27 zespołów startujących w legendarnym wyścigu Le Mans wykorzystuje w swoich pojazdach technologię Bosch. Są to m.in. takie auta jak Chevrolet Corvette C7, Ferrari 458 Italia czy Porsche 911 RSR.
Portfolio produktów Bosch w 27 z 56 bolidów startujących w wyścigu, obejmuje komponenty elektroniczne i hydrauliczne, a także systemy bezpieczeństwa. Od roku 2000 technologia wtrysku paliwa Bosch jest gwarancją zwycięstwa w Le Mans. W ciągu minionych siedmiu lat na podium stawały wyłącznie pojazdy wyposażone w napęd Diesla lub hybrydowy napęd Diesla takich zespołów, jak Audi Sport i Peugeot Sport. Od roku 2000 do 2006 w Le Mans wygrywały modele benzynowe wyposażone w układy wtrysku pośredniego i bezpośredniego Bosch.
Audi R18 e-tron quattro (LMP1)
Bosch jest partnerem rozwojowym modelu Audi R18 e-tron quattro i dostarcza zarówno technologię wtryskową, jak i najważniejsze komponenty napędu elektrycznego. Są to:
- Układ wtryskowy Common Rail składający się z pompy wysokociśnieniowej, wtryskiwaczy oraz wysokociśnieniowego zasobnika paliwa
- Jednostka MGU (silnik i generator): stworzona przez Audi Sport wspólnie z firmą Bosch dla modelu R18 e-tron quattro. Zamontowana na przedniej osi jednostka MGU ze zintegrowanym układem energoelektrycznym zasila akumulator energią odzyskaną podczas hamowania. Podczas przyspieszania jednostka MGU, wykorzystując silnik elektryczny, napędza przednią oś bolidu wyścigowego. Nowy silnik elektryczny, zaprojektowany na sezon 2014, ma moc ok. 170 kW (230 KM).
- Sterownik silnika MS24 i rejestrator danych
- Rozrusznik, alternator i okablowanie pojazdu
- Elektryczne wspomaganie mechanizmu zębatkowego kierownicy: funkcja stworzona przez Audi Sport we współpracy z firmą Bosch oraz ZF Lenksysteme GmbH, spółką joint venture należącą do Robert Bosch GmbH oraz ZF Friedrichshafen AG.
Chevrolet Corvette C7 (LM GTE-Pro)
System antykolizyjny firmy Bosch zapewnia pojazdom Chevrolet Corvette C7 bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas wyścigów długodystansowych. Fundamentem systemu jest radar dalekiego zasięgu trzeciej generacji (LRR3), zamontowany z tyłu pojazdu. Radar LRR 3 monitoruje w trybie ciągłym korytarz o długości do 250 metrów za pojazdem i może rejestrować równocześnie do 32 obiektów wraz z ich odległością oraz prędkością względną do własnego pojazdu. System łączy dane z radaru z kamerą wideo i prezentuje je kierowcy na wyświetlaczu w kokpicie. Dzięki temu kierowca może na bieżąco śledzić, ile pojazdów znajduje się za nim, jak szybko się zbliżają i po której stronie zamierzają wyprzedzać.
Inne komponenty Bosch w obydwu pojazdach Chevrolet Corvette C7 z nowym silnikiem wyposażonym w układ bezpośredniego wtrysku benzyny:
- Sterownik silnika MS 5.1 i wysokociśnieniowy moduł wyjściowy
- Wtryskiwacze wysokociśnieniowe i pompa wysokociśnieniowa
- Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz kierowcy DDU 8 z możliwością indywidualnego zaprogramowania
- Komponenty układu zapłonowego i czujniki
- Systemy telemetryczne do transmisji danych pomiędzy pojazdem na torze a zespołem w boksie
- Pompy paliwa i silnik wycieraczek
Ferrari 458 Italia (LM-GTE Pro i LM-GTE Am)
Bolidy Ferrari 458 Italia, biorące udział w tegorocznym klasyku wyścigów długodystansowych, są wyposażone w układ bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch, składający się ze sterownika silnika MS 5.1, wysokociśnieniowego modułu wyjściowego oraz wtryskiwaczy wysokociśnieniowych i pompy wysokociśnieniowej. Dzięki programowanemu wyświetlaczowi DDU 8 kierowca na torze ma dostęp do ważnych danych o pojeździe. Dane są prezentowane na maksymalnie 12 podstronach.
Porsche 911 RSR i Porsche 911 GT3 RSR (LM-GTE Pro i LM-GTE Am)
Modele Porsche 911 RSR i Porsche 911 GT3 RSR występują w Le Mans wyposażone w sterowniki silników, pamięci danych oraz rozruszniki i sze-reg czujników Bosch, m.in. czujnik temperatury.
Komentarze