Valeo przedstawiło nową generację skanera LiDAR

, 25 listopada 2021, 8:02

Valeo zaprezentowało nową generację skanera LiDAR, który przybliża świat motoryzacji do mobilności autonomicznej. Jest to trzecia generacja skanera będącego jednym z komponentów wykorzystywanych do systemu wspomagania jazdy ADAS. Nowa wersja LiDAR od Valeo ma zadebiutować na rynku w 2024 roku.

Jak działa LiDAR Valeo?

Zasada działania skanera LiDAR (Light Detection and Ranging) wbrew pozorom nie jest mocno skomplikowana. Skaner emituje wiązki lasera o określonej częstotliwości, które po rozproszeniu są obserwowane przez kamery i czujniki. Dane te są analizowane przez komputer tworząc trójwymiarowy skan terenu.

– Jest to innowacja zaprojektowana, aby ratować życie na drodze. Wymaga opracowania najbardziej wydajnych systemów wspomagania jazdy, a przy wprowadzaniu do masowej produkcji takie systemy wymagają najbardziej złożonej technologii – mówi Geoffrey Bouquot, starszy wiceprezes Valeo ds. badań, rozwoju i strategii.

 

– Istnieje urządzenie, które w zasadzie działa jak radar, wykorzystując fale świetlne zamiast fal radiowych. Wykorzystuje wiązki laserowe, które rzucają światło na wszystkie, nawet bardzo oddalone obiekty i tworzą ich schemat w 3D, w dzień i w nocy. Jesteśmy tu dzisiaj, ponieważ z dumą prezentujemy wam, jako światową premierę, naszą trzecią generację skanerów LiDAR – mówi Geoffrey Bouquot.

Nowa wersja LiDAR od Valeo rekonstruuje obraz 3D otoczenia pojazdu (w czasie rzeczywistym) z prędkością 4,5 miliona pikseli i 25 klatek na sekundę. Producent chwali się, że w porównaniu do poprzedniej generacji, rozdzielczość wzrosła 12-krotnie, zasięg 3-krotnie, a kąt widzenia w pionie 2,5-krotnie. Konsekwencją jest bardziej szczegółowe obrazowanie przestrzeni i klasyfikowanie obiektów znajdujących się wokół pojazdu. Jeśli obiekty się poruszają (np. są to rowerzyści) to mierzona jest ich prędkość i kierunek. Skaner stał się mniej wrażliwy na warunki otoczenia (np. ruchy drzew na wietrze). Może się także dostosować do każdych warunków oświetleniowych.

Trzecia generacja skanera LiDAR będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję do analizy danych, by stworzyć obraz, który my nazywamy percepcją. Są to algorytmy, które rozpoznają klasyfikację obiektów na drodze i śledzą wszystkie te obiekty znajdujące się w pobliżu pojazdu. Następnie system po analizie zebranych danych może podjąć decyzję np. o hamowaniu, przyspieszeniu lub zmianie pasa ruchu. W tym celu inżynierowie muszą zaprojektować, rozwinąć i wyszkolić te algorytmy, a także przeprowadzić walidację.

Nowe możliwości dla autonomicznych pojazdów

Co ciekawe, nowa generacja potrafi nawet mierzyć gęstość kropel deszczu, których dane są analizowane do obliczenia długości hamowania, a także pomaga ustalić jego właściwy kierunek. Potrafi również śledzić pobliskie pojazdy, które nie znajdują się już w zasięgu wzroku kierowcy i wykorzystywać algorytmy do przewidywania ich trajektorii i odpowiedniego reagowania.

– Trzecia generacja LiDAR firmy Valeo to duży postęp technologiczny w kierunku pojazdu autonomicznego. Ta aktualizacja wzmacnia wiodącą pozycję firmy Valeo w technologii i przemyśle w tej dziedzinie, gdy była ona już jedynym dostawcą na rynku, który obecnie produkuje seryjnie skaner LiDAR dla przemysłu samochodowego. Nasz cel numer jeden z tym urządzeniem pozostaje ten sam – ratować życie na drodze – mówi Geoffrey Bouquot, starszy wiceprezes Valeo ds. badań, rozwoju i strategii.

Skok jakości percepcji spowodował, że nowa wersja skanera wykracza poza możliwości obserwacyjne ludzkiego oka, kamer i radarów. Przekłada się to na możliwości autonomicznej jazdy danego pojazdu z automatyzacją poziomu 2 lub wyższą, np. jazdą po autostradzie z prędkością do 130 km/h z samodzielnym zarządzaniem sytuacjami awaryjnymi do tej prędkości.

Natomiast poprzednia, druga generacja obejmuje ruch drogowy, gdy samochód jedzie z prędkością do 60 km/h po autostradzie. Trzecia generacja skanera LiDAR będzie również ostrzegać inne pojazdy o zagrożeniach drogowych za pomocą chmury.

– Nasz LiDAR trzeciej generacji ostrzega inne pojazdy o zagrożeniu na drodze, dzięki czemu społeczność korzysta z jego wyjątkowych zdolności percepcyjnych. Jak więc doszliśmy do tego punktu? Po pierwsze, unikalne doświadczenie z już dwóch pokoleń Valeo LiDAR na drodze. Po drugie, duża skala zdolności produkcyjnych, które pozwoliły nam produkować i sprzedawać po przystępnej cenie ponad 150 tysięcy skanerów – mówi Clement Nouvel, Dyrektor techniczny linii produktów LiDAR.

Produkcja nowej generacji skanerów LiDAR Valeo rozpocznie się w Niemczech w zakładach w Wemding w Bawarii. Do tej pory z taśm produkcyjnych producenta wyjechało ponad 150 tys. sztuk skanerów LiDAR poprzednich dwóch generacji. Szacuje się, że nawet 30% nowych pojazdów premium ma osiągnąć trzeci poziom automatyzacji do 2030 roku. Oczekuje się, że do tego roku rynek LiDAR będzie wyceniany na ponad 50 miliardów dolarów.

– Zaprojektowanie LiDARa wymaga właściwie unikalnego spektrum umiejętności – od fotoniki po sztuczną inteligencję. Mamy ponad 500 patentów i 300 inżynierów zajmujących się wyłącznie LiDARami. To prawie dwa patenty na każdego inżyniera. W ten sposób udaje nam się dzisiaj zobaczyć to, co niewidzialne  – wyjaśnia Clement Nouvel.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!