Najbardziej awaryjne automatyczne skrzynie biegów w grupie VAG

23 stycznia 2023, 12:57

Automatyczne skrzynie biegów kojarzą się przede wszystkim z wygodą ich użytkowania, zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Kierowcy mogą zapomnieć o konieczności ciągłej zmiany przełożeń, wszystko odbywa się komfortowo bez ich udziału. Jednak za tak praktyczne rozwiązanie niekiedy trzeba dużo zapłacić – zwłaszcza przy awarii i naprawie automatów. W artykule przedstawimy listę najbardziej awaryjnych skrzyń biegów montowanych w pojazdach grupy VAG.

automatyczna skrzynia biegów

Coś, co jeszcze kilkanaście lat temu kojarzyło się z rozwiązaniem luksusowym, teraz coraz bardziej zyskuje na popularności. Kupujący samochody przestali się bać automatycznych skrzyń biegów, oprócz wygody przemawia do nich także mniejsze spalanie pojazdów. Warto jednak pamiętać, że automatyczne skrzynie biegów charakteryzują się znacznie bardziej skomplikowaną konstrukcją, a co za tym idzie jest w niej więcej elementów składowych, które mogą ulec awarii.

LUK 01J (Audi Multitronic)

Bezstopniowa przekładnia stosowana w latach 1999-2014 r. w samochodach marki Audi z przednim napędem, o mocy nie większej niż 204 KM. Stworzona została na zlecenie niemieckiego producenta przez firmę LuK. Użytkownicy tej skrzyni narzekali na szarpanie przy przyspieszaniu i wahania obrotów. Bardzo często awariom ulegały sterowniki, pompy oleju oraz dochodziło do rozciągania łańcucha odpowiedzialnego za przełożenia.  Charakterystyczne dla Multitronic jest również „pełzanie” samochodu na biegu N oraz częste gaśnięcie na pozycji D. Winę za to ponosi uszkodzenie kół stożkowych. Wielokrotnie uszkodzeniu ulegał również komputer sterujący.

Producent zalecał wymianę oleju przekładniowego co 60 tys. km, jednak wielu użytkowników tego nie robiło. W ostateczności kończyło się to koniecznością wizyty w warsztacie i zapłatą bardzo wysokiego rachunku. Koszty naprawy wahają się w przedziale 6000-22000 zł, co niejednokrotnie przekracza wartość samochodu z tego rocznika.

Samochody, w których zastosowano skrzynię LUK 01J Multitronic to dla przykładu:

  • Audi A4 – 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 2.4 V6
  • Audi A5 – 2.0 TFSI
  • Audi A6 – 2.4
  • Audi A7 – 2.8 FSI
  • Audi A8 – 2.8 FSI
  • Seat Exeo –2.0 TFSI

JATCO JF506E

Skrzynia automatyczna dedykowana samochodom z poprzecznie ustawionym silnikiem. Posiada 5-stopni przełożeń. Awarii często ulegają elektrozawory, tłoki wsteczne i kosze sprzęgłowe. Do usterek tych dochodziło niejednokrotnie przy przejechaniu około 150 tys. km, co jest raczej mizernym wynikiem. W tym drugim przypadku objawia się to zanikaniem niektórych biegów. Podczas napraw często dochodziło do błędów, które powodowali mechanicy. W konstrukcji tej śruba spustowa oleju jest mylona ze śrubą trzymającą taśmę hamulcową. W przypadku kiedy została ona odkręcona, mechanizm nie będzie mógł wybrać biegu wstecznego. Koszt napraw samochodów wyposażonych w tę skrzynię może wynieść nawet 7000 zł

Przykładowe samochody, w których zastosowano skrzynię JATCO JF506E

  • Audi A3 – 1.8, 1.9
  • VW Bora – 1.8, 1.9
  • VW Sharan – 1.8, 1.9
  • VW Golf – 1997-2003

VAG DL501 (S-tronic)

S-tronic to dwusprzęgłowa skrzynia posiadająca 7 przełożeń. Zaprojektowana została do samochodów z napędem na cztery koła. Użytkownicy pojazdów z tym automatem borykali się z problemami z zespołem mechatroniki – jego awarie prowadziły do uszkodzeń zespołów sprzęgłowych po przejechaniu około 200 tys. km. Koszt naprawy tych elementów to około 8000-12000 zł. Co zaskakujące, producent nie zalecał wymiany oleju przekładniowego w tych jednostkach.

Pojazdy, w których występował napęd DL501 S-tronic to:

  • Audi A4 (2008-2015)
  • Audi S4 (2008-2015)
  • Audi S5 (2007-2016)
  • Audi A5 (2007-2016)
  • Audi A6 (2011-2018)
  • Audi S6 (2011-2018)
  • Audi A7 (od 2010)
  • Audi S7 (od 2010)
  • Audi Q5 (2008-2017)

ZF 6HP

Znana jest także pod nazwami Tiptronic oraz Steptronic. Producentem tej 6-biegowej skrzyni automatycznej jest niemiecka firma ZF. Skonstruowana została z myślą o samochodach luksusowych i tych z klasy wyższej oraz w SUV-ach. Stosowana jest w połączeniu z silnikami wysokiej mocy, a jak wiadomo wpływa to na trwałość skrzyni. Użytkownicy często zgłaszali problemy z biegami 4, 5 i 6, za co winę ponosiły uszkodzenia koszyka wałka wejściowego. Awariom ulegała też płytka sterownika skrzyni biegów. Koszty naprawy oscylują w granicach 4000-6000 zł.

Wybrane modele, w których zastosowano skrzynię ZF 6HP:

  •  Audi A8
  • VW Phateon
Źródło zdjęcia: Pixabay

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!