Talenty w branży motoryzacyjnej vol. II to jedno z wystąpień na XVIII Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbył się w 23 listopada. Kontynuacja dyskusji rozpoczętej na poprzednim kongresie dotyczyła działań podejmowanych w ramach krajowych inicjatyw, ale też międzynarodowej inicjatywy Talents 4 Automotive Aftermarket. Działania te mają na celu uatrakcyjnienie niezależnego rynku wtórnego jako miejsca pracy.
Na temat talentów w branży motoryzacyjnej wypowiedzieli się: Fotios Katsardis – TEMOT International & Talents4AA, Stephane Freitas – Starszy Doradca ds. Marketingu w NEXUS Automotive International, Michał Tochowicz – Prezes Moto-Profil. Moderatorem sesji dyskusyjnej był Krzysztof Soszyński – wiceprezes Inter-Cars.
Talents4AA – inicjatywa mająca przyciągnąć talenty na aftermarket
Na początku głos otrzymał Fotios Katsardis. Na wstępie zapewnił on, że temat dyskusji – Talenty w branży motoryzacyjnej vol. II, może stanowić szansę, ale może stwarzać również zagrożenie. Prelegent wyjaśnił, że bez inteligentnego kapitału ludzkiego trudno jest przystosować się do zachodzących zmian. Zaznaczył on również konieczność inwestowania w ludzi.
Po słowie wstępu prelegent przeszedł do tematu talentów w branży motoryzacyjnej i zaznaczył konieczność rozwoju w tym kierunku – dla producentów, dla dystrybutorów oraz dla całej branży europejskiej. Fotios Katardis wspomniał inicjatywy lokalne z ostatnich lat, na podstawie których zrodziła się świadomość problemu na rynku. Wskazał on przy tym warunki, jakie należy wziąć pod uwagę przy podejmowanych działaniach – m.in. podział na pracowników umysłowych i fizycznych. W efekcie powstała inicjatywa, aby zebrać grupę ludzi, której przedstawiono sytuację, a następnie podjęto się zebrania informacji z rynku – tak rozpoczęła się działalność Talents4AA.
Efektem tego był wniosek, że aftermarket jako rynek pracy jest niemal całkowicie nieznany na zewnątrz. Nawet jeżeli zostawał rozpoznawany, to było to z reguły niejasne wyobrażenie, nieszczególnie kojarzone z wysoką reputacją. Czasem postrzegano go nawet jako coś straconego bez przyszłości. Nic nie wskazywało na to, że ludzie skupiający się na zrównoważonym rozwoju i cyfryzacji, kojarzyliby rynek aftermarket z tymi zagadnieniami. Rozszerzanie się tego problemu może okazać się groźne w kontekście konkurowania o pracowników z innymi branżami. Fotios Katardis podkreślił, jak ważne jest to dla wszystkich z branży aftermarketowej, gdyż nikt na rynku nie jest w podobnym położeniu, a inne branże aktywnie uczestniczą w pozyskiwaniu talentów. Dlatego właśnie stworzono inicjatywę Talents4AA, która ma przeciwdziałać dalszemu podążaniu w tym kierunku.
Wspólne działania ułatwią przyciągnięcie talentów
Następnie głos otrzymał Stepheane Freitas z NEXUS, który wcześniej pracował po stronie dostawców, więc ma spojrzenie na kwestię pozyskiwania nowych talentów także z tej perspektywy. Na wstępie zaznaczył on, że strona dostawców nie jest „drugą stroną”, a podejmowane działania przysłużą się całemu rynkowi i skorzystają wszyscy. Dlatego należy współpracować np. w postaci dzielenia się m.in. wynikami badań, w zakresie wyznaczania standardów, czy też pomiarami świadomości potencjalnych talentów, ale również ich różnorodności ze względu np. na wiek oraz inne różnice pomiędzy nimi.
Stephane Freitas zaznaczył, że te pomiary są istotne i użyteczne podczas definiowania koncepcji dalszych działań. Pozwoli to skutecznie wprowadzać je oraz działać w sposób zorganizowany. Prelegent dodał, że działania powinny być podejmowane wspólnie wraz ze wszystkimi organizacjami jako sektor – od etapu dostawców do samego warsztatu. Wszystkie zainteresowane podmioty powinny brać w tym udział.
Konkurencja z największymi firmami z branży IT
Prezes Moto-Profil – Michał Tochowicz na początku swojego wystąpienia wyraził zadowolenie, że partnerzy z branży i firmy dystrybucyjne zdają sobie sprawę, jak ważne dla rynku są nowe talenty. Michał Tochowicz wskazał, że reprezentuje firmę dystrybucyjną, którą tworzy kilka firm – osobna dla logistyki i transportu, osobna dla zakupów, osobna dla marketingu oraz osobna firma zajmująca się kwestiami IT. Dlatego wachlarz talentów, które są potrzebne, jest stosunkowo szeroki. W efekcie należy poświęcić wiele wysiłku, aby przyciągnąć na aftermarket specjalistów oraz talenty z tak wielu różnych dziedzin.
Prelegent wspomniał, że dziś przemysł motoryzacyjny nie jest tak atrakcyjny, jak kiedyś. Zaznaczył on jednak, że to w dalszym ciągu pociągający biznes m.in. poprzez wyjątkowe sposoby działania i ciekawe perspektywy, które zapewnia motoryzacja. W kolejnym punkcie Michał Tochowicz zaznaczył, że wyjątkowo ważne jest pozyskiwanie specjalistów IT, o których trzeba konkurować z największymi światowymi koncernami, jak np. IBM.
Chcąc w dalszym ciągu dystrybuować części zamienne, należy robić dużo więcej rzeczy niż tylko sprzedawanie części – na ten biznes składa się wiele dziedzin niezbędnych do tego, aby dostarczyć produkt klientowi. Należy mieć możliwość przyciągnięcia specjalistów IT, aby pozostać konkurencyjnym i atrakcyjnym na rynku. Prezes Moto-Profil wyraził przekonanie, że uda się pozyskiwać coraz lepsze talenty, które to umożliwią. Porównał on również Polskę do bogatszych krajów, jak Francja czy Włochy i zaznaczył, że bardzo trudno takich ludzi zdobyć. Należy się zatem zastanowić, jak osiągnąć to w naszych warunkach.
Firmy tworzące aftermarket oferują atrakcyjne miejsca pracy pozwalające rozwijać karierę
Następnie głos przejął Fotios Katsardis, który wskazał, że dobrym rozwiązaniem jest obserwowanie rozwiązań stosowanych w wiodących firmach na świecie. Opowiedział on o wizytach odbytych w trakcie pandemii, które pozwoliły zaobserwować, jak to w nich wygląda. Okazuje się, że da się dokładnie nazwać i opisać takie stanowiska z branży IT czy też handlowej. Ich dokładne zdefiniowanie ma ułatwić zrozumienie tego, w którym kierunku podążać i jak rozwijać nowoczesne systemy obecne w firmach.
Fotios Katardis przekazał, że jako sektor zapewniający mobilność, aftermarket powinien znaleźć się na właściwej pozycji – sektor musi zająć nową pozycję, z której należy być dumnym. Firmy tworzące ten sektor rozpoczynały w prywatnych garażach, ale teraz to duże, nowoczesne i rozwinięte firmy, które oferują atrakcyjne miejsca pracy pozwalające rozwijać karierę. Ten aspekt należy eksponować, aby przedostało się to do szerokiej świadomości. Mówca wskazał, że należy stworzyć do tego odpowiednie narzędzia, które pozwolą zintegrować rynek oraz zbudować platformy, które pozwolą połączyć utalentowanych kandydatów z firmami z branży.
Konieczne są również dalsze kroki, przy których należy uwzględnić różne poziomy podchodzenia do tego problemu. Trzeba m.in. wiedzieć co się dzieje w społeczności europejskiej oraz w sferze związanej z kształceniem zawodowym, a także jakie decyzje zapadają na najwyższych szczeblach. Fotios Katardis wskazał, że udało się przekształcić rynek podczas rozwoju mechatroniki i było to sukcesem. To samo powinno stać się również w związku z rozwojem cyfryzacji, należy w tym celu działać w sposób systematyczny i metodyczny, i to nie tylko w kwestii samochodów osobowych.
W wynajdywaniu talentów należy pamiętać również o szukaniu talentów wśród kobiet, których w tym sektorze na ważniejszych stanowiskach pracuje zaledwie 4%. Talenty wydobywa się również w procesie kształcenia, na co są przykłady w postaci różnych inicjatyw. Mówca jako przykład podał Finlandię, gdzie zdołano uporządkować szkolnictwo tak, aby wykształcić przybyszów zza granicy w jakimś konkretnym zawodzie i to się udawało.
W wyławianiu talentów pomocni będą również ambasadorzy rynku aftermarket obecni na uniwersytetach, których zadaniem będzie przyciąganie tych talentów. Należy być przygotowanym na to, aby przybliżyć im ten rynek i ich nim zainteresować.
Talentów należy szukać wszędzie
W dalszej części głos otrzymał Stephane Freitas, który opowiedział, jak dołączyć do inicjatywy Talents4AA i jakie narzędzia może ona zaoferować. Każdy, kto działa na rynku – niezależnie od tego, czy jako producent, czy dystrybutor może się przyłączyć. Talents4AA to stowarzyszenie non-profit, koszt członkostwa to 5000 euro rocznie. Wśród prowadzonych działań są m.in. wizyty w szkołach technicznych, ale również na studiach MBA, gdzie rynek wtórny jest przybliżany studentom.
W Tanlents4AA wykorzystywane są też narzędzia cyfrowe – obecnie finalizowane jest tworzenie nowoczesnej platformy, która będzie międzynarodowym portalem oferującym pracę. Ułatwi to m.in. pozyskanie specjalistów na stanowiska kierownicze zza granicy. Portal ma być nie tylko miejscem z ogłoszeniami, ale również m.in. promować zrównoważoną mobilność, która jest priorytetem dla wielu młodych ludzi. Fotios Katardis zaznaczył jednak, że potrzebne jest podejście holistyczne, i błędem jest założenie, że jedna taka platforma rozwiąże problem i należy podejmować takie inicjatywy lokalne, dopasowane do potrzeb danego regionu.
Konferencję „Talenty w branży motoryzacyjnej vol. II” zakończyła wypowiedź Michała Tochowicza, który opowiedział o tym, że szukając talentów, nie należy ograniczać się do szkół czy uniwersytetów. Należy szukać ich też w innych branżach – prezes Moto-Profil przekazał, że w ostatnim czasie również w jego firmie pojawiło się wielu specjalistów spoza rynku motoryzacyjnego. Ludzie chcą czuć się ważni i mieć przekonanie, że są w stanie dobrze zarobić – takie możliwości aftermarketu należy promować na rynku. Dzięki temu rynek wtórny ma być w stanie zająć ważną pozycję na całym rynku motoryzacyjnym.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Profi dawny partner, 24 listopada 2023, 16:00 10 0
w przypadku profila wygląda to tak że zwolnili pracownikó doświadczonych z długim stażem którzy świetnie rozumieli rynek i potrzeby klientów a zatrudnili młodych spoza branży którzy się mądrzą a nie wiedzą na czym ten biznes polega. I widać jak to się dla nich skończyło - bałagan wśród handlowców o sytuacji z ich magazynem i logistyką lepiej nawet nie mówić, bo to nie istnieje. Talenty tak, młodych tak ale stopniowo a nie na zasadzie pakuj się i oddawaj kluczyki. Gdybym ja tak zrobił ze swoimi handlowcami w firmie to mechanicy by mnie zjedli. Myślcie czasami co robicie, popatrzcie na swoich klientów i zadajcie sobie pytanie co takie ruchy oznaczają dla nich.
Odpowiedz
Talent, 28 listopada 2023, 7:30 8 0
W profilu talentów nie brakuje... najlepszym przykładem takiego talentu jest rezygnacja ze sprzedaży opon w szczycie sezonu. Brawo. Może teraz talenciaki wpadną na pomysł żeby zrezygnować ze sprzedaży części bo przecież to tylko generuje koszty.
Odpowiedz
Anonim, 28 listopada 2023, 19:44 10 0
jedyna firma, która nakazała motofokusowi cenzorowanie komentarzy. to o czymś świadczy...
Odpowiedz
Anonim, 29 listopada 2023, 14:05 3 0
Nie psujcie prezesom dobrego samopoczucia
Odpowiedz
biski, 29 listopada 2023, 18:39 5 0
taaa.. prezes A.K. mówi jak to wspierają warsztaty. Zostawiliście warsztaty w środku sezonu bez opon, na które tak cisneliście. Dostawy na poniedziałek to chybił trafił. Pokrycie zamówień poniżej 50% i wiele brakó w dostawach. Dziwnie to wsparcie rozumieją
Odpowiedz
Anonim, 30 listopada 2023, 9:26 3 0
jakkolwiek nie przedstawicie stanu w MP to Panowie ... (nie będę wpisywał inicjałów) będą głosić, że to czarny PR konkurencji albo frustracje byłych pracowników... zobaczymy na początku 2024 jak ta innowacyjność i przyjmowanie ludzi spoza branży, żeby dzielili się swoim doświadczeniem i wiedzą wyjdzie w rankingu dystrybutorów. MP #4... zero konsekwencji, zero długofalowego planowania i działania z partnerami... a ludzie z doświadczeniem są w firmie tylko nie mają przestrzeni na wprowadzanie swoich pomysłów i dobrych praktyk z poprzednich firm... no i otwieranie punktów własnych jako szantaż dla PA...
Odpowiedz
Anonim, 30 listopada 2023, 11:10 3 -1
nie stawiałbym na nr4. I C, A P, I-T, Motorol, potem może MP
Odpowiedz
biski, 30 listopada 2023, 13:11 4 0
oczywiście jak zawsze będą piać że mają 25% wzrostu w Polsce a w eksporcie 40%, wyników nie pokażą żadnych i liczą na to że ktoś w to uwierzy. Z kim z profi nie rozmawiam to zrzuca zamówienia do Motoroli albo do Olsztyna czy Gdańska. U mnie już nawet Elit się pojawia w dostawcach na liniach które kiedyś szły z Chorzowa
Odpowiedz