Najczęstsze usterki Dacii Duster II – co sprawdzić przed zakupem, co wymienić po?

31 sierpnia 2023, 10:04

Druga generacja Dacii Duster trafiła na rynek w 2017 roku, w 2021 roku model przeszedł facelifting. Jakość materiałów użytych we wnętrzu samochodu była wyraźnie lepsza niż w pierwszej generacji. Samochód stał się znacznie nowocześniejszy, ale pozostał przystępny cenowo. Nie obyło się jednak bez pewnych mankamentów, które mogą dać o sobie znać po kilku latach eksploatacji. Jakie są najczęstsze problemy występujące w używanych egzemplarzach Dacii Duster II?

Dacia Duster
fot. baza zdjęć media.dacia.com

Na co zwrócić uwagę przed zakupem Dacii Duster II – podwozie, karoseria, korozja

Pierwsza generacja modelu Duster mogła stwarzać znaczące problemy z rdzą. W drugiej generacji korozja podwozia nie jest aż tak uciążliwa, ale podczas oględzin lepiej zajrzeć również pod plastikowe osłony w podwoziu, które mogą zasłaniać niewidoczne na pierwszy rzut oka ogniska rdzy. Warto przyjrzeć się również podłodze we wnętrzu auta. Wśród problemów pojawiających się w Dacii Duster II wymieniane są czasem przeciekające uszczelki drzwi. Jeżeli na podłodze i dywanikach jest widoczne zawilgocenie, to z czasem mogą pojawić się większe problemy z korozją.

Typowym problemem Dacii Duster II jest pękająca masa uszczelniająca w rowkach przy relingach dachowych. Pęknięcia pojawiają się w okolicach tylnego słupka i są niemal pewne w egzemplarzach z początku produkcji. Przypadłość została uznana za wadę fabryczną i była naprawiana w ramach gwarancji. Warto zweryfikować tę kwestię podczas oględzin samochodu, gdyż w niektórych egzemplarzach pęknięcia pojawiały się stosunkowo wcześnie, w innych nieco później. Wśród awarii dotykających nadwozie Dacii Duster II wymieniane są również czasem problemy z zacinającą się klapką paliwa.

Na co zwrócić uwagę we wnętrzu Dacii Duster II?

Podczas oględzin wnętrza używanej Dacii Duster II, warto zwrócić uwagę na kilka typowych dla tego modelu przypadłości. Pierwszą z nich jest ograniczona wytrzymałość stelaży foteli. Są one podatne na wyłamania i w krótkim czasie mogą zacząć trzeszczeć. Szczególnie jeżeli podróżowały na nich rosłe osoby. Może to doprowadzić nawet do przekrzywienia, przez co nie da się zająć na nich prostej pozycji.

Przed zakupem używanej Dacii Duster II trzeba też sprawdzić pracę szyb elektrycznych, które według użytkowników mogą odmawiać posłuszeństwa. Również inne elementy elektroniki potrafią zawodzić – zdarzają się problemy z pracą systemu bezkluczykowego, działaniem kamer, czy utratą zapisanych stacji i gubieniem fal w radiu.

Z wnętrzem, a pośrednio również z układem napędowym, związany jest drążek zmiany biegów modelu Dacia Duster II. Typowe awarie wersji 1.0 TCe oraz 1.3 TCe obejmują brak powrotu drążka do pozycji neutralnej, przez co wybieranie biegów staje się nieprecyzyjne i utrudnia użytkowanie. Po wymianie mechanizmu w ASO w ramach reklamacji, miały po jakimś czasie pojawiać się przypadki powracania tego mankamentu.

Dacia Duster II – jaki silnik wybrać?

Początkowo Dacia Duster II wykorzystywała silniki stosowane w pierwszej generacji: 1.6 SCe oraz wysokoprężną jednostkę 1.5 dCi. Dostępny był również silnik 1.2 TCe, ale dosyć szybko zastąpiła go nowsza jednostka 1.3 TCe. W 2019 roku silnik 1.6 SCe został zastąpiony przez motor 1.0 TCe.

  • Silnik 1.6 SCe jest dzięki prostej konstrukcji uznawany za dobry wybór. Brak turbo jest jednak okupiony odczuwalnie niższą dynamiką w porównaniu do mocniejszych jednostek. Zaleca się w nim szczególną dbałość o czystość przepustnicy, gdyż może powodować problemy np. falującymi obrotami.
  • Silnik 1.5 dCi również uchodzi za rozsądne rozwiązanie. W drugiej generacji Dustera miała być stosowana wersja, w której wyeliminowane są problemy z panewkami.
  • Silnik 1.2 TCe może stwarzać nieco więcej problemów, ale przez krótki okres sprzedaży nie jest on szczególnie popularny w Dusterach drugiej generacji dostępnych na rynku wtórnym. Wśród opinii użytkowników i mechaników można odnaleźć wzmianki o problemach z rozrządem czy panewkami.
  • Silnik 1.3 TCe to nowocześniejsza jednostka, zapewniająca najlepsze osiągi. Słyszano jednak o przypadkach podnoszenia się poziomu oleju w samochodach, które są eksploatowane głównie w miastach. Miał to być efekt problemów ze spalaniem, przez co paliwo dostawało się do układu smarowania. Jako rozwiązanie proponowano m.in. aktualizację sterowników silnika.
  • Silnik 1.0 TCe to jednostka o najmniejszej mocy. W tym przypadku również należy brać pod uwagę ograniczone osiągi, jednak spalanie w ruchu miejskim jest niższe niż w silniach 1.6 SCi.

Niektórzy użytkownicy Dacii Duster II wyposażonej w silniki zasilane LPG zgłaszali problemy z iglicą, przez co czujniki nie zauważały gazu w zbiorniku.

Szura przy przyspieszaniu i podobno tak ma być

W opisach problemów z Dacią Duster II bardzo często przewija się temat hałasu pojawiającego się podczas przyspieszania. Kierowcy zwracają uwagę, że pulsacyjne szuranie jest odczuwalne przy około 2000 obr/min a przy prędkości około 60-90 km/h, szczególnie przy zwalnianiu, słychać wyjący hałas. Kwestia była zgłaszana do ASO przez użytkowników Dustera drugiej generacji, ale te cechy mają być po prostu charakterystyczne dla rozwiązań zastosowanych w obrębie układu napędowego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!