W najbliższych dniach taśmy fabryki Bosch w Reutlingen koło Stuttgartu opuści milionowy czujnik radarowy wykorzystujący wydajne pasmo częstotliwości 77 GHz. Początkowo wielkość produkcji utrzymywała się na niskim poziomie, jednak ostatnio technologia czujników przeżywa gwałtowny rozwój.
Gwałtowny rozwój czujników radarowych Bosch
To, co człowiek jest w stanie oszacować tylko w przybliżeniu, czujniki radarowe mierzą bardzo dokładnie i z częstotliwością do 20 razy na sekundę – dlatego stanowią fundament wielu wydajnych układów wspomagających w pojazdach. Układy te automatycznie utrzymują zadaną odległość do pojazdu jadącego z przodu, a w sytuacjach zagrożenia kolizją ostrzegają i automatycznie wyhamowują samochód.
Pierwszy milion w produkcji czujników odnotowano po 13 latach od rozpoczęcia produkcji (w roku 2000), ale już drugi milion zostanie wyprodukowany w ciągu kolejnego roku. Przedstawiciele marki uważają ponadto, że w 2016 roku Bosch będzie obchodzić jubileusz wyprodukowania 10 milionów czujników radarowych.
Producenci samochodów korzystają z coraz szerszej liczby funkcji wspomagających, aby wyróżnić się na tle konkurentów. Innym bardzo silnym czynnikiem jest przyszły schemat ratingu bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP. Od roku 2014 najwyższą ocenę – 5 gwiazdek – będą mogły otrzymać tylko samochody wyposażone w co najmniej jeden układ wspomagający. Od roku 2016 planowane jest wprowadzenie obowiązkowych układów chroniących pieszych. Czujnik zamontowany w pojeździe może być wykorzystany także do wielu innych funkcji, np. kamera wideo wykrywająca pas ruchu może rozpoznawać także znaki drogowe.
Wydajne układy wspomagające wymagają kompleksowej integracji wielu systemów w pojeździe. Integrują one dane otrzymywane z różnych czujników, tworząc spójny obraz środowiska w jakim porusza się pojazd, a silnik, hamulce i kierownica wykonują polecenia. W nadchodzących latach Bosch chce zaprezentować kolejne nowe technologie i funkcje. Obecnie do produkcji seryjnej wchodzi nowy czujnik radarowy średniego zasięgu. Przy porównywalnej wydajności jest bardziej kompaktowy i znacznie tańszy w produkcji od swojego poprzednika.
Przyszłość motoryzacji dzięki systemom czujników
Dostępne są wersje czujnika do instalacji z przodu i z tyłu pojazdu. W 2014 roku do produkcji zostanie wprowadzony wideoczujnik stereo, który zapewni obraz przestrzenny oraz pomiar odległości w zasięgu do ok. 50 m. Po raz pierwszy przy użyciu tylko jednego czujnika będzie możliwe zrealizowanie funkcji automatycznego hamowania awaryjnego zapewniającego ochronę pieszym. Nowe funkcje będą w przyszłości coraz bardziej wspomagać kierowcę podczas kierowania samochodem. Dzięki czujnikom ultradźwiękowym możliwe będzie na przykład w pełni automatyczne parkowanie pojazdu nawet wtedy, gdy kierowca będzie stał obok samochodu, lub automatyczne kierowanie podczas przejazdu zwężonymi z powodu remontów odcinkami autostrad.
Stopień automatyzacji będzie się stopniowo powiększał, początkowo na autostradach. Od 2014 roku kierowcy będą mogli korzystać z seryjnie produkowanego asystenta jazdy w korku, którego Bosch jest współautorem. Przy niskich prędkościach funkcja będzie kierować samochodem w pełni automatycznie, mimo że kierowca nadal będzie sprawował kontrolę. Funkcje wspomagające będą umożliwiały coraz bardziej zautomatyzowane prowadzenie pojazdu na autostradach, przy coraz większych prędkościach, aż do wprowadzenia układu Highway Pilot, który umożliwi w pełni automatyczną podróż od wjazdu do zjazdu z autostrady.
Od rozpoczęcia produkcji czujników radarowych Bosch intensywnie rozwijał ich technologię. Już w drugiej generacji produktów dwukrotnie zwiększony został zasięg działania i kąt otwarcia czujników. Aktualnie produkowana, trzecia generacja czujników radarowych dalekiego zasięgu LRR3, oferuje jeszcze szerszy kąt detekcji 30 stopni oraz wykonuje pomiary w zasięgu do 250 metrów. W module wysokiej częstotliwości czujnika radarowego, Bosch zastosował tutaj po raz pierwszy technologię krzemowo-germanową, co znacznie obniża koszt produkcji
Wszystkie czujniki radarowe Bosch korzystają z pasma częstotliwości 77 GHz. W porównaniu do wersji 24 GHz czujnik 77 GHz jest pod każdym względem bardziej wydajny. Odznacza się do trzech razy wyższą zdolnością wyróżniania obiektów i wykonuje pomiary prędkości oraz odległości z dokładnością od trzech do pięciu razy wyższą. Ponieważ wyższe pasmo częstotliwości jest na całym świecie dedykowane zastosowaniom w motoryzacji, można je wykorzystać w globalnych platformach pojazdów.
Komentarze