Niektórzy mówią o zużywaniu oleju przez turbosprężarkę inni, że turbosprężarka bierze olej, jeszcze inni, że turbo „puszcza olej”, można też mówić o wyciekach oleju z turbosprężarki. W codziennej pracy mechanika jest to jedna z najczęstszych przyczyn potencjalnej awarii, z którą zgłaszają się klienci. Aby wyjaśnić zjawisko wycieków oleju, należy najpierw wspomnieć o budowie turbosprężarki, a konkretnie z czego się składa i jak działa jej system uszczelnienia.
Kiedy turbosprężarkę leżącą na stole warsztatowym zalejmy olejem blokując spływ oleju, nikogo nie powinien zdziwić fakt, że olej wydostanie się z korpusu środkowego zarówno na stronę ssąca jak i na stronę turbiny. Aby turbosprężarka zaczęła być szczelna musi pojawić się ruch obrotowy oraz ciśnienie w korpusach po stronie spali jak i powietrza. Podczas prawidłowej pracy systemu, ciśnienia te są zawsze większe niż ciśnienie oleju, które wynosi około 1 bar po przepracowaniu na łożyskach.
Z uwagi na ogromne prędkości obrotowe sięgające 250.000 obr/min oraz panujące w turbosprężarce temperatury, po stronie spalin sięgające nawet 1.200 stopni Celsjusza, typowe uszczelki olejowe (O-ring) nie mogą i nie są używane do budowy turbosprężarek. Nie mniej budowa systemu uszczelnienia turbo jest dość prosta. Zarówno po stronie powietrza jak i turbiny działa tzw. odrzutnik oleju wraz z pierścieniem uszczelniającym i dopiero podczas ruchu obrotowego wałka turbosprężarki siła odśrodkowa odrzuca olej na zewnątrz do specjalnych przestrzeni olejowych, który grawitacyjnie spływa do miski olejowej. Zamontowany stalowy pierścień uszczelniający dociskany ciśnieniem spalin dodatkowo uszczelnia system. Dokładnie takie samo zjawisko możemy zauważyć po stronie powietrza, różnica jest tylko w budowie odrzutnika oleju który jest w budowany w tzw. płytę tylną lub jest zupełnie oddzielnym podzespołem.
Powyższe rozwiązania techniczne nie pozwalają by podczas prawidłowego działania i sprawnej, czyli bez uszkodzonego systemu ułożyskowania turbosprężarki, olej wydostawał się z turbiny. Pojawiające się wycieki oleju nie są same w sobie przyczyną lecz symptomem wskazującym możliwość wystąpienia prawdziwej przyczyny. Najczęstszymi przyczynami wycieku oleju z turbosprężarki, ale nie związanymi z jej awarią, są:
Nie prawidłowo działający system odpowietrzania układu korbowego.
Część ssąca turbosprężarki i nie tylko zasysa powietrze ale równocześnie pomaga odprężać skrzynię korbową. Bardzo często nieprawidłowe separowanie oleju w odmie skutkuje pojawieniem się oleju na kole kompresji turbosprężarki i dalej w intecoolerze. Jednak to nie turbosprężarka jest za to odpowiedzialna.
Przedmuchy silnika.
Ogólnie wiadomo, że olej opuszcza turbosprężarkę grawitacyjnie spływając do miski olejowej. Dodatkowo ruch tłoków powoduje powstawanie podciśnienia które ułatwia jego spływ. Już niewielkie zwiększenie ciśnienia w skrzyni korbowej blokuje swobodny spływ oleju z turbosprężarki i jego wyciek szczególnie na stronę układu wydechowego naszego auta. Na zwiększenie ciśnienia w skrzyni korbowej ma wpływ: przenikanie gazów przez pierścienie zaworów, przenikanie gazów przez prowadniki zaworów czy też przenikanie gazów pomiędzy tłokiem a cylindrem.
Inne często banalne zjawiska blokujące swobodny spływ oleju z turbosprężarki
Może to być zbyt wysoki poziom oleju w silniku, który blokuje jego swobodny spływ do miski olejowej. Niedrożny przewód spływu oleju, który może być zagięty lub zanieczyszczony przez stary spalony olej, zmniejszając jego przekrój.
Nie rzadko nieprawidłowo dobrana uszczelka jest przyczyną wycieku oleju z turbosprężarki . Za mała średnica uszczelki skutecznie blokuje spływ oleju doprowadzając do wycieku oleju zarówno na stronę spalin jak i kompresji.
Omawiając wcześniej prawidłowe działanie systemu uszczelnienia turbosprężarki wspominaliśmy jak ważne jest pojawienie się odpowiedniego ciśnienia w korpusach po stronie powietrza oraz spalin, bez których nasze turbo nie będzie szczelne. Szczególnie to drugie jest bardzo ważne w kontekście wycieków oleju z turbosprężarki. Wielu z nas bardzo często spotyka się usługami typu wycięcie katalizatora czy tez filtra cząstek stałych. Należy pamiętać, że usunięcie jakichkolwiek elementów z układu wydechowego samochodu powoduje zmianę ciśnienia spalin w układzie wydechowym, które najczęściej doprowadza do wycieków oleju z turbosprężarki, gdyż takie działania zaburzają jego prawidłową pracę.
Jak można zauważyć nie tylko awaria turbosprężarki jest przyczyna jej wycieków, ale bardzo często są to zjawiska w ogóle nie związane z turbosprężarką. Dlatego tak ważna jest właściwa diagnoza postawiona prze mechanika. Znalezienie właściwej przyczyny wycieków pozwoli zaoszczędzić czas pracy mechanika, ale przede wszystkim pieniądze wydane na wymianę nowego turbo.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
ryszrd1970, 9 czerwca 2017, 19:18 43 -8
Bardzo ciekawy i logiczny opis wykazany znajomoscia zagadnienia....moje uznanie.
Odpowiedz
MKMotors, 20 grudnia 2017, 12:05 2 -35
Większego bełkotu dawno nie czytałem. Ciśnienie spalin wyższe niż 1bar ? (jeden bar to około 1kg/cm2, łatwo więc przeliczyć powierzchnie największego tłumika wydechu i przekonać się, że powinien być zbudowany niemalże jak zbiornik ciśnieniowy). Podciśnienie w skrzyni korbowej silnika, wynikające z ruchów tłoków? Przenikanie gazów przez pierścienie zaworów? Wyciek oleju spowodowani brakiem dławienia wypływu spalin po stronie wydechowej? Wolne żarty, gdyby tak było każdy silnik plułby olejem z turbiny po demontażu rury wydechowej, a tak się przecież nie dzieje.
Odpowiedz
Spec, 13 lutego 2018, 13:23 9 -4
Turbosprężarka po przepracowaniu x godzin w miejscu zamka pierścienia wydechowego jest uszczelniona olejem połączonym ze spalinami czyli "nagarem", dlatego po odłączeniu wydechu jest szczelna. Gdyby była nowa a spaliny czyste jak powietrze wystąpiłby wyciek amatorze.
Odpowiedz
Anonim, 14 kwietnia 2018, 16:28 2 -5
Jak to szczelna?
Odpowiedz
Laurel, 11 grudnia 2019, 15:14 1 -1
To są trzy komory. Komora kompresora, komora łożyskowań i komora turbiny. Faktycznie podczas poprawnej pracy ciśnienia w komorze kompresora i turbiny jest wyższe niż w komorze łożyskowań turbosprężarki. Komora łożyskowań jest połączona poprzez spływ oleju ze skrzynią korbową i od ciśnienia w skrzyni korbowej dużo zależy. Jeśli będzie niedrożna „odma” to powstanie ciśnienie, które zaburzy równowagę, turbina się zapełni olejem i zacznie wypuszczać na stronę kompresora lub turbiny. Zależy w którą stronę jest bardziej skierowana. Ciśnienie w skrzyni korbowej jest zmienne, zależy między innymi od obciążenia silnika, zmian prędkości obrotowej itd. Nie będę się rozpisywał. I tak jeśli przytkasz ssanie turbiny to obniżysz ciśnienie w kompresorze i zassie olej. Np zatkany filtr powietrza. Jeśli ograniczysz spływ oleju z turbiny to napełni się olejem a ciśnienie zacznie wypychać olej z turbiny, zacznie lać. Itd
Odpowiedz
Maltizer, 9 stycznia 2018, 14:26 4 -45
Mimo to jeśli z turbiną zaczyna się dziać coś niedobrego to lepiej szybko podjąć odpowiednie kroki. Osobiście polecam udać się do dobrego warsztatu takiego jak AMSerwis i sprawdzić usterkę.
Odpowiedz
Garrett Rottor, 20 stycznia 2019, 12:05 7 0
Twoja rada jest tak samo dobra jak to ze nalezy zmieniac samochod zaraz po gwarancji jak smartphone albo laptop.
Odpowiedz
hube, 13 maja 2019, 12:47 3 -16
Bo tak właśnie należy robić. Samochód jest bezpieczny tylko w okresie gwarancji inaczej producent dawałby dożywotni okres gwarancyjna a tak nie jest.
Odpowiedz
Tagu, 7 października 2021, 2:59 1 0
Bo tak na prawde z rada ma niewiele wspolnego. Smiem twierdzic ze to poprostu darmowa reklama i to na dodatek nie zamieszczona przez jej klienta tylko samego przedstawiciela rzeczonej firmy
Odpowiedz
kierowca, 21 października 2022, 15:11 1 0
Dzięki twojej reklamie zacznę omijać szerokim łukiem tę firmę.
Ot, przekorność Polaka!
Odpowiedz
Maciek, 9 sierpnia 2022, 13:18 0 0
Passat b5fl avb tdi. Im dłużej stoi tym więcej zadymi po rozruchu. Tak jak dwusuwowy silnik z przelanym olejem. Nawet jak dolot odłączę od kolektora ssącego i chwile go popali to rano znowu dym. Czyli bierze czyste atmosferyczne powietrze odradzu do ssącego a i tak zadymi. Czy to sa uszczelniacze zaworowe czy turbina popuszcza olej na gorąca stronę bo np odpływ jest zatkany. Rano go zapale olej przepali a obroty i wzrost temperatury uszczelnia turbinę?
Odpowiedz
Zibi, 21 stycznia 2023, 19:47 0 0
Poranny dym to raczej objaw . Stwardniałych uszczelniaczy zaworowych ,nie wiele to ma wspólnego z turbiną.
Odpowiedz