Nowoczesne silniki wysokoprężne oraz ich układy wtryskowe są bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia i wodę zawartą w paliwie. Nawet cząsteczki o mikroskopijnej wielkości mogą uczynić duże szkody. W związku z tym pod marką MANN-FILTER oferowane są filtry paliwa charakteryzujące się dużą dokładnością filtracji i efektywnym usuwaniem wody.
Filtry paliwa MANN-FILTER produkowane w pomieszczeniach czystych – clean room'ach
Filtry paliwa charakteryzujące się dużą dokładnością filtracji i efektywnym usuwaniem wody stanowią niezawodną ochronę dla wszystkich agregatów. Ze względu na fakt, że wymagania w zakresie czystości w coraz większym stopniu obowiązują także dla samych podzespołów, w pomieszczeniu czystym typu clean room zakładu produkcyjnego w Marklkofen produkowanych jest coraz więcej filtrów paliwa pod marką MANN+HUMMEL, które spełniają wyjątkowo wysokie wymagania. Wyprodukowane tą metodą filtry otrzymują plombę stanowiącą certyfikat czystości i są dostępne w warsztatach oraz sklepach na niezależnym rynku części zamiennych.
W ostatnich latach w przemyśle samochodowym stworzono silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które bardzo precyzyjnie dozują niewielkie ilości paliwa i dzięki temu mogą utrzymać jego zużycie na możliwie niskim poziomie. Systemy bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail to filigranowe układy o bardzo dużym stopniu zaawansowania. Pompa wtryskowa wytwarza ciśnienie do 2500 barów, otwory dysz wtryskiwaczy nie przekraczają 0,1 milimetra i są prawie tak delikatne jak włos ludzki. Podstawowym warunkiem działania takiego systemu jest czyste paliwo, ponieważ nawet najmniejsze cząsteczki zanieczyszczeń mogą spowodować poważne szkody w układzie wtryskowym i obniżyć jego sprawność. Zanieczyszczenie wysokogatunkowego paliwa zdarza się również w uprzemysłowionych krajach zachodnich. Drobiny metali lub tworzyw sztucznych oraz inne cząsteczki dostają się do oleju napędowego, podczas tankowania, transportu i przechowywania lub na skutek tarcia. W celu zapewnienia ochrony delikatnych układów wtryskowych w silnikach, pod marką MANN-FILTER oferowane są filtry paliwa o coraz większej dokładności filtracji. Niezawodnie usuwają z paliwa najmniejsze cząsteczki o wielkości kilku mikrometrów, a więc zanieczyszczenia praktycznie niewidoczne gołym okiem. O wiele większe są ziarna piasku z Sahary.
Czystość podzespołów: jak czyścić, samemu pozostając czystym
Zadaniem filtra jest nie tylko oczyszczanie paliwa – sam filtr też powinien być nienagannie czysty. Wielu producentów pojazdów wypracowało już bardzo rygorystyczne wymagania w zakresie czystości podzespołów. W związku z tym dla marki MANN+HUMMEL opracowano w przedsiębiorstwie koncepcję Component Cleanliness Management (CCM, zarządzanie standardem czystości komponentów). Uwzględnia ona wymagania w zakresie czystości już na etapie projektowania produktu oraz we wszystkich procesach, począwszy od zakupu materiałów, poprzez produkcję, a skończywszy na dostawie do klienta. „Filtr dostarcza czyste paliwo do wysokociśnieniowej części układu wtryskowego. Już podczas montażu musi być nienaruszony po stronie czystej, aby cząsteczki zanieczyszczeń nie uszkodziły tego bardzo wrażliwego systemu już podczas pierwszego uruchomienia silnika”, mówi Melanie Michler, menedżer produktu ds. filtrów paliwa marki MANN-FILTER. Specjalista w dziedzinie filtrów posiada w swoim zakładzie, zlokalizowanym w Marklkofen w Bawarii, bardzo nowoczesne wyposażenie pomieszczenia czystego, tzw. clean room, w którym produkowane są podzespoły objęte wysokimi wymaganiami w zakresie czystości. W cleanroomie tego największego na świecie zakładu produkcji filtrów mogą powstawać nawet bardzo duże serie produktów.
W „białej strefie” kurz nie ma żadnych szans
Montaż poszczególnych elementów filtra odbywa się w specjalnym pomieszczeniu, do którego wstęp ma tylko przeszkolony personel. Odzież ochronna podlega ostrym przepisom w zakresie higieny. Obowiązkowe są buty przeznaczone do czystego pomieszczenia, biały fartuch laboratoryjny, rękawice i siatka ochronna na włosy. Samo pomieszczenie posiada certyfikat wg normy EN ISO 14644. Sufity, ściany i podłogi w tzw. „białej strefie” są pokryte – tak jak w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym – polakierowaną proszkowo blachą stalową odporną na zanieczyszczenia. Personel może stosować wyłącznie narzędzia przeznaczone do pracy w tej strefie. Panuje tutaj nieco wyższe ciśnienie powietrza, aby kurz nie mógł wnikać. Cząsteczki w postaci włókien, które mogą powstawać w procesie produkcji, są odsysane bezpośrednio na miejscu. Filtry opuszczające to pomieszczenie są zabezpieczone po stronie czystej etykietą-plombą CCM.
Praktyczna wskazówka dla warsztatów
Prosimy zachować szczególną uwagę – to wskazówka ważna przy montażu filtrów paliwa oznaczonych etykietą-plombą CCM. Melanie Michler zaleca: „Filtr należy przynieść z magazynu bezpośrednio przed zamontowaniem, następnie usunąć plombę stanowiącą certyfikat czystości i niezwłocznie założyć filtr. Podczas wymiany filtra bardzo duże znaczenie mają czyste otoczenie i czyste ręce. Ważne jest też, aby unikać dodatkowego kurzu bezpośrednio z miejsca wymiany filtra. Pozwala to skutecznie uniknąć zanieczyszczenia filtra po stronie odpływowej”.
Bardziej precyzyjna filtracja, lepsze pochłanianie zanieczyszczeń, dłuższy okres użytkowania
Od 2009 r. produkcja filtrów MANN-FILTER w Marklkofen zwiększyła się dziesięciokrotnie. Stamtąd pochodzi też wkład filtracyjny PU 9003, produkowany między innymi do samochodów marki Volvo. Ten filtr paliwa stosowany jest przez ww. producenta samochodów do silników wysokoprężnych o pojemności 2,4 litra. Podstawowym elementem wkładu filtra jest wysokogatunkowe medium filtracyjne MULTIGRADE F_HE. Zgodnie z normą ISO 19438 usuwa ono co najmniej 95% cząsteczek zanieczyszczeń o wielkości rzędu 0,004 milimetra i ponad 95% wody. Przy wykorzystaniu MULTIGRADE F marka MANN+HUMMEL wzbogaciła się o rodzinę kilkuwarstwowych mediów filtracyjnych wykonanych w zaawansowanej technologii, spełniających coraz wyższe wymagania producentów samochodów.
Specjaliści z Ludwigsburga uzyskują większą dokładność filtracji poprzez połączenie celulozowego nośnika medium z syntetyczną warstwą włókien meltblown. Po przedostaniu się nieoczyszczonego paliwa przez pierwszą warstwę, wykonaną z delikatnych mikrowłókien syntetycznych wytwarzanych w procesie rozdmuchiwania płynnego polimeru, przepływa ono przez drugą, bardzo grubą warstwę celulozy. Zdolność pochłaniania zanieczyszczeń jest tutaj znacznie wyższa niż w przypadku dotychczas stosowanych mediów celulozowych.
Na śladach kropelek wody
Olej napędowy pochłania wodę z powietrza otoczenia. Nawet bardzo małe ilości wody w paliwie mogą uszkodzić agregaty znajdujące się w układzie, takie jak tłoki, głowica cylindra, dysze wtryskiwaczy, przewody paliwa i pompa wtryskowa, a także obniżyć sprawność silnika. W związku z tym ważnym zabezpieczeniem przed korozją jest prawie całkowite usuwanie wody. I w tym przypadku stosowana w medium MULTIGRADE F warstwa z włókien meltblown wykonuje precyzyjną pracę dzięki swoim właściwościom hydrofobowym. Pojazdy wyposażone w czujnik wody w odpowiednim czasie informują konieczności spuszczenia wody usuniętej z paliwa. Z reguły odprowadza się ją przez śrubę spustową w obudowie filtra. Wkład filtracyjny PU 9003 marki MANN+HUMMEL w znacznym stopniu przyczynia się również do ochrony środowiska. Nie zawiera żadnych metali, ulega całkowitemu spopieleniu w wysokiej temperaturze, a tym samym nadaje się do ekologicznej utylizacji.
Jedna marka filtrów – 97% pokrycia rynku w Europie
Przy pokryciu rynku europejskiego na poziomie 97 procent marka MANN-FILTER obejmuje asortyment filtrów pasujących do niemal wszystkich modeli samochodów osobowych i dostawczych. Produkty z logo MANN-FILTER przekonują swoją jakością charakterystyczną dla oryginalnych części i łatwą dostępnością.
Komentarze