W swej ponad 110-letniej historii Castrol przez znaczącą większość czasu współpracował i współpracuje nadal z producentami samochodów. Nie inaczej jest w przypadku Audi. Współpraca marek sięga lat 60. XX wieku, a obecnie Castrol jest partnerem technologicznym grupy VW, w skład której wchodzi Audi. Owocuje to wiedzą na temat wymagań silników, co przekłada się na produkty najwyższej jakości.
Popularne TDI
Podobnie jak w przypadku samochodów z logo VW, tak i w przypadku należących do tej samej grupy aut Audi, bardzo liczną grupę stanowią te z silnikami Diesla wyposażonymi w pompowtryskiwacze. W bardzo popularnych w Polsce silnikach TDI to właśnie pompowtryskiwacze stawiają bardzo rygorystyczne wymagania odnośnie stosowanych olejów silnikowych. Wynikają one z napędu pompowtryskiwacza, który posiada mocną sprężynę wywierającą naciski na dźwigienkę zaworową. Ta z kolei przenosi naciski na rolkowy popychacz, toczący się pod dużym naciskiem po krzywce wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do wypierania oleju ze strefy styku (tarcia) tych elementów i ich przyspieszonego zużycia.
Aby tego uniknąć, z pomocą przychodzą specjalnie opracowane do silników wyposażonych w pompowtryskiwacze oleje silnikowe, które charakteryzują się trwalszym filmem olejowym. Wymaganiom tym są w stanie sprostać tylko oleje syntetyczne najwyższej jakości. W przypadku silników Audi zastosowanie mają takie same wymagania, jak w przypadku jednostek Volkswagena. Normą określającą przystosowanie oleju do jednostek wyposażonych w pompowtryskiwacze jest VW505.01, np. Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40. Dopuszcza ona produkty tylko syntetyczne, o lepkości 5W-30 lub 5W-40.
Co istotne, w silnikach z wymaganą normą VW505.01 mogą być także stosowane oleje z wyższymi normami, będącymi jej swoistym rozwinięciem. I tak norma VW506.01 oprócz przeznaczenia do silników wyposażonych z pompowtryskiwaczami oznacza także możliwy wydłużony okres wymiany oleju w trybie LongLife. Norma VW507.00 dodatkowo dopuszcza olej do samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych DPF. Co oznacza to w praktyce, gdy w starszym samochodzie z wymaganiem VW505.01 zastosujemy np. spełniający VW507.00 Castrol EDGE 5W-30? Dzięki spełnieniu LongLife olej będzie wolniej starzał, więc zapewni jeszcze lepszą ochronę silnika. Dopuszczenie do samochodów z filtrem DPF oznacza z kolei olej niskopopiołowy, a ich zaletą jest utrzymanie układu wydechowego w wyższej czystości.
Uznana benzyna
W przypadku jednostek benzynowych, które w przypadku Audi również cieszą się niemałym uznaniem podstawową normą jest VW501.01 (np. Castrol Magnatec 10W-40) i wyższa VW502.00 (np. Castrol EDGE 5W-40). Naturalnie dopuszczalne jest też stosowanie norm jeszcze wyższych – np. VW504.00 (Castrol EDGE 5W-30), która jest normą LongLife. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w samochodach nieprzystosowanych do trybu LongLife trzeba zachować okresy wymiany oleju zalecane przez producenta, bez możliwości ich wydłużenia – zwykle jest to 15000 km.
Marka/Model/Silnik |
Rok produkcji |
Olej silnikowy polecany |
Olej silnikowy dobry |
VW Polo 1,4 16V |
1999-2005 |
EDGE 5W-30 |
Magnatec 10W-40 |
VW Polo 1,4 TDI |
2001- |
EDGE 5W-30 |
Turbo Diesel |
VW Golf IV 1,4 16V (55 kW) |
1999-2004 |
EDGE 5W-30 |
Magnatec |
VW Golf IV 1,9 TDI |
2000-2004 |
EDGE 5W-30 |
Turbo Diesel |
VW Passat 1,9 TDI |
2000-2005 |
EDGE 5W-30 |
Turbo Diesel |
VW Passat 1,8T 20V |
1999-2005 |
EDGE 5W-30 |
– |
VW Sharan 1,9 TDI |
2002-2005 |
EDGE 5W-30 |
Turbo Diesel 5W-40 |
VW Transporter 2,5 TDI |
2003-2005 |
EDGE 5W-30 |
Turbo Diesel |
Z kart historii
Współpraca Castrol z Audi rozpoczęła się 1965 roku, gdy reaktywowano markę Audi. Dziś Castrol jest partnerem technologicznym grupy marki i uczestniczy w wielu procesach projektowych. Dzięki temu w ofercie firmy znajdują się oleje idealnie skomponowane do wymagań jakościowych. Co istotne, w większości samochodów Audi oleje Castrol stosowane są już podczas tzw. pierwszego zalania.
Autor:
Paweł Mastalerek
kierownik działu technicznego Castrol
Przygotowała firma Castrol.
Komentarze