Coraz droższy czynnik r134a – wzrasta nielegalny import

Witold Hańczka, 21 lutego 2018, 9:34

Cena czynnika chłodniczego r134a wzrosła w ostatnich miesiącach o kilkaset procent i prawdopodobnie będzie wzrastać nadal. Sytuacja spowodowała drastyczne nasilenie się nielegalnego importu substancji spoza UE. Nieuczciwi handlarze narażają się na poważne konsekwencje.

R134a – cenowa rewolucja

Do niedawna powszechnie stosowany w układach klimatyzacji pojazdów czynnik chłodniczy R134a został uznany przez unijnych komisarzy za szkodliwy dla środowiska. Od 1 stycznia 2017 r. nie jest on już stosowany w fabrycznie nowych pojazdach, a jego udział w rynku ma być stopniowo wygaszany.

Konsekwencje tej decyzji są coraz bardziej odczuwalne. Czynnik r134a (popularnie nazywany „starym czynnikiem”) drożeje w galopującym tempie. Limity wprowadzania gazu na rynki Unii Europejskiej maleją, natomiast zapotrzebowanie wciąż jest olbrzymie.

Jak to zwykle bywa tego typu sytuacje kuszą osoby, chcące w szybkim tempie zwiększyć swój majątek w niekoniecznie legalny sposób. Od pewnego czasu nasza redakcja otrzymuje od czytelników sygnały dotyczące rosnącego przemytu czynnika r134a na teren Polski z krajów spoza Unii Europejskiej. Gaz pochodzi najczęściej z Chin, a na teren naszego kraju wjeżdża najczęściej przez granicę z Ukrainą. Nie trzeba dodawać, że przemycane butle nie posiadają odpowiednich oznaczeń oraz certyfikatów, pozwalających na legalne wykorzystanie ich na terenie państw Wspólnoty.

Handlarze nielegalnym czynnikiem oferują swój towar na popularnych polskich portalach aukcyjnych, oczywiście w cenach o wiele niższych niż rynkowe. Konsekwencje tego typy działań odczuwają przede wszystkim firmy zajmujące się handlem legalnym czynnikiem.

– Według moich szacunków wartość czynnika na magazynach dystrybutorów i firm handlujących czynnikiem to ponad 30 milionów zł po cenach zakupu. Na czarnym rynku wartość takiej ilości to tylko 10 milionów zł – powiedział nam przedstawiciel jednej z hurtowni.

Gdzie zgłaszać nieuczciwy handel?

Podejrzane aukcje internetowe oraz wszelkie posiadane informacje na temat nielegalnego handlu czynnikiem chłodniczym można zgłaszać lokalnie do inspektorów ochrony środowiska (Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska).

Podmioty parające się tego typu działalnością mogą zostać ukarane nie tylko przez Inspektorat. Prawdopodobnie zostaną również prześwietlone przez instytucje skarbowe za przestępstwa podatkowe – w związku ze sprzedażą czynnika bez faktury oraz omijanie cła. Firmy dokonujące obrotu czynnikami chłodniczymi mają również obowiązek składania sprawozdania do Instytutu Chemii Przemysłowej, którego brak również wiąże się z konsekwencjami. W tym kontekście warto zauważyć, że konsekwencje mogą dotknąć nie tylko handlarzy, ale także kupujących nielegalnie wprowadzany na rynek czynnik.

Aktualizacja:

Otrzymaliśmy odpowiedź od Krajowej Administracji Skarbowej na nasze pytanie dotyczące wzrostu importu nielegalnego czynnika:

Krajowa Administracja Skarbowa dostrzega występujący problem obecności na rynku ww. substancji, pochodzących z nielegalnych źródeł i w zakresie przywozu tych towarów należy spodziewać się wzmożonych działań kontrolnych podejmowanych przez organy KAS.

O sytuacji na rynku czynników chłodniczych dla motoryzacji rozmawialiśmy z Prezesem Zarządu Krajowego Forum Chłodnictwa. Nasz wywiad jest dostępny tutaj.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

pan A., 21 lutego 2018, 9:34 27 0

R134a powszechnie w motoryzacji stosowany jest od lat 90-ch. Przez ten czas wypuszczono na rynek setki milionów samochodów na terenie samej UE. Na chwilę obecną wprowadzenie tak rygorystycznych zmian oraz limitów spowoduje jeszcze większe problemy niż te, które zauważamy teraz przy wzroście cen r/r na poziomie 500-600%. To było do przewidzenia, że równolegle powstanie swego rodzaju szara strefa, która będzie chciała zarobić przy tym całym zamieszaniu. Pytania narzucają się same: dlaczego KE w takim tempie forsowała zmiany? dlaczego narzucono tak duże limity przy ciągle rosnącym rynku? Czy oni myśleli, że to pójdzie tak gładko i lekko jak przy przejściu z R12 na R134A? wtedy aut z A/C była garstka.
Niestety w tym wszystkich chodzi o grube pieniądze, a największymi poszkodowanymi w tym całym zamieszaniu będą po prostu nasi klienci.

Odpowiedz

mr X&mr Y, 21 lutego 2018, 12:00 8 0

Dokładnie, klient jako ostatnie ogniwo w łańcuchu pokarmowym poniesie koszty usług związanych z obsługą AC.

Odpowiedz

MJariusz, 21 lutego 2018, 14:35 2 -1

Nie nic innego jak KASA KASA o to chodzi, kto się przejmuje zwykłym kowalskim.
Jedyne co jeśli ktoś wiedział i robi głównie klimę, kupił 40 butli w zapasie po 600 Netto na koniec roku to teraz jest królem, zarabia hajs, i gwiżdże. Oczywiście jak widzimy hajs, król ... czyli nic innego nikogo nie obchodzi,.

Odpowiedz

Andy, 21 lutego 2018, 13:14 2 -11

Jest jeszcze aspekt co w tej butli chińskiej się znajduje wystarczy jakieś zanieczyszczenie i rozsypie się kompresor i koszty kilka tysięcy a jak sypnie się maszyna do napełniania wtedy reklamacja do Pana Boga

Odpowiedz

MJariusz, 21 lutego 2018, 14:28 13 0

To nic innego jak jedna wielka ściema. Tak jak przedmówca wspomniał o milionowych jak nie miliardowych sprzedażach czynnika który nikomu krzywdy nie wyrządził. Zaś o nowym r1234yf który już w procesie wprowadzania go do obiegu były sygnały o jego szkodliwości. Komuś bardzo zależy, komuś kto jest bardzo wpływowy. Tylko to nie droga do tego by zaprzestać jego używania. Ceny z niewiadomego ( rzekomo) powodu windują do góry a cena nowego czynniki nie jest mała to nie celowe działanie podnosić cenę by zaprzestać jego kupowaniu !!! CELOWE.
Od prawie 15 lat w motoryzacji i nigdy cena czynnika nie była tak wysoka, od momentu wprowadzenia konieczności posiadania certyfikatów, i wprowadzania nowego czynnika zaczynają się komedie. Poczytać wystarczy o nowym czynniku kto go produkuj itp i wszystko staje się jasne, a nie od parady jest powiedzenie że "jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze" koniec kropka.

Odpowiedz

Gall, 28 lutego 2018, 9:19 1 0

Mylisz sie co do ceny czynnika byla taka sytuacja 2-3 lata temu czynnik wtedy byl po 1,2tyś zł

Odpowiedz

kunicki, 15 marca 2018, 18:59 0 0

to bylo bardziej cos kolo 4-5 lat temu. Kwoty poszybowaly do wartości 1500 za 12kg

Odpowiedz

Anonim, 21 lutego 2018, 15:19 6 0

Niektórzy użytkownicy starych samochodów po prostu świadomie zrezygnują z obsługi klimatyzacji. Bo jeżeli ma auto warte 2500 a za obsługę klimy z filtrem i odgrzybianiem po nowych cenach będzie musiał zapłacić 400-500 pln to sobie odpusci

Odpowiedz

Andy, 21 lutego 2018, 23:13 4 0

Klient auta osobowego jakoś przeżyje tą podwyżkę ale weźmy pod uwagę właścicieli autobusów i chłodni gdzie w układ wchodzi 20 czy 40kg
Gaz do chłodni samochodowych zdrożał o 1000%
Cena gazów do chłodni to już blisko 300zł za kilogram jak dobijemy 20 kg to różnica na samym gazie wyniesie 5000 zł

Odpowiedz

wolny, 30 marca 2018, 11:12 1 0

Mocno przesadziłeś do autobusów wchodzi 10-15max kg gazu

Odpowiedz

regi, 22 lutego 2018, 8:53 6 -1

Patent i monopol na r1234yf mają jedynie 2 firmy - Honeywell i Dupont.
W przypadku tych drugich nie dziwi tak silne i wpływowe lobby w UE. O tej przepotężnej korpo narasta mnóstwo legend. Bandyci w rękawiczkach.

Odpowiedz

Olej, 22 lutego 2018, 12:34 1 -1

Nie do końca , jest jeszcze Chiński Sinochem który produkuje dla wszystkich

Odpowiedz

Combi, 22 lutego 2018, 9:16 12 0

To po prostu zmowa cenowa. Niech decydenci UE dadzą dobry przykład i zaczną być wożeni samochodami bez klimatyzacji.

Odpowiedz

podpis, 22 lutego 2018, 9:42 0 -6

Będzie co będzie

Odpowiedz

Killer, 22 lutego 2018, 21:32 3 0

To wszystko nawet już w d... się nie mieści,nie mówiąc o głowie :-( co za ku...wa tak mąci,pie... na okrągło o środowisku a chodzi tylko i wyłącznie o kasę ,najpierw wpie..... jakieś szkolenia żałosne ale za 350zl. i oczywiście kontrole na warsztatach bo szef zrobił sobie a pracownik stoi przy maszynie :-( więc 10 tyś.kary ...mało? to gaz szkodliwy,cena w ciągu 5 miesięcy 600% W górę :-( a chodzi zapewne o jakiegoś pociotka fajera wysoko sytuowanego co nowe s....... wymyślił i opatentował,jak w filmie Kariera Nikodema Dyzmy z zagęstaczami czy jakoś tak :-( zapłacą tylko i wyłącznie ci na końcu,bo to oni przyjadą na serwis klimatyzacji :-( s...........złodziejstwo w białych kołnierzykach :-(

Odpowiedz

Misiek, 24 lutego 2018, 7:13 6 -1

Żal komuś d... sciska że ludzie nabijają r134a ktory w zeszłym roku kosztował 30zł za kg do nowych samochodów które miały mieć zastosowany nowy gaz r1234yf którego cena wynosiła 800zł kg, więc plan naciąganie ludzi na kolosalne koszty nabicia klimy rzędu 800-1000zł za samochód osobowy mógł by polec to trzeba teraz wywindować sztucznie cenę r134a to wtedy I r1234yf też będzie się sprzedawał !!! Jedno wielkie oszustwo!!!

Odpowiedz

jaaa, 25 lutego 2018, 0:40 8 0

Czy wzrost ceny czynnika o kilkaset procent nie należy zgłosić do odpowiednich organów?

Odpowiedz

Wiseman, 26 lutego 2018, 15:10 9 0

Gdzie jest UOKIK ?

Odpowiedz

Klima, 4 marca 2018, 14:38 4 0

Tylko patrzeć gdy propan wróci do łask jako czynnik :) ,podobnie jak przy poprzedniej górce cenowej.

Odpowiedz

pan A., 15 marca 2018, 16:11 2 0

to chyba już się dzieje

Odpowiedz

autoreanimacja., 8 kwietnia 2018, 21:11 0 0

Zastanawiam się dlaczego w autach z lat 90 czynnika r134a nie trzeba było uzupełniać przez kilka lat i klima działała bez zarzutu, ale pod hasłem EKOLOGIA i DZIURA OZONOWA w autach powyżej 2000r klimatyzację trzeba uzupełniać co sezon .Moim skromnym zdaniem kary za ten stan rzeczy powinni płacić koncerny samochodowe ,pseudo ekolodzy i producenci skraplaczy (chłodnic klimatyzacji) którzy pod przykrywką EKO zarabiają kupę kasy.Biznes jest biznes a dziurę ozonową wszyscy mają w d...e ,

Odpowiedz

doktor, 9 kwietnia 2018, 18:58 3 0

Macie swija kochana unie

Odpowiedz

KarolMarks, 18 kwietnia 2018, 10:04 1 0

Tak właśnie działa socjalizm.

Odpowiedz

TomK, 18 kwietnia 2018, 14:38 2 0

Exactly , it's euro socialism .

Odpowiedz

Anonim, 19 kwietnia 2018, 13:37 1 0

ukraina zaprasza....na świeżą klimatyzację...

Odpowiedz

carlos, 19 kwietnia 2018, 13:40 0 0

ukraina zaprasza....na świeżą klimatyzację...tanio

Odpowiedz

Anonim, 22 kwietnia 2018, 23:06 1 0

Co za faszystowski artykul. Nieuczciwa jest Unia i ich przepisy. Co to za bandytyzm, zeby cena butli z gazem poszla z 200 zl na 2000 zl. Cholerna banda i pismacy na ich uslugach.

Odpowiedz