Doświadczenie procentuje

, 11 maja 2011, 0:00

W swej ponad 110-letniej historii Castrol przez znaczącą większość czasu współpracował i współpracuje nadal z producentami samochodów. Nie inaczej jest w przypadku Audi. Współpraca marek sięga lat 60. XX wieku, a obecnie Castrol jest partnerem technologicznym grupy VW, w skład której wchodzi Audi. Owocuje to wiedzą na temat wymagań silników, co przekłada się na produkty najwyższej jakości.

Popularne TDI

Podobnie jak w przypadku samochodów z logo VW, tak i w przypadku należących do tej samej grupy aut Audi, bardzo liczną grupę stanowią te z silnikami Diesla wyposażonymi w pompowtryskiwacze. W bardzo popularnych w Polsce silnikach TDI to właśnie pompowtryskiwacze stawiają bardzo rygorystyczne wymagania odnośnie stosowanych olejów silnikowych. Wynikają one z napędu pompowtryskiwacza, który posiada mocną sprężynę wywierającą naciski na dźwigienkę zaworową. Ta z kolei przenosi naciski na rolkowy popychacz, toczący się pod dużym naciskiem po krzywce wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do wypierania oleju ze strefy styku (tarcia) tych elementów i ich przyspieszonego zużycia.

Aby tego uniknąć, z pomocą przychodzą specjalnie opracowane do silników wyposażonych w pompowtryskiwacze oleje silnikowe, które charakteryzują się trwalszym filmem olejowym. Wymaganiom tym są w stanie sprostać tylko oleje syntetyczne najwyższej jakości. W przypadku silników Audi zastosowanie mają takie same wymagania, jak w przypadku jednostek Volkswagena. Normą określającą przystosowanie oleju do jednostek wyposażonych w pompowtryskiwacze jest VW505.01, np. Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40. Dopuszcza ona produkty tylko syntetyczne, o lepkości 5W-30 lub 5W-40.

Co istotne, w silnikach z wymaganą normą VW505.01 mogą być także stosowane oleje z wyższymi normami, będącymi jej swoistym rozwinięciem. I tak norma VW506.01 oprócz przeznaczenia do silników wyposażonych z pompowtryskiwaczami oznacza także możliwy wydłużony okres wymiany oleju w trybie LongLife. Norma VW507.00 dodatkowo dopuszcza olej do samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych DPF. Co oznacza to w praktyce, gdy w starszym samochodzie z wymaganiem VW505.01 zastosujemy np. spełniający VW507.00 Castrol EDGE 5W-30? Dzięki spełnieniu LongLife olej będzie wolniej starzał, więc zapewni jeszcze lepszą ochronę silnika. Dopuszczenie do samochodów z filtrem DPF oznacza z kolei olej niskopopiołowy, a ich zaletą jest utrzymanie układu wydechowego w wyższej czystości.

Uznana benzyna

W przypadku jednostek benzynowych, które w przypadku Audi również cieszą się niemałym uznaniem podstawową normą jest VW501.01 (np. Castrol Magnatec 10W-40) i wyższa VW502.00 (np. Castrol EDGE 5W-40). Naturalnie dopuszczalne jest też stosowanie norm jeszcze wyższych – np. VW504.00 (Castrol EDGE 5W-30), która jest normą LongLife. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w samochodach nieprzystosowanych do trybu LongLife trzeba zachować okresy wymiany oleju zalecane przez producenta, bez możliwości ich wydłużenia – zwykle jest to 15000 km.

Tabela doboru oleju

Marka/Model/Silnik

Rok produkcji

Olej silnikowy polecany

Olej silnikowy dobry

VW Polo 1,4 16V
(55 kW)

1999-2005

EDGE 5W-30

Magnatec

10W-40

VW Polo 1,4 TDI
(55 kW)

2001-

EDGE 5W-30

Turbo Diesel
5W-40

VW Golf IV 1,4 16V

(55 kW)

1999-2004

EDGE 5W-30

Magnatec
10W-40

VW Golf IV 1,9 TDI
(81 kW)

2000-2004

EDGE 5W-30

Turbo Diesel
5W-40

VW Passat 1,9 TDI
(96 kW)

2000-2005

EDGE 5W-30

Turbo Diesel
5W-40

VW Passat 1,8T 20V
(110 kW)

1999-2005

EDGE 5W-30

VW Sharan 1,9 TDI
(66 kW)

2002-2005

EDGE 5W-30

Turbo Diesel

5W-40

VW Transporter 2,5 TDI
(96 kW)

2003-2005

EDGE 5W-30

Turbo Diesel
5W-40

Z kart historii


Współpraca Castrol z Audi rozpoczęła się 1965 roku, gdy reaktywowano markę Audi. Dziś Castrol jest partnerem technologicznym grupy marki i uczestniczy w wielu procesach projektowych. Dzięki temu w ofercie firmy znajdują się oleje idealnie skomponowane do wymagań jakościowych. Co istotne, w większości samochodów Audi oleje Castrol stosowane są już podczas tzw. pierwszego zalania.

 Autor:

 Paweł Mastalerek

 kierownik działu technicznego Castrol

Przygotowała firma Castrol.

Dowiedz się więcej

Wycieki oleju z turbosprężarki to nie zawsze awaria
Wycieki oleju z turbosprężarki to nie zawsze awaria

Niektórzy mówią o zużywaniu oleju przez turbosprężarkę inni, że turbosprężarka bierze olej, jeszcze inni, że turbo „puszcza olej”, można też mówić o wyciekach oleju z turbosprężarki. W codziennej pracy mechanika jest to jedna z najczęstszych przyczyn potencjalnej awarii, z którą zgłaszają się klienci. Aby wyjaśnić zjawisko wycieków oleju, należy najpierw wspomnieć o budowie turbosprężarki, a konkretnie z czego się składa i jak […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!