Od stycznia 2015 zarejestrujemy „angliki”

, 16 października 2014, 11:59

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowuje projekty zmian odpowiednich rozporządzeń, by umożliwić rejestrację pojazdów z kierownicą po prawej stronie w Polsce. Działania są konsekwencją niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W marcu 2014 r., Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie dopuszczając do rejestracji aut dostosowanych do ruchu lewostronnego, Polska łamie prawo unijne. Orzeczenie podtrzymał Naczelny Sąd Administracyjny. Obecnie ustalane są warunki techniczne, po których spełnieniu pojazd będzie mógł zostać zarejestrowany oraz sposób i zakres wykonywania przeglądów technicznych "anglików".

"Anglika" zarejestrujemy, jeśli będzie to nowy samochód osobowy (dla maksymalnie ośmiu pasażerów) lub samochód uprzednio zarejestrowany na terytorium jednego z państw Unii Europejskiej.

Do otrzymania dowodu rejestracyjnego konieczne będzie jednak odpowiednie dostosowanie techniczne pojazdu:

  • dostosowanie lamp przednich i tylnego reflektora przeciwmgłowego pojazdu do ruchu prawostronnego,
  • posiadanie prędkościomierza podającego wartości w km/h
  • zamontowanie lusterka lewego wstecznego, umożliwiającego widzenie obszaru po lewej stronie pojazdu (tzw. lusterka peryskopowe)

 

Dotychczas samochody sprowadzane z Wysp Brytyjskich, posiadające kierownicę po prawej stronie, można było rejestrować w Polsce dopiero po wprowadzeniu kosztownych modyfikacji. Chodzi rzecz jasna o dokonanie tzw. ,,przekładki" kierownicy na lewą stronę. Według najnowszego projektu ustawy nie będzie to już konieczne. Cała wymagana przez prawo modyfikacja powinna kosztować od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Koszt zarejestrowania pojazdu z kierownicą po prawej stronie w Polsce mogą podwyższyć ubezpieczyciele. Niewykluczone, że towarzystwa ubezpieczeniowe zdecydują się na oferowanie wyższych stawek ubezpieczenia takich pojazdów, gdyż w Polsce będą one po prostu mniej bezpieczne, nawet po zastosowaniu niezbędnych modyfikacji.

 

Obecnie po Polsce można legalnie poruszać się samochodem z kierownicą po prawej stronie przez 30 dni, nie można natomiast dokonać rejestracji takiego pojazdu.

Dowiedz się więcej

Rejestracja Anglików w Polsce jednak niemożliwa
Rejestracja Anglików w Polsce jednak niemożliwa

Kilka tygodni temu informowaliśmy o projekcie zmian w kodeksie ruchu drogowego, który miałby umożliwić rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie w Polsce. W trakcie uzgodnień międzyresortowych projekt napotkał jednak zdecydowany opór polityków i raczej niemożliwe jest szybkie jego wdrożenie. Angliki nie są bezpieczne Raczej nie grozi nam wzmożony import tanich aut z kierownicą po […]

Rejestracja aut z Anglii za kilkanaście złotych – czy import drastycznie wzrośnie?
Rejestracja aut z Anglii za kilkanaście złotych – czy import drastycznie wzrośnie?

Już wkrótce samochody z kierownicą po prawej stronie będzie można rejestrować w Polsce bez ponoszenia dużych kosztów. Według ,,Rzeczpospolitej”, przygotowany w Ministerstwie Transportu projekt zmian w kodeksie ruchu drogowego trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych. Import samochodów z Wysp drastycznie wzrośnie? Dotychczas samochody sprowadzane z Wysp Brytyjskich, posiadające kierownicę po prawej stronie, można było rejestrować w […]

Warsztaty skorzystają na rejestracji „anglików”
Warsztaty skorzystają na rejestracji „anglików”

Wprowadzenie w Polsce możliwości rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie to ostatnio temat tyleż popularny, co kontrowersyjny. Zastanawiamy się, jakie konsekwencje zmiany przyniosą warsztatom – głównie tym specjalizującym się w dokonywaniu tzw. „przekładek kierownicy”? Prawdopodobnie nie odczują one braku klientów, przeciwnie – patrzą w przyszłość z optymizmem. Tanie "angliki" zmienią polski rynek? Inwazja tanich […]

Ufamy kilkuletnim oponom, spieramy się o kasy, nie chcemy anglików – wyniki ankiet
Ufamy kilkuletnim oponom, spieramy się o kasy, nie chcemy anglików – wyniki ankiet

W ostatnim czasie zapytaliśmy naszych Czytelników o kilka aktualnych problemów rynku motoryzacyjnego. Ich aktywny udział w ankietach świadczy o tym, że kwestie takie jak kasy fiskalne w warsztatach, rejestracja pojazdów z kierownicą po prawej stronie czy zalegające w magazynach opony są istotne dla branży. Problematyczne "angliki" Przy okazji publikacji artykułu na temat rejestracji "anglików" w […]

Zmiany prawa i przepisów w 2015 r. – komentarz ekspertów ProfiAuto
Zmiany prawa i przepisów w 2015 r. – komentarz ekspertów ProfiAuto

W 2015 roku kierowców oraz osoby związane z branżą motoryzacyjną czeka wiele zmian. Kasy fiskalne we wszystkich warsztatach, możliwość rejestrowania „anglików”, wyższe opłaty za ubezpieczenie OC, niższe ceny paliwa, zaostrzenie kar dla pijanych kierowców czy uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości – to tylko niektóre z nich. Nowy rok przynosi duże zmiany nie tylko dla kierowców, ale […]

Towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą ubezpieczać „anglików”
Towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą ubezpieczać „anglików”

Od stycznia 2015 roku w Polsce miała być możliwa rejestracja samochodów z kierownicą po prawej stronie, jednak odpowiednie rozporządzenie ministerialne w tej sprawie opóźnia się. To nie jedyny problem osób zainteresowanych posiadaniem „anglika”. Towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą ubezpieczać tego typu pojazdów. Od stycznia 2015 roku w Polsce miała być możliwa rejestracja samochodów z Wielkiej Brytanii […]

Rejestracja „anglików” możliwa już za kilka dni. Ile kosztuje OC?
Rejestracja „anglików” możliwa już za kilka dni. Ile kosztuje OC?

29 maja weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające przepisy w sprawie dopuszczenia do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Nie oznacza to jednak, że „angliki“ można już rejestrować w wydziałach komunikacji. Zgodnie z oczekiwaniami, największym kosztem osób posiadających takie pojazdy może być obowiązkowe ubezpieczenie OC. Angliki tuż tuż… Rozporządzenie Ministerstwa sugeruje, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Www, 18 października 2014, 6:20 0 0

Może w konsekwencji stanieją samochody z kierownica po lewej stronie. Brawo!!!!

Odpowiedz

sceptyk, 23 października 2014, 8:48 0 0

A ja się tym nie zachwycam
Pytanie retoryczne. Kto odpowie za ofiary wypadków spowodowane przez te z pewnością bardziej niebezpieczne pojazdy? Niebezpieczne przez ograniczoną widoczność kierowcy. OK będzie trochę taniej, ale to jedyny pozytyw. Można się zastanowić kto zdecyduje się na rejestracje takich samochodów? Na pewno nie ktoś kogo stać obecnie na samochód. Na pewno nie będą to lanosy dla biedniejszych emerytów. Sądzę, że będą to raczej BMW 316-320 dla mniej zasobnej, a chcącej wyróżnić się ponad własny stan młodzieży. Ich zwyczajowy sposób jazdy nie zawsze jest pełen wyobraźni, a w połączeniu z brakiem widoczności to już będzie rosyjska ruletka.

Odpowiedz

Anonim, 23 października 2014, 10:39 0 0

Totalna szajba, do nawalonych dołączą jeszcze kamikadze i na pewno będzie na drogach wesoło i bardzo bezpiecznie.
Tych idiotów pejsowatych z mumii europejskiej trzeba jak najszybciej wysłać w kosmos wtedy będzie dobrze, a swoją droga ciekawe ile anglików jest zarejestrowanych w starej mumii, sami ich nie rejestrują a nam wciskają.

Odpowiedz

Anonim, 23 października 2014, 10:42 0 0

Stanieje to na pewno twoje zycie

Odpowiedz

Anonim, 23 października 2014, 11:31 0 0

Pijaki to będzie pryszcz w porównaniu z takimi samochodami. Dopiero się zacznie masakra na drodze.Dzieciaki se będą kupować auta za grosze i będą zabijać siebie i innych.

Odpowiedz

lewar, 23 października 2014, 14:28 0 0

To bardzo zły pomysł. Nie wyobrażam sobie bezpiecznego manewru wyprzedzania takim samochodem. Brak widoczności praktycznie w 100% eliminuje ten manewr jako bezpieczny. Kierowca będzie miał dobrą widoczność na przeciwny pas ruchu dopiero po całkowitym przejechaniu swojego pasa. To nie gwarantuje bezpieczeństwa ruchu drogowego, to gwarantuje natomiast kolizją czołową z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka. Będą ginąć niewinni ludzie a sprawom w sądach nie będzie końca. Na ulicach zapanuje strach i niepewność przed innymi użytkownikami dróg.

Tymczasem Trybunał Sprawiedliwości pisze o wymianie lampek przeciwmgielnych! Gdzie tu sprawiedliwość jak będą ginąć niewinni ludzie!!! Komuś chyba rozum odebrało do reszty!!!

Odpowiedz

lewar, 23 października 2014, 18:05 0 0

Dodam jeszcze, że tak się dzieje kiedy polityka bierze górę nad zdrowym rozsądkiem.
Moim zdaniem oczywistym jest, że Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie kieruje się ludzkim zdrowiem, bezpieczeństwem czy nawet życiem, tylko suchym, nielogicznym prawem za którym stoją brytyjskie koncerny samochodowe. Ludzkie życie jest bez znaczenia kiedy w grę wchodzą pieniądze i tutaj widać to jak na dłoni!

Odpowiedz

Anonim, 23 października 2014, 22:01 0 0

"Ekonomia" a ludzkie zdrowie i życie. Urzędnicy żyją w innym świecie, ich alienacja generuje takie idiotyzmy. Panie ministrze Drzewiecki, ma Pan 100% racji, dziki kraj. Bez własnego zdania, bez instynktu samozachowawczego, szacunku dla demografii. Co wymyślą w Brukseli - święte. W du,,ie z taką "demokracją". Rowerzystów nie lubią bo wprowadzili prawa szkodzące na drodze im samym, teraz auta z kierownica po prawej. Szkoda słów.....

Odpowiedz

Anonim, 23 października 2014, 22:15 0 0

W starej uni nie ma zarejestrowanych anglików bo każdekgo kto potrzebuje stać na to by kupić i utrzymać samochód, może nawet i używany ale jednak w miarę świerzy i normalny. Możliwość rejestracji anglika jednak istnieje. Tu problem tyczy się prawa które jest niezgodne z unijnym a być musi puki w uni jesteśmy. Natomiast inny problem polega na tym, że w polsce będą ludzie to kupować i tym jeździć bo jest tańsze. W polsce jest bieda i biedą pogania i trudno się dziwić że skoro ktoś musi mieć auto bo jest to warunek zarobkowania, a zarabia tyle że go na auto nie stać to jeździ wynalazkami :( Dopuki nie będziemy w pełni europejczykami, w pełni czyli wszystko na unijnym standardzie poczynając od zarobków i nakładu pracy, to będą takie jaja i nic się na to nie poradzi :(

Odpowiedz

Anonim, 23 października 2014, 22:16 0 0

A to i racja bo ceny są z kosmosu

Odpowiedz

Anonim, 26 października 2014, 14:34 0 0

Masakra zero Anglików na polskich drogach. Polaka stać na samochód tylko Polak chce mieć odrazu mercedesa ... to dopiero będzie wypadków na polskich drogach ....w angielskich Bmw i tp.

Odpowiedz

Anonim, 27 października 2014, 8:54 0 0

fuck off! Mnie się czepiają za wyprowadzony wydech na prawą stronę za tylnym kołem w amerykańskim pickupie, a tutaj w imię durnych przepisów unijnych banda kretynów będzię mnie narażać na drodzę na bezmózgiego oszczędnego ćwoka w aucie z kierą po prawej stronie. Żenada.

Odpowiedz

Anonim, 27 października 2014, 8:54 0 0

fuck off! Mnie się czepiają za wyprowadzony wydech na prawą stronę za tylnym kołem w amerykańskim pickupie, a tutaj w imię durnych przepisów unijnych banda kretynów będzię mnie narażać na drodzę na bezmózgiego oszczędnego ćwoka w aucie z kierą po prawej stronie. Żenada.

Odpowiedz

Anonim, 27 października 2014, 22:33 0 0

Ale o co chodzi z tym "Anglika zarejestrujemy, jeśli będzie to nowy samochód osobowy... " wynika z tego że zarejestrujemy tylko auta prosto z angielskich salonów.

Odpowiedz

Ada, 28 października 2014, 8:08 0 0

"Anglika" zarejestrujemy, jeśli będzie to nowy samochód osobowy dla maksymalnie ośmiu pasażerów lub samochód uprzednio zarejestrowany na terytorium jednego z państw Unii Europejskiej. - nie doczytałeś zdania do końca? Zarejestrujemy nowe LUB już wczesniej rejestrowane w UE.

Odpowiedz

Anonim, 30 października 2014, 12:04 0 0

Zdaje się, że nasi prawnicy po prostu dali dupy nie argumentując dosadnie absurdu rejestracji 'anglików" w PL.

Odpowiedz

Czarnula, 11 grudnia 2014, 16:51 0 0

Jeżdżę Anglikiem kilka lat i nie ma dla mnie różnicy po której stronie jest kierownica. Droga jak droga, wiadomo trzeba na niej uważać. Osoby które piszą takie głupoty, że Anglik to od razu więcej wypadków poprostu nigdy nie jeździli takim samochodem i są przeciwni rejestracji bo boją się czegoś nowego.

Odpowiedz