Sejm poparł senackie poprawki do BDO

, 22 stycznia 2020, 14:57

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w środę pozytywnie zaopiniowała senackie poprawki do nowelizacji ustaw dotyczących Bazy danych o odpadach. 23 stycznia poparł je także Sejm. Oznacza to, że nowe przepisy dotyczące gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwach są już na ostatniej prostej przed oficjalnym wprowadzeniem.

Aktualizacja 30.01.2020 r.: W Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że zmienione przez Sejm przepisy odnośnie gospodarowania odpadami zaczynają obowiązywać.

Przypomnijmy najważniejsze postanowienia nowelizacji.  

Na pierwszym posiedzeniu w nowym roku, Sejm znowelizował ustawy dotyczące internetowej Bazy danych o odpadach zmieniając znacząco zawarte w nich postanowienia. Przepisy miały jak najszybciej wejść w życie, jednak siedem poprawek zgłosili senatorowie (więcej na ten temat w osobnym artykule). Na posiedzeniu 22 stycznia, posłowie zebrani w Komisji Ochrony Środowiska przychylnie odnieśli się do poprawek Senatu i zaaprobowali nowy kształt nowelizacji. Choć projekt nadal ma swoje niedociągnięcia, 23 stycznia został przegłosowany przez Sejm. Oznacza to, że nowe przepisy trafią wkrótce na biurko prezydenta RP, a po jego zatwierdzeniu, zostaną wdrożone. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać z datą wsteczną – od 1 stycznia 2020 r. Do tej pory, według wytycznych Ministerstwa Klimatu, inspektorzy ochrony środowiska mają nie karać a jedynie pouczać przedsiębiorców łamiących aktualne przepisy w zakresie gospodarowania odpadami.

Przepisy przyjęte przez Sejm zakładają m.in. opóźnienie pełnego wejścia w życie regulacji związanych z elektroniczną wersją BDO o 6 miesięcy – do 30 czerwca 2020 r. Do tej daty, przedsiębiorcy będą mogli przekazywać odpady na starych zasadach, z wykorzystaniem papierowych kart przekazania odpadów. Sporządzona w ten sposób dokumentacja będzie jednak musiała i tak zostać wprowadzona do bazy online do 31 lipca 2020 r. Po 30 czerwca przedsiębiorcy będą zobligowani do wykorzystywania papierowych kart tylko w przypadku awarii systemu.

Warunkiem dla prowadzenia ewidencji odpadów online jest posiadanie wpisu do BDO. Nowelizacja przepisów wprowadza liczne zmiany limitów, które wykluczą z obowiązku posiadania wpisu do BDO znaczną część małych i średnich przedsiębiorstw. Nie będzie wśród nich warsztatów samochodowych, które ze względu na rodzaj generowanych odpadów (oleje przepracowane, czyściwa, filtry oleju itd.) muszą posiadać wpis do BDO.

Dzięki jednej z senackich poprawek, termin składania sprawozdań odpadowych za rok 2019 zostanie wydłużony do 30 czerwca 2020 r. (poprzednie ustalenia zakładały 15 marca).

Wciąż nierozwiązane pozostają problemy z błędami w działaniu internetowej Bazy danych o odpadach. Przedsiębiorcy narzekają, że oprogramowanie często zawiesza się na dłuższy czas, są problemy z otrzymaniem loginu i hasła po rejestracji w systemie. Na plan pierwszy wysuwa się jednak znaczący problem, polegający na braku możliwości korekty danych wprowadzanych do systemu. Oznacza to np., że przedsiębiorca wpisując przez pomyłkę złą ilość odpadów (np. 100 ton zamiast 10 ton), nie ma możliwości poprawienia tego błędu. Przez tę sytuację, w systemie może figurować bardzo wiele błędnych danych. Ministerstwo Klimatu póki co nie odnosi się konkretnie do problemów zgłaszanych przez przedsiębiorców, ani nie podaje terminów, w których zostaną one naprawione.

Ankieta dla warsztatów

Czy Twój warsztat posiada już wpis do BDO? *

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

kamil, 22 stycznia 2020, 21:56 7 0

"Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać z datą wsteczną " Wytłumaczy mi ktoś to bo tego już nie ogarniam

Odpowiedz

Adaś, 23 stycznia 2020, 16:04 4 -1

Jaka władza - takie prawo.

Odpowiedz

szc., 23 stycznia 2020, 19:47 6 -3

oni sami nie ogarniaja co tworzą ale wymagac chcą

Odpowiedz

Adam, 24 stycznia 2020, 13:58 2 -5

Po pierwsze to te przepisy wprowadziła w 2012 Platforma O. Wprowadzając gigantyczne kary za brak rejestracji w systemie (np. 1mln zł dla spozywczaka dla porownania bohaterowie przekretu amber gold za kradziez 700 mln zł dostali 300 tys grzywny) Prawo ma działać wstecz dlatego aby urzednicy nie mogli wlepic komuś miliona złotych tylko za do że nie przekazał dwóch podkładek kartonowych firmie odzyskujacej opakowania tylko wyrzucił je do kosza. Państwo platformy odeszło do historii.

Odpowiedz

Anonim, 11 lutego 2020, 18:33 0 0

To proste. Zmiany ogłoszono w Dzienniku Ustaw 30 stycznia ale zmiany te mają obowiązywać od pierwszego stycznia 2020.

Odpowiedz

american, 23 stycznia 2020, 11:28 2 0

chcę oddać odpady na papierowe karty ale firma przyjmująca mówi że jest nowy wzór kart i przyjmie jeśli wypiszę je na nowym wzorze nie znalazłem nowego wzoru w internecie podeśle może ktoś jakiś link

Odpowiedz

Anonim, 23 stycznia 2020, 14:54 0 0

Polecam rejestracje online przez profil zaufany a nie pocztą. Wersje papierową wysłałem 18.12.2019 i cisza a w ostatnią sobotę (18.01, dzisiaj jest 23) złożyłem wniosek online i numer mam nadany od wczoraj.

Odpowiedz

Anonim, 6 lutego 2020, 9:44 2 0

Jeszcze jedna bzdura, która utrudnia pracę a raczej jej dodaje.
Program do logowania jest okropny.

Odpowiedz

Anon, 6 lutego 2020, 19:43 0 0

Nie jest tak źle z rejestracją, wniosek wysyłałem pocztą przed nowym rokiem
numer miałem nadany po niecałych 2tyg.
Małopolska

Odpowiedz

Margolcin, 7 lutego 2020, 16:16 0 0

Ciekawe, ja wniosek wysłałem na początku grudnia i do dzisiaj cisza.Mazowieckie

Odpowiedz