Najczęstsze usterki Volkswagena Golfa VII – co sprawdzić przed zakupem, a co wymienić po?

26 października 2022, 10:15

Volkswagen Golf to najbardziej popularny samochód kompaktowy na świecie. Siódma generacja tego modelu cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, pomimo niezbyt pociągającej stylistyki. Golf zawsze jednak przyciągał uniwersalnością, jak i praktycznością. Na rynku wtórnym nie brakuje ofert pojazdów używanych, z których nie każdy jest w perfekcyjnym stanie technicznym. Na co zatem zwracać szczególną uwagę?

Foto: flickr.com

Volkswagen Golf VII generacji – dostępne silniki i wersje nadwoziowe

Volkswagen Golf siódmej generacji, osadzony na platformie MQB, jest dostępny na rynku od 2012 roku. W roku 2017 przeszedł facelifting, a wraz z nim roszady w gamie silnikowej, by produkcję zakończyć w roku 2020. Przez 8 lat Golf VII dorobił się licznych wersji silnikowych – od klasycznych jednostek spalinowych (w tym wersji sportowych) przez hybrydy plug-in po wersje elektryczne. Wersji nadwoziowych również nie brakuje. Golf VII wychodził jako 3 i 5 drzwiowy hatchback, kombi, wersja Alltrack (uterenowione kombi) i Sportsvan (dawniej Golf Plus).

Gama silników benzynowych w VW Golfie VII generacji jest bardzo szeroka, niemniej nie ma w niej wersji wolnossących – wszystkie wersje benzynowe są turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silniki TSI mocno się poprawiły względem poprzedniej generacji, głównie za sprawą przejścia na rozrząd paskowy. Otwiera ją trzycylindrowe 1.0 TSI w wariantach mocowych (85, 110, 115 KM), następnie mamy czterocylindrowe 1.2 TSI (85, 105, 110 KM), 1.4 TSI (122, 125, 140, 150 KM), 1.5 TSI (130, 150 KM), 1.8 TSI (172, 180 KM). Niektóre z wersji 1.4 i 1.5 w standardzie wyjeżdżały z systemem odłączającym dwa cylindry przy mniejszym obciążeniu (oznaczone kodem ACT). Sportowe odmiany 2.0 TSI stosowane w Golfie GTI wyjeżdżały w wariantach mocowych od 225 KM do 310 KM w Golfie R (300, 310 KM).

Gama jednostek wysokoprężnych jest dużo skromniejsza. Golf VII mógł wyjechać z fabryki z jednostką 1.6 TDI (90, 105, 110, 115 KM) lub 2.0 TDI (150, 184 KM). Paletę silników spalinowych uzupełniała hybryda typu plug-in (silnik 1.4 TSI wspomagany silnikiem elektrycznym) o łącznej mocy 204 KM w Golfie GTE, a także wersja w pełni elektryczna (115, 136 KM). W zależności od wersji, silnik Golfa VII mógł być sprzęgnięty z 5-cio lub 6-cio biegowym manualem, a także automatyczną dwusprzęgłową skrzynią DSG.

Najczęstsze usterki VW Golfa VII

Volkswagen Golf przez lata użytkowania nie dorobił się plakietki auta awaryjnego, pomimo zastosowanej szerokiej gamy silników TSI, które niegdyś nie miały dobrych opinii. W przypadku siódmej generacji króla kompaktów jest inaczej i uchodzi on za auto bezproblemowe, niemniej nie jest wolny od wad. Niektóre egzemplarze mogą cierpieć na problemy z ogrzewaniem, którego winowajcą jest zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego. Problem dotyczy generalnie pojazdów na platformie MQB. Objawem jest słabnąca intensywność ogrzewania. Zbiorniczek starszego typu jest montowany z siateczką silikonową, która z czasem może się rozpaść. Jej drobiny wchodzą w reakcję z płynem i mogą zapchać układ w nagrzewnicy. W efekcie będzie ona do wymiany.

Dość częstym zjawiskiem są parujące przednie reflektory. Zdarzały się takie przypadki już w półrocznych egzemplarzach. W tym przypadku problem nie będzie łatwy do rozwiązania i może skończyć się wymianą całych reflektorów przy nieumiejętnej ingerencji w klosze lamp. Silniki TSI w Golfie VII są wyraźnie lepiej wykonane niż w poprzednich generacjach. Efektem jest dużo niższa awaryjność, która jednakowoż nie spadła do zera. Jednostki z tym oznaczeniem nadal potrafią mieć wzmożony apetyt na olej silnikowy (głównie 1.4), zazwyczaj podczas intensywnej eksploatacji. Zdarzają się również przypadki usterek nastawnika turbosprężarki w silnikach TSI o pojemności 1.2 i 1.4, wariatora faz rozrządu w 1.2, a także pompy cieczy chłodzącej (głównie w silnikach 1.8 TSI i 2.0 TDI). Coraz częściej może się pojawiać na wyświetlaczu komunikat o usterce systemu start-stop, która przeważnie wynika z kończącej się żywotności akumulatora lub zastosowania nieodpowiedniego zamiennika, który nie jest wykonany w technologii EFB lub AGM. Z innych drobnych usterek elektrycznych pojawiają się te związane z systemem automatycznego domykania szyb lub wariującym oświetleniem – komputer potrafi wyświetlić komunikat o awarii sterowania automatycznymi światłami mijania.

W silnikach diesla (głównie w 2.0, ale zdarza się również w 1.6 TDI), oprócz wyżej wspomnianej pompy cieczy, zdarzają się również problemy z napinaczem paska rozrządu. Poduszki silnika również mogą wymagać wcześniejszej wymiany, lecz to zależy od egzemplarza i tego, w jakich warunkach był użytkowany. Zawieszenie jest bardzo dobrze zestrojone, niemniej po upływie kilometrów mogą hałasować tylne amortyzatory. Zdarza się również, że uszczelki drzwi nie są tak trwałe, jak być powinny i wymagają wcześniejszej interwencji.

VW Golf VII – co sprawdzić przed zakupem i na co zwrócić szczególną uwagę?

Volkswageny Golfy siódmej generacji to naprawdę udane konstrukcyjnie auta. Niemniej przed zakupem przede wszystkim powinno się zwrócić uwagę czy interwały olejowe wynosiły 10-15 tys. czy też silnik miał do czynienia z niechlubną szkołą jazdy na oleju typu long life, co później może mieć duży wpływ na dalszą eksploatację. Podczas oględzin pojazdu warto zajrzeć do zbiorniczka płynu chłodzącego – czy został już wymieniony na model bez wady fabrycznej. Warto również przyjrzeć się pracy turbosprężarki i czy nie ma żadnych wycieków oraz sprawdzić stan paska rozrządu i osprzętu.

Warto również przyjrzeć się skrzyni DSG, która zwykle nie sprawia większych problemów w pierwszych latach użytkowania, jednak starsze egzemplarze mogą być dotknięte zaniedbaniem właściciela (brak wymiany oleju) lub być po prostu mocno wyeksploatowane. Powyżej 200 tys. kilometrów może zaistnieć potrzeba zajrzenia do przekładni, np. wówczas, gdy przeciąga biegi i poszarpuje. Skrzynie DSG w tym aucie montowane są w odmianach 6-cio (oznaczona kodem DQ200) i 7-mio biegowych. Polecana przez użytkowników jest wersja z większą liczbą przełożeń.

Mieliście do czynienia z Volkswagenem Golfem VII? Podzielcie się swoimi doświadczeniami z serwisowaniem tego modelu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 grudnia 2022, 13:41 0 -5

Oprucz piszczącej rolki nspinacza rozrządu reszta jest na 5

Odpowiedz

Anonim, 11 grudnia 2022, 16:33 13 -3

Oprócz. Nie oprucz. Nie boli Cię jak patrzysz?

Odpowiedz

arek, 23 września 2023, 13:10 3 -3

golf 7 1.4 TSI 2017
1. wymiana łożyska koła tylnego jeszcze na gwarancji
2. 50 tys km strasznie twarde sprzegło -wymiana (1700 zł) serwis chciał 6000 zł
3. 65 tys, zaczeła cieknąć pompa wody i pocenie amorków przód
Nie kupię już VW

Odpowiedz

ESO, 10 stycznia 2024, 16:18 2 -2

Na golfie 4 jeździłem 22 lata bez awarii silnika, tylko wymiany sprzedałem i dalej jeździ.

Odpowiedz

Deepi, 6 maja 2024, 18:40 2 0

Panie redaktorze ...DQ200 jest 7-biegowa,sucha. DQ250 ma 6 biegów(mokra) i jest dużo mniej awaryjna od DQ200

Odpowiedz