Decyzja zapadła. Parlament europejski przegłosował zakaz silników spalinowych – w opozycji tylko Polska.

29 marca 2023, 9:34

Tradycyjna motoryzacja umiera, znana jest już data pogrzebu. Pomimo zaciętej dyskusji oraz wielu obiekcji, jedynie Polscy przedstawiciele stanęli w obronie tradycji. Czy istnieje nadal szansa na uratowanie silników spalinowych?

Unia Europejska, Niemcy zdradziły Polskę
fot. pexels.com

Niemiecki blok upadł, Polska osamotniona w głosowaniu

Jeszcze przed weekendem Europa podzieliła się na dwa bloki. Jednemu przewodniczyły Niemcy i inne państwa opowiadające się przeciwko zakazowi (w tym Włochy i Polska), a z drugiej strony stała Francja i kilka państw zachodnich. Po zniesieniu weta przez Berlin, blokujące podziały ostatecznie zniknęły. Od głosu wstrzymały się Włochy, Rumunia i Bułgaria, a jedynym krajem, który głosował przeciwko porozumieniu była Polska.

– Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym zdaniem czynnikiem decydującym o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinien być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE. – napisała na Twitterze Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

W toku prac nad tymi przepisami polski rząd akcentował zasadę neutralności technologicznej, która polega na pozostawieniu otwartości na różne technologie. Jak dodała minister Moskwa, czynnikiem decydującym o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinien być rynek i społeczeństwa, a nie przymus legislatora.

– W 2026 roku planowana jest rewizja rozporządzenia dotycząca zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane – podkreśliła w innym wpisie szefowa MKiŚ.

Do polskiego sprzeciwu odniósł się premier Mateusz Morawiecki:

– Na moje polecenie minister Anna Moskwa zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r. – napisał.

Z doprowadzenia sprawy do końca, pomimo burzliwego finiszu, cieszy się natomiast
prezydencja szwedzka:

– Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic dotyczących pakietu Fit for 55. Nowe
przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i dadzą przemysłowi impuls do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych. – powiedziała Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.

Co z silnikami spalinowymi? Jest jeszcze szansa na kompromis?

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do przepisów dodano punkt dotyczący e-paliw. Możliwości ich wykorzystywania domagały się Niemcy. Byłoby to przedłużenie życia silnika spalinowego. Komisja Europejska wydala oświadczenie, w którym zobowiązuje się do przygotowania propozycji dot. pojazdów zasilanych e-paliwami. Eksperci zauważają, że jest to jedynie pewnego rodzaju deklaracja polityczna, która może służyć zażegnaniu obecnego napięcia w Radzie UE.

– Wbrew wcześniejszym postulatom, oświadczenie Komisji Europejskiej nie jest prawnie
wiążące. Jest ono postrzegane jako zobowiązanie polityczne Komisji, które obowiązuje do czasu wyborów. Dopóki nie będą znane szczegóły nie będzie można ocenić efektu
przewidywanych przepisów, niemniej zarówno Parlament Europejski jak i Rada UE mogą
odrzucić akty delegowane, o których mówi Komisja. Tak więc na dzień dzisiejszy mamy de
facto ban na silniki spalinowe od 2035 r. i nieco mglistą obietnicę pochylenia się nad e-
paliwami i wizję ich szerszego wykorzystania w przyszłości. Nie mam więc wrażenia, że to
Niemcy wywalczyły coś dla siebie. Na ten moment to raczej Komisja postawiła na swoim –
mówi Tomasz Bęben dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów
Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Nocnymarek, 29 marca 2023, 10:25 0 0

Głosowania Parlamentu Europejskiego mają jedynie wartość symboliczną. Ostatecznie decyduje Komisja:):):)

Odpowiedz