W ramach naszego nowego cyklu artykułów, mechanicy będą mogli spróbować odnaleźć przyczynę usterek samochodów. Najlepsza odpowiedź w każdym odcinku będzie nagradzana upominkami od firmy Texa. Na początek diagnozujemy Fiata Ulysse z silnikiem diesla.
Komunikat o przepełnionym lub niedrożnym filtrze FAP
Obecnie ekologia i wszystko co jest z nią związane wiedzie prym w wielu dziedzinach życia. W przemyśle motoryzacyjnym nie jest inaczej. Niestety filtry cząstek stałych sprawiają sporo problemów zarówno kierowcom, jak i mechanikom. Bywa, że próba regeneracji filtra nie przynosi żadnych rezultatów.
System filtra cząstek stałych stosowany w samochodach z silinikami Diesla, jest już obecny w motoryzacji od wielu lat. Rozwiązanie to ma dwa warianty mianowicie FAP (z francuskiego: filtre à particules) lub DPF (z angielskiego Diesel particulate filter). Filtr ma za zadanie wychwytywanie cząstek stałych, które powstają w wyniku spalania paliwa i częściowo również środków smarnych. Filtr ulega stopniowemu napełnianiu, a po przekroczeniu wartości granicznej sterownik przeprowadza tzw. procedurę regeneracji filtra cząstek stałych. Kiedy dochodzi do przepełnienia filtra, sterownik uruchamia strategię regeneracji. Jednakże musi być spełniony warunek konieczny, a mianowicie filtr musi osiągnąć właściwą temperaturę, w warunkach której można przeprowadzić dopalenie nagromadzonych cząstek stałych. W niektórych przypadkach kierowca jest informowany o fakcie przepełnienia filtra na wyświetlaczu. Po przestudiowaniu różnych publikacji wie, że regeneracja powinna przebiegać automatycznie, a skoro nie przebiega oznacza to problem, z którym udaje się do mechanika.
Mechanik podłącza urządzenie diagnostyczne Texa NANO Diag i przekonuje się, że rzeczywiście wyświetlany jest w sterowniku silnika kod usterki informujący o przepełnieniu filtra. Próba regeneracji filtra nie przynosi żadnych rezultatów. Jaka może być przyczyna usterki? Co zrobić w takiej sytuacji?
Zapraszamy do podejmowania prób odnalezienia przyczyny usterki. Najlepszą propozycję nagrodzimy upominkami od firmy Texa*.
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)
W kolejnym odcinku podamy źródło problemu oraz sposób jego odnalezienia za pomocą urządzeń firmy Texa.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 2 sierpnia 2013, 9:28 0 0
Prawdopodobnie jest uszkodzony czujnik odpowiedzialny za kontrolę różnicy ciśnień panujących w filtrze FAP . Jednak należy to dokładnie sprawdzić ponieważ czujnik ten też może być tylko brudny i należy go oczyścić ponieważ sterownik silnika dostaje nieprawidłowe informację z tego czujnika.
Odpowiedz
Anonim, 2 sierpnia 2013, 20:51 0 0
w fordzie miałem tak zabity DPF,że wypalanie nie pomogło.Trzeba było wymontować i porządnie WYPRAĆ i osuszyć...
Odpowiedz
Anonim, 8 sierpnia 2013, 10:55 0 0
Witam serdecznie, przepęłnienie filtra cząstek stałych to informacja o niesprawnym układzie DPF, najczęściej przyczyną jest nieszczelny układ dolotowy powietrza, np: pęknięta rura turbo, często przekłamuje czujnik ciśnienia lub temperatury ( to ze względu na brak wykonania procedury wypalenia jest mocno prawdopodobne), jest wiele innych elementów do sprawdzenia takich jak EGR itd ( podgląd parametrów jest tu niezbędny by zawęzić pole poszukiwań) pozdrawiam.
Odpowiedz
Anonim, 8 sierpnia 2013, 11:32 0 0
Problemem jest niepełne spalanie, generujące zbyt duża ilość sadzy, która najczęściej podczas jazdy w cyklu miejskim nie jest w stanie być zredukowana , przez system regeneracji. Należy sprawdzić stan wtryskiwaczy oraz kolektora ssącego. Po oczyszceniu tych dwóch elementów , dopiero można postawić diagnozę, czy cokolwiek jest do wymiany. Jeżeli czujnik cisnienia jest zabrudzony, jak sugerował AUTOZIBI , to podczas procesu odczyszczania w nim również zapanuje czystość nominalna. Powodem może być też nieaktualne oprogramowanie. W razie konieczności należy przeprowadzić update. Większość z kolegów szuka bezpośredniej przyczyny (czytaj awarii części) w błędnie działającym podzespole. Najczęściej problem braku regeneracji, to problem niesprawności całego silnika. Pozdrawiam
Odpowiedz
Anonim, 8 sierpnia 2013, 22:25 0 0
Może być uszkodzony czujnik temperatury spalin
Odpowiedz