Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
14.06 Konkurs Niterra – wyniki 14.06 Nigdy więcej “elektryka”. To badanie zweryfikowało zdanie wielu kierowców. 14.06 Co zrobić, kiedy skrzynia biegów DSG w VW Golf Plus źle zmienia biegi? 13.06 Mała ładowarka, a duży akumulator. Czy takie ładowanie zepsuje baterię? 13.06 Obowiązkowy KSeF jednak nie od 1 lipca. Jaka jest nowa data i jak się przygotować?

Płyny chłodnicze

Dlaczego dobór odpowiedniego płynu chłodniczego jest tak ważny? Różnice pomiędzy typami płynów chłodniczych.

Wielu producentów pojazdów zdefiniowało swoje własne wymagania odnośnie  płynów chłodzących. Doprowadziło to do powstania różnych standardów. Bardzo ważną kwestią jest fakt, że płynów tych nie można ze sobą mieszać! W najgorszym przypadku zmieszanie różnych płynów chłodzących może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. W artykule tym specjaliści febi opisują najważniejsze stosowane technologie oraz przyglądają się innym […]

Z czego składają się nowoczesne płyny chłodnicze?

Nowoczesne płyny chłodnicze spełniają wymagania najnowszych silników, ale polecamy je także do starszych konstrukcji w tym klasyków i pojazdów zabytkowych. Najwyższej jakości glikole chronią przed zamarzaniem, a organiczne inhibitory korozji OAT utrzymują układy chłodzenia w dobrej kondycji.

Korki i zbiorniczki wyrównawcze cieczy chłodzącej w ofercie KAMOKA

Kolejne nowości od marki KAMOKA to tym razem zbiorniczki wyrównawcze cieczy chłodzącej dostępne w 25 różnych referencjach. Równolegle marka KAMOKA wprowadziła dostępne oddzielnie korki do zbiorniczków wyrównawczych.

Rdzenie na wymiar AVA Quality Cooling w technologii lutowania próżniowego

Firma AVA rozszerzyła swoją ofertę o kilka modeli chłodnic i gamę rdzeni do chłodnic wykonywanych z elementów aluminiowych łączonych ze sobą za pomocą technologii lutowania próżniowego (Vacuum Brazing Process).

Techniczna strona płynów chłodniczych – wywiad z Dyrektorem Boryszew ERG

Płyn chłodniczy to jeden z najczęściej lekceważonych płynów eksploatacyjnych podczas prac serwisowych w silnikach spalinowych. Wielu użytkowników samochodów nie wymienia go przez lata, o ile nie dochodzi do jego wycieku, a i mechanicy często traktują go po macoszemu.

Przegląd rynku płynów do chłodnic

Regularna wymiana płynu chłodniczego jest niezbędna dla prawidłowej pracy układu chłodzenia w samochodzie. O tej prawdzie często zapominają właściciele pojazdów, a uświadamianie im jej jest zadaniem mechaników. Jaki płyn do chłodnic najlepiej wybrać? Sprawdziliśmy ofertę polskiego rynku w tym zakresie.

Z wizytą w łódzkiej fabryce olejów VENOL

Marka olejów VENOL jest znana w środowisku motoryzacyjnym, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że jej produkty powstają w Polsce, a konkretnie w fabryce w Łodzi, przy ul. Lodowej 107. Oleje z tej fabryki dostępne są na terenie całego kraju, ale także w 76 innych państwach. Doświadczenie łódzkiego zakładu pozwala zrozumieć specyfikę funkcjonowania […]

Serwis układu chłodzenia – utarte schematy kontra współczesne pojazdy

Bezpowrotnie minęły już czasy niezniszczalnych samochodów. We współczesnych autach producenci często nie przewidują naprawy głównej. Mała pojemność skokowa, wysoka moc z każdego litra pojemności, turbinki, turbiny i kompresory łączone w różnych konfiguracjach, a to wszystko zalane olejem 0w20 i wskazaniem jego wymiany co 30 tysięcy kilometrów, narażają na zerwanie filmu olejowego przy nawet niewielkim punktowym […]

SWAG: nowy projekt etykiet olejów i płynów eksploatacyjnych

Dwa lata temu podjęto decyzję o zmianie wizualizacji korporacyjnej marki SWAG, a teraz konsekwentnie nadszedł czas na dopasowanie etykiet płynów eksploatacyjnych (płyny do chłodnic i oleje).

We współczesnych układach chłodzenia nie stosuje się wody lecz płyny chłodnicze, które charakteryzują się znacznie niższą temperaturą krzepnięcia i wyższą temperaturą wrzenia. Wytwarzane są one najczęściej na bazie glikolu etylenowego lub propylenowego. Istnieje kilka popularnych typów płynów chłodniczych – IAT, OAT, HOAT. Popularna jest także klasyfikacja volkswagenowska, np. G12, G12+, G13 itd. Zadaniem mechaników jest wymiana płynu chłodniczego w samochodach klientów – warto zadbać, by była ona regularna. Kierowcy często skarżą się, że w ich autach ubywa płynu chłodniczego – często informuje ich o tym kontrolka. Wyciek to niejedyny potencjalny problem – zdarza się także, że w płynie chłodniczym pojawia się olej. Jak radzić sobie z tego typu usterkami? Dowiecie się z artykułów w tej kategorii. Znajdziecie tu także nowości asortymentowe producentów płynów chłodniczych.