10 najpopularniejszych modeli SUV-ów w Niemczech jest wyposażonych w układ wtryskowy firmy Bosch.
Silnik Diesla preferowany w segmencie SUV-ów
Popularność samochodów typu SUV (Sport Utility Vehicle) potwierdzają statystyki nowo rejestrowanych samochodów prowadzone przez niemiecki urząd ruchu drogowego KBA. Popularność modeli takich jak VW Tiguan, BMW X3 oraz Audi Q5 sprawia, że już co szósty nowo rejestrowany samochód w Niemczech to SUV. Z kolei w USA udział rynkowy tej kategorii wynosi już ok. 30%. W nadchodzących latach, zgodnie z zapowiedziami, pojazdy te będą coraz popularniejsze na całym świecie. Do 2017 roku zostanie wprowadzonych ok. 50 nowych modeli SUV-ów.
Decyzje zakupowe kierowców SUV-ów podyktowane są głównie komfortem (wysoka pozycja fotela kierowcy, dobra widoczność zza kierownicy) oraz bezpieczeństwem jazdy (duża, masywna karoseria). Według nabywców wysoki komfort nie powinien jednak wiązać się z dużym zużyciem paliwa. W samochodach typu SUV klienci wybierają najczęściej silnik Diesla. W samej tylko Europie udział SUV-ów z silnikiem Diesla wynosi ok. 80%.
W SUV-ach na rynek USA i Azji wersje z silnikami Diesla należą do rzadkości. Wyjątek stanowi produkowany przez grupę Chrysler samochód Jeep Grand Cherokee. To pierwszy amerykański SUV dostępny w wersji z silnikiem Diesla. W nadchodzących latach na amerykański rynek trafią kolejne dieslowskie SUV-y. Jednak wśród samochodów importowanych nadal przeważają wersje benzynowe. W ich przypadku kupujący powinni przykładać wagę do nowoczesnego układu bezpośredniego wtrysku benzyny. Oszczędza on do 12% paliwa w porównaniu do klasycznych silników z wtryskiem pośrednim.
Inną alternatywą dla SUV-ów są napędy hybrydowe typu Plug-in. Stanowią one połączenie oszczędnego silnika spalinowego z wydajnym napędem elektrycznym. Hybryda plug-in pozwala pokonać do 60 km z napędem czysto elektrycznym. Jednak z uwagi na zdecydowanie wyższy koszt zakupu takiego samochodu, układy hybrydowe znajdują chętnych tylko wśród tych klientów, dla których dynamiczna i oszczędna jazda są ważniejsze niż koszty. Dodatkowy napęd elektryczny oferuje jeszcze większą dynamikę niż diesle, a przy konsekwentnym ładowaniu akumulatora z gniazdka można zaoszczędzić do 90% kosztów energii.
Układy hybrydowe typu Plug-in wciąż pozostają rozwiązaniem niszowym. W nadchodzących latach ich znaczenie będzie wzrastać. Jednak do tego czasu większość nabywców SUV-ów będzie musiała zmierzyć się z pytaniem: diesel czy benzyna? Pomocą w dokonaniu prawidłowego wyboru służy portal www.fuel-pilot.de. Można tutaj bezpłatnie sprawdzić i porównać ekonomiczność wybranego samochodu. Narzędzie uwzględnia takie czynniki, jak cena paliwa, koszty serwisowania, ubezpieczenie, podatki oraz utratę wartości. Fuel Pilot wskazuje kierowcy najkorzystniejszą dla niego wersję napędu. Przykładowo, wersja wysokoprężna Mercedesa ML 350 jest opłacalna w zasadzie już od pierwszych przejechanych kilometrów. Także kompaktowe SUV-y, takie jak Opel Mokka w wersji Diesla, przekonują o 20% niższym zużyciem paliwa i ok. 1/3 wyższym momentem obrotowym, który gwarantuje większą dynamikę jazdy. Silniki benzynowe pozostają opcją dla kierowców, którzy cenią sobie dużą elastyczność silnika, kosztem większego zużycia paliwa.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 13 marca 2014, 8:28 0 0
"...dla których dynamiczna i oszczędna jazda są ważniejsze niż koszty." A oszczędna jazda nie wiąże się z mniejszymi KOSZTAMI?
Odpowiedz