosch jest jego kompaktowa konstrukcja. Mniejszy i lżejszy od kostki masła czujnik można łatwo zamontować także w samochodach miejskich i kompaktowych.
– „Radar średniego zasięgu firmy Bosch to dostosowanie do potrzeb klientów, niedrogie rozwiązanie, umożliwiające seryjne stosowanie czujników radarowych we wszystkich segmentach pojazdów.” – dodaje Gerhard Steiger.
Komentarze