System oczyszczania spalin Denoxtronic firmy Bosch otrzymał Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wręczenie nagrody odbędzie się podczas trwających Targów Techniki Motoryzacyjnej.
Denoxtronic Bosch
Systemy Denoxtronic są stosowane w motoryzacji od 2004 roku, kiedy to Bosch wprowadził na rynek pierwszą wersję systemu określaną jako DNOX1. Od tego czasu w firmie Bosch powstały kolejne generacje systemu: DNOX2 i DNOX2.2 przeznaczone do samochodów ciężarowych. W roku 2010 wprowadzono do użytku również system DNOX3.1 stosowany w samochodach osobowych i dostawczych. Bosch ciągle pracuje nad kolejnymi wersjami systemu, które będą używane w przyszłościowych rozwiązaniach. System Denoxtronic pozwala zredukować tlenki azotu ze spalin samochodowych i ograniczyć emisję cząsteczek stałych. Redukuje je katalizator SCR wykorzystujący do tego celu amoniak dostarczany do układu wydechowego przez system Denoxtronic. System zapewnia spełnianie przez samochody ciężarowe norm emisji spalin – EURO 5 i EURO 6, dlatego praktycznie wszyscy producenci samochodów stosują go w swych pojazdach.
W grupie samochodów osobowych, wraz z wprowadzeniem normy EURO 6, system DNOX będzie powszechnie używany w autach klas średniej i wyższej. Widać więc, że wyraźnie rośnie rynek części, diagnostyki oraz naprawy serwisowej samochodów wyposażonych w systemy wtórnego oczyszczania spalin. Firma Bosch, opracowując swoje systemy oraz podzespoły, zawsze bierze pod uwagę możliwość ich właściwego diagnozowania i naprawy serwisowej. Tak też jest w przypadku systemów Denoxtronic, które można diagnozować na samochodzie przy użyciu testerów z rodziny KTS i KTS Truck. Tester diagnostyczny posiada możliwość odczytania i kasowania błędów systemu, testy elementów funkcjonalnych oraz specjalnie przygotowane funkcje testowe, dzięki którym można sprawdzić działanie elementów modułu tłoczącego i podzespołów dozujących. Przy użyciu tych funkcji tester steruje poszczególnymi podzespołami, jak na przykład pompą tłoczącą oraz umożliwia określenie wydatku tłoczonego czynnika i jej sprawności. Aby właściwie przeprowadzić diagnozę systemu z użyciem omówionych funkcji testowych, należy posiadać zestawy dodatkowych narzędzi, niezbędnych do prawidłowego wykonania badań. Przykładowo, sprawdzając sprawność i wydajność pompy tłoczącej, podpina się wzorcowy zawór dozujący zawarty w zestawie narzędzi. Podobnie, mierząc ciśnienie w układzie hydraulicznym systemu ABlue, podłącza się odpowiednie manometry wykonane ze stali nierdzewnej. W ofercie firmy Bosch są trzy zestawy narzędzi dostarczane w walizkach. Poszczególne zestawy są przystosowane do testowania dostępnych wersji systemów. Do samochodów ciężarowych służą dwa zestawy: jeden do testowania systemu DNOX1, a drugi do DNOX2, z tym, że część narzędzi z zestawu DNOX1 jest wykorzystywana do testowania DNOX2 i odwrotnie. Dlatego serwis ciężarówkowy powinien posiadać obie walizki. Do samochodów osobowych i dostawczych występuje zestaw do testowania systemu DNOX3.1.
Diagnoza systemów DNOX z użyciem przedstawionych zestawów i testera KTS obejmuje:
- kompleksowe sprawdzenie prawidłowości działania układów Denoxtronic w samochodzie obejmujące sprawdzenie modułów tłoczących, dozujących i wtryskowych;
- prowadzenie instalacji elektrycznej systemów DNOX samochodu przy użyciu adapterów wpinanych w instalację elektryczną (pomiar rezystancji grzałek, czujników, zaworów itp.);
- sprawdzenie instalacji pneumatycznej systemu DNOX1
Wykonując diagnozę systemu przy użyciu narzędzi firmy Bosch, możemy stwierdzić, który komponent jest uszkodzony, a dzięki temu uniknąć dość często stosowanej kosztownej metody diagnozowania i naprawy poprzez podmienianie komponentów. Pozwala to zaoszczędzić czas poświęcany na naprawę i wymieniać elementy rzeczywiście uszkodzone, a tym samym wykonać rzetelną usługę. Po wykonaniu diagnozy i stwierdzeniu nieprawidłowości w działaniu danego podzespołu można go wymienić na nowy lub skierować do naprawy przy użyciu stanowiska testowo-naprawczego systemów DNOX, będącego również w ofercie firmy Bosch.
Komentarze