Przez długi czas zautomatyzowane funkcje wspomagające były zarezerwowane dla modeli wyższej klasy. Dziś technologie te pojawiają się też w autach kompaktowych, na przykład w nowym Volkswagenie Golfie, dla którego Bosch dostarcza czujniki radarowe i czujniki wideo.
– „Dzięki swoim układom wspomagającym w nowym Golfie Bosch demokratyzuje bezpieczeństwo i komfort” – mówi Gerhard Steiger, Prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.
Wyniki sprzedaży nowoczesnych czujników rejestrujących otoczenie pojazdów, które stanowią fundament układów zwiększyły się dwukrotnie w ciągu jednego roku (2011-2012).
Układ hamowania awaryjnego powiadamia kierowcę o zaistnieniu zagrożenia. Najpierw emitowany jest sygnał alarmowy. Jeżeli kierowca nie zareaguje, układ generuje krótki impuls hamowania, a chwilę później częściowo wyhamowuje pojazd. Dzięki danym dostarczanym przez czujniki układ dopasowuje siłę hamowania do rodzaju zagrożenia.
Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości o nazwie Adaptive Cruise Control nie tylko utrzymuje zadaną prędkość, lecz także automatycznie przyspiesza oraz wyhamowuje pojazd – nawet do jego całkowitego zatrzymania. Jeżeli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, w przypadku zatrzymania automatycznie rusza.
Wielofunkcyjna kamera filmuje obszar przed pojazdem w zasięgu do 120 metrów. Programy analizują dane wideo, rozpoznając np. oznaczenia poziome na jezdni, które mają znaczenie dla funkcji asystenta pasa ruchu. Jeżeli pojazd zjeżdża w stronę krawędzi pasa ruchu, układ wspomagający może przy pomocy drobnych korekt kierunku sprowadzić go ponownie na środek pasa. Również funkcja rozpoznawania znaków drogowych wykorzystuje dane dostarczane przez czujnik wideo. Także asystent świateł drogowych oraz funkcja dynamicznego sterowania oświetleniem korzystają z danych dostarczanych przez kamerę wideo firmy Bosch.
Oprócz funkcji bezpieczeństwa i komfortu Bosch dostarcza dla nowego Golfa m.in. kompletny układ wtrysku paliwa do silnika diesla, sterownik silnika oraz wtryskiwacze dla układu bezpośredniego wtrysku benzyny, rozrusznik Start-Stop, alternator, wycieraczki, wentylator chłodzący silnika oraz różnego rodzaju czujniki.
Komentarze