Akumulator to element, którego znaczenie odczuwamy przy pierwszych spadkach temperatury poniżej zera, kiedy pojawiają się problemy z brakiem “prądu” w pojeździe. Niestety, sprawdzanie jego stanu oraz układu ładowania jest często zaniedbywaną czynnością przy okresowych przeglądach auta.
– „Akumulator sprawny, prawidłowo eksploatowany w temperaturze pokojowej powinien mieć napięcie spoczynkowe 12,7 do 12,8 V.” – mówi Dariusz Panek, Starszy Specjalista ds. Szkoleń i Zamówień, Dział Akumulatory Inter Cars SA – „Jeżeli akumulator ma napięcie 12,5 V to jest w 50% naładowany, 12,2 V- to 25% stanu naładowania – praktycznie jest rozładowany. Rozładowany akumulator lub eksploatowany przy niskim stanie naładowania ulega uszkodzeniu. Nawet jeżeli taki akumulator jest jeszcze na gwarancji i użytkownik próbuje go reklamować, spotyka się z odmową uznania reklamacji. Dlatego przy zakupie akumulatora warto zwrócić uwagę nie tylko na jego cenę, ale także na okres gwarancji czy inne dodatki, jakie oferuje producent, np. pakiet assistance.” – dodaje.
Okres gwarancji na akumulatory liczy się zawsze od daty zakupu przez bezpośredniego użytkownika i wynosi:
- 36 miesiące dla akumulatorów do aut osobowych Exide Premium Carbon Boost + Pakiet Assistance;
- 24 miesiące dla akumulatorów do aut osobowych takich marek jak Bosch (linie S5; S4; S3); Varta ( Silver, Blue, Black); Exide (Excell, Classic, i Start&Stop); Cartechnic i 4MAX;
- 24 miesiące dla akumulatorów do aut ciężarowych Exide Expert HVR i Exide Marine &MultiFit, (do łodzi, jachtów, pojazdów rekreacyjnych i innych zastosowań specjalnych;
- 18 miesiące dla akumulatorów do aut ciężarowych i pojazdów użytkowych Exide Professional Power i Exide Professional;
-
12 miesięcy dla akumulatorów do aut ciężarowych i pojazdów użytkowych Bosch, Varta, Cartechnic i 4MAX.
Gwarancja może być krótsza
Wyłączenia lub skrócenie gwarancji stosuje się dla pojazdów użytkowanych zawodowo jako taksówki, policyjne radiowozy, karetki pogotowia oraz dla innych pojazdów, w których występuje częste rozładowanie i ładowanie akumulatora. W takiej sytuacji, dla akumulatorów Exide wynosi 18 miesięcy, a dla pozostałych marek – 12 miesięcy.
– „Szczegółowe warunki znajdują się w gwarancji załączonej do akumulatora.” – wyjaśnia Dariusz Panek – „W przypadku wystąpienia wady akumulatora w okresie gwarancyjnym, reklamację należy zgłosić do punktu sprzedaży, w którym został zakupiony akumulator. Reklamacja zostanie rozpatrzona pod warunkiem wykorzystania akumulatora zgodnie z przeznaczeniem i zaleceniami Instrukcji Użytkowania i Bezpieczeństwa oraz prawidłowo wypełnionej karty gwarancyjnej, dokumentem zakupu oraz reklamowanym akumulatorem. W przypadku stwierdzenia zasadności (uznania) zgłoszonej reklamacji zapewnia się wymianę akumulatora na nowy lub zwrot gotówki.” – dodaje.
Brak gwarancji
Gwarancji nie obejmują lub powodują jej utratę:
-
uszkodzenia akumulatora spowodowane niesprawną instalacją elektryczną w pojeździe, tj.
- spływ mas czynnych lub zasiarczenie spowodowane napięciem ładowania poniżej 13,9 V (niedoładowanie),
- spływ mas spowodowany napięciem ładowania powyżej 14,5 V – dla instalacji 12 V (przeładowanie).
- głębokie rozładowanie akumulatora poniżej napięcia 8 V, natomiast dla akumulatorów AGM i Marine&MultiFit max rozładowanie to 12,3 V;
- akumulatory, których powodem niesprawności jest tylko stan niedoładowania/rozładowania wynikający z niewłaściwej eksploatacji;
- wszelkie uszkodzenia mechaniczne i termiczne akumulatora spowodowane niewłaściwą eksploatacją, np. zamarznięcie elektrolitu w rozładowanym akumulatorze;
- samowolne naprawy, przeróbki lub zmiany niezgodne z instrukcją montażową akumulatora w pojeździe.
Reklamacja jest zasadna tylko wtedy, gdy w eksploatowanym prawidłowo akumulatorze doszło do zwarcia lub można stwierdzić brak przejścia (oberwana cela).
Dodatkowa pomoc
Do każdego akumulatora Exide Premium Carbon Boost dołącza pakiet bezpłatnej pomocy Exide Assistance. W razie awarii można zadzwonić pod numer 61 831 98 87, by pomoc przyjechała w każdy zakątek Polski. Jeżeli serwisant stwierdzi, że akumulator jest uszkodzony (bez względu na to czy jest to wada fabryczna, czy usterka spowodowana złą eksploatacją), użytkownik otrzymuje bezpłatną pomoc drogową w zakresie uruchomienia pojazdu. Pakiet obowiązuje w okresie 2 lat od zakupu akumulatora Exide Premium Carbon Boost i daje prawo do dwóch bezpłatnych usług. Wymagane jest jedynie posiadanie przy sobie poprawnie wypełnionej karty gwarancyjnej na akumulator. Jeżeli użytkownik wykorzystał już prawo dwóch bezpłatnych napraw, nadal będzie mógł skorzystać z pomocy, lecz odpłatnie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 20 listopada 2014, 10:39 1 -2
A co z przedstawicielami handlowymi przeciez oni robia w roku tyle kilometrow co n/p policja albo taksowki,pozatym nie uzywany akumlator szybciej padnie
Odpowiedz
Anonim, 20 listopada 2014, 16:20 8 0
A JAK PRZYCHODZI Z HURTOWNI Z NAPIĘCIEM 12,5V ? POWINNIŚMY SZMELC ODESLAĆ I POPROSIĆ O KOLEJNY, TO JEST PRAWIDŁOWE MAGAZYNOWANIE ?
Odpowiedz
into cars bosch szmelc, 15 kwietnia 2015, 11:01 13 -2
Nigdy nie kupujcie Boscha, to najgorszy chiński szmelc, i nie uwzględniają reklamacji, a cena kosmiczna.
Odpowiedz
Marek, 21 lutego 2016, 22:51 11 -1
Centra futura to największy gniot !! A gwarancja to jedna wielka ściema i lipa !!!!
A firma Exide powinna dostać medal za największego olewacza klienta w Polsce..
Odpowiedz
Anonim, 3 marca 2016, 13:01 7 0
Ten artykuł to bzdury. Wg tego artykułu akumulator o napięciu 12,50 V ma 50% naładowania - to jest nieprawda i wprowadzanie ludzi w błąd.
Odpowiedz
Michał, 5 stycznia 2018, 17:48 10 -2
Kupiłem exide premium carbon chodził 1,5 roku i nagle z dnia na dzień się zepsuł. Prawdopodobnie zwarcie, tzn samoczynnie się rozładował nie dało się go naładować, ledwo samochód odpaliłem po powrocie z dużej trasy, oddałem na gwarancję która miała trwać 3 lata. Exide odmówił mi gwarancji, sprawę zgłoszę do UOKiK. Tak więc jeśli myślicie że ta gwarancja exide jest coś warta to zapomnijcie, ja zawiodłem się po całej lini i już nie kupię zbędnej rzeczy z tej firmy. Będę pisał na wszystkich forach o moim przypadku aby ludzi przestrzec.
Odpowiedz
Anonim, 15 maja 2018, 10:05 3 -4
Dzięki za info wczoraj uszkodził mi się ten sam akumulator po 3,5 roku robię duże odległości więc nie trzeba było go ładować po zgaszeniu silnika i sprawdzeniu z oporem pokazał 2V - nie polecam exide
Odpowiedz
Anonim, 12 lipca 2018, 14:54 2 -2
Też kupiłem exide w pazdzierniku 2016r wczoraj znikły kontrolki i auta nie odpalisz,wsadziłem starego rumpla i odpalił od pierwszego strzała i oczywiscie reklamacji nie uwzględnili bo był kupiony na fakturę wtedy ponoć jest tylko rok gwarancji,gdybym kupił na paragon wtedy jest 2lata gwarancji,tojest chore!!!
Odpowiedz
Akumulatory-Trójmiasto, 18 lipca 2018, 10:53 3 -1
Exide to nie jest najlepiej wypromowana marka i sporo tych akku to leżaki półkowe stąd najpewniej taki wynik. Osobiście handluję akumulatorami i sprzedaję ich sporo w Trójmiasto i sam od jakiegoś czasu nie biorę i nie oferuję tej marki z zupełnie innego powodu. Powodem jest polityka sprzedaży mojego dostawcy (Intercars ) a dokładnie zmiana mojej marży. Jeśli ten potentat postąpił tak z innymi odbiorcami a podobno tak jest to zapłaci za to rynek i finalnie sam Intrcars.
Odpowiedz
Deded, 5 stycznia 2019, 18:40 8 0
Nie ważne co kupisz i jak użytkujesz. ZAWSZE po oddaniu na reklamację usłyszysz że akumulator jest zasiarczony i że to wina użytkownika. Gdy odrzucą roszczenie gwarancji, bierz akumulator i oddaj do ekspertyzy PZMot. Gdy wynik ekspertyzy będzie po twojej myśli, wzywasz pisemnie gwaranta lub sprzedawcę akumulatora do usunięcia wad towaru poprzez jego wymianę lub zwrot pieniędzy w ciągu 14dni ( termin jest ważny )
Przy odmowie lub braku odpowiedzi, oddajesz do sądu.
Mnie po 2-ch latach batalii oddali pieniądze za aku + koszt ekspertyzy PZMotu + koszt mojego prawnika + koszty sądowe...słowem 20x koszt aku.
Najlepszy ubaw miałem gdy przedstawiciel gwaranta w sądzie zeznał że niewłaściwie użytkowałem akumulator, mój prawnik powiedział: "prosimy to udowodnić" no i pan się zrobił czerwony i zeznał że nie może tego udowodnić. Sędzia zapytała świadka dlaczego oczernia kogoś bez dowodów..... CYRK!
Odpowiedz
Jake, 28 marca 2019, 21:25 3 -5
W jakim czasie realizujecie gwarancje?
Odpowiedz
Jack, 26 maja 2020, 22:33 0 0
Kolejne dziadostwo UNIBAT akumulator do motocykla, wadliwy praktycznie od zakupu, po miesiącu totalny trup. Zobaczymy jak pójdzie z reklamacją.
Odpowiedz
gość, 6 grudnia 2020, 22:11 1 0
3 miesiące akumulator opel insignia zero rozruchu sprzedawca twierdzi że trzeba podładować akumulator bo nie podlega gwarancji czy mogę oddać własciciela sklepu do praw obrony konsumenta?
Odpowiedz
Łukasz, 2 marca 2021, 10:36 0 -1
Akumulator FORSE nie wytrzymał nawet okresu gwarancyjnego i co najlepsze nie trzymajac parametrów rozruchowych firma SPECPART umywa ręce tłumacząc się tym iż akumulator się wyekspolatował
Odpowiedz