Bosch pomaga kierowcom bezpiecznie zmieniać pasy ruchu

3 grudnia 2014, 11:40

Spojrzenie w lusterka, a następnie przez ramię – tak kierowcy upewniają się, że mogą bezpiecznie zmienić pas ruchu. Jednak nawet wtedy martwe pole, czyli obszar wokół pojazdu, który podczas jazdy nie jest widoczny w lusterkach bocznych i wstecznym, stanowi duże zagrożenie w ruchu drogowym.

Niewidoczny w wewnętrznym ani zewnętrznym lusterku obszar z tyłu pojazdu i na ukos od niego jest wystarczająco duży, by zmieścił się w nim nawet niewielki bus, którego łatwo przeoczyć, nawet jeśli kierowca obejrzy się za siebie. Nowy czujnik radarowy średniego zasięgu, przeznaczony do montażu z tyłu pojazdu, minimalizuje ryzyko kolizji.

– „Czujnik MRR rear precyzyjnie rozpoznaje innych uczestników ruchu znajdujących się w martwym polu pojazdu” – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Chassis Systems Control.

Monitorowanie ruchu za pojazdem

Aby zapewnić bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu, europejski producent wyposaży swoje samochody w dwa czujniki Bosch, zamontowane po prawej i lewej stronie tylnego zderzaka. Obydwa czujniki MRR rear monitorują obszar znajdujący się z tyłu i wzdłuż pojazdu. Zaawansowane oprogramowanie umożliwia zbieranie informacji, co pozwala stworzyć kompletny obraz ruchu za pojazdem. Jeżeli inny pojazd będzie się zbliżał z dużą prędkością lub znajdzie się w martwym polu, kierowca otrzyma ostrzeżenie, np. w formie sygnału świetlnego w okolicy lusterek zewnętrznych. Jeżeli pomimo to włączy kierunkowskaz sygnalizując chęć zmiany pasa, asystent pasa ruchu dodatkowo wygeneruje sygnał dźwiękowy lub wykorzysta technologię haptyczną, aby ostrzec o niebezpieczeństwie.

Czujnik MRR rear daje dodatkowe możliwości. Na jego bazie czujnika, Bosch przygotowuje także funkcję ostrzegania o ruchu poprzecznym. Będzie ona wspomagać kierowcę podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych prostopadłych do ulicy, gdy widoczność ogranicza inny parkujący obok pojazd. Funkcja o zasięgu do 50 metrów w lewą i w prawą stronę ostrzeże kierowcę o obecności pojazdów, rowerzystów i pieszych znajdujących się na ulicy, na którą wyjeżdża samochód. W razie zagrożenia kolizją system wygeneruje sygnał dźwiękowy lub optyczny.

Mniejszy od kostki masła

MRR jest bistatycznym radarem wielofunkcyjnym posiadającym cztery niezależne kanały odbiorcze i cyfrowe formowanie wiązki (DBF). Radar wykorzystuje dedykowane zastosowaniom motoryzacyjnym pasmo częstotliwości 76-77 gigaherców. Wersja MRR rear oferuje maksymalny kąt detekcji do 150 stopni oraz zasięg do 90 metrów. Wersja do zastosowań z przodu pojazdu ma z kolei kąt detekcji +/- 45 stopni oraz zasięg do 160 metrów.

Czujnik radarowy średniego zasięgu w wersji do montażu z przodu jest wykorzystywany przez firmę Bosch np. w układzie kontroli prędkości i odległości ACC, inteligentnym układzie hamowania awaryjnego – osobno lub razem. Od 2016 roku, wyposażenie pojazdu w oparty na kamerze lub radarze inteligetny układ hamowania awaryjnego będzie jednym z podstawowych wymogów otrzymania najwyższej noty w testach zderzeniowych Euro NCAP. Dużą zaletą czujnika MMR firmy Bosch jest jego kompaktowa konstrukcja. Mniejszy i lżejszy od kostki masła czujnik można łatwo zamontować także w samochodach miejskich i kompaktowych.

– „Radar średniego zasięgu firmy Bosch to dostosowanie do potrzeb klientów, niedrogie rozwiązanie, umożliwiające seryjne stosowanie czujników radarowych we wszystkich segmentach pojazdów.” – dodaje Gerhard Steiger.
 

Dowiedz się więcej

Delphi wprowadza technologię komunikacji między pojazdami
Delphi wprowadza technologię komunikacji między pojazdami

Delphi dostarczy firmie General Motors technologie zapewniające łączność, które umożliwią pojazdom porozumiewanie się ze sobą i dostarczenie kierowcom najważniejszych informacji o sytuacji na drodze. Delphi ogłosiło, że będzie pierwszą firmą oferującą do sprzedaży technologie komunikacji pozwalające na utrzymanie łączności pomiędzy pojazdami (V2V) i pomiędzy pojazdem a infrastrukturą drogową (V2I). Technologie bezprzewodowej komunikacji Delphi pozwalają na poszerzenie funkcji istniejących, […]

Delphi pierwszą firmą oferującą zintegrowany system z radarem i kamerą
Delphi pierwszą firmą oferującą zintegrowany system z radarem i kamerą

Firma Delphi Automotive umożliwia producentom samochodów zaoferowanie w standardzie kompleksowego, zaawansowanego pakietu bezpieczeństwa. Volvo XC90 to pierwszy na świecie samochód, wyposażony w system umożliwiający jego pełne, automatyczne zatrzymanie na skrzyżowaniu. Pojazd zadebiutował podczas paryskiego Mondial de l’Automobile. System wykorzystuje opracowany przez Delphi system bazujący na fuzji danych z czujników radarowych i kamer wizyjnych. Integrując zebrane […]

Jak działa układ ACC firmy Bosch?
Jak działa układ ACC firmy Bosch?

Systemy poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę jazdy, dostępne w najnowszych samochodach, zwykle są wytwarzane przez niezależne firmy z branży motoryzacyjnej. Wiele tego typu rozwiązań wdrożył Bosch. Dziś przedstawiamy budowę i działanie aktywnego tempomatu nowej generacji (ACC). Ponad 5 000 inżynierów Boscha na całym świecie zajmuje się opracowywaniem nowych funkcji i układów bezpieczeństwa. Ich celem przewodnim jest […]

Blisko 25 proc. nowych aut z funkcją rozpoznawania zmęczenia kierowcy
Blisko 25 proc. nowych aut z funkcją rozpoznawania zmęczenia kierowcy

Około 680 000, prawie jedna czwarta z 2,95 milionów zarejestrowanych w ubiegłym roku w Niemczech nowych samochodów osobowych, jest wyposażona w funkcję ostrzegania kierowcy o zmęczeniu. Funkcja ostrzegania o zmęczeniu jest najczęściej instalowanym układem wspomagającym w nowych samochodach. – „W 2014 roku sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo firmy Bosch przekroczy dwa miliony sztuk. To […]

TRW zwiększa bezpieczeństwo w nowym Jeepie Cherokee
TRW zwiększa bezpieczeństwo w nowym Jeepie Cherokee

Jeep Cherokee z roku modelowego 2014 został wyposażony w rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo oraz systemy elektroniczne dostarczane przez TRW. Skalowalna przednia kamera (S-Cam 2) z funkcją rozpoznawania obiektów, będąca częścią systemu ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu, współpracuje z układem sterującym włączaniem świateł drogowych oraz wspomaga pracę systemu hamowania przedkolizyjnego. Kamery TRW z rodziny S#Cam mogą być […]

Światowa mapa napędów
Światowa mapa napędów

Silniki Diesla mają mocną pozycję w Europie oraz w… Indiach. Gdzie szczególnie popularne są silniki benzynowe, a gdzie napędy alternatywne? Silniki benzynowe wciąż cieszą się największą popularnością na świecie. W Chinach blisko 100% nabywców wybiera przy zakupie nowego samochodu wersję benzynową. W USA i Japonii jest z kolei około 75% zwolenników układów benzynowych. Układ wtrysku […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!