Geometria zawieszenia

, 10 stycznia 2014, 12:41

Układ zawieszenia jest jednym z najważniejszych w samochodzie. Aby w pełni realizował wszystkie założenia techniczne producentów pojazdu, wymaga stałej kontroli i w razie potrzeby interwencji serwisowej m.in. kontroli i regulacji geometrii.

Są takie samochody, które wyróżniają się spośród innych bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Doskonale trzymają się drogi na prostych odcinkach, jak i w ostrych zakrętach, posłusznie reagują na polecenia kierowcy. To zasługa układu zawieszenia, który we współczesnych pojazdach często jest bardzo złożony konstrukcyjnie. Bez względu jednak na to, jak dobrym jeździmy samochodem, zawsze zawieszenie powinno być pod naszą szczególną opieką, bowiem źle działające – oprócz tego, że obniża komfort podróżowania – to przede wszystkim wpływa na poziom bezpieczeństwa.

Problemów z zawieszeniem pojazdu może być bardzo wiele, ale zazwyczaj sprawny mechanik jest w stanie szybko usterkę zdiagnozować i naprawić. Jeśli podczas jazdy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z opóźnieniem, podczas wchodzenia w zakręty daje się słyszeć piszczenie opon, to może być wyraźny znak, że mamy do czynienia z rozregulowaną geometrią. Inną ważną wskazówką jest także nieregularne zużywanie się opon.

Czym jest geometria?

– "Geometria zawieszenia niestety często jest bagatelizowana, zarówno przez samych kierowców jak i niektórych mechaników i dość powszechnie mylona jest ze zbieżnością kół, która jest tylko jednym z jej elementów składowych" – wyjaśnia Artur Szydłowski, ekspert Motointegrator.pl. – "Najprościej mówiąc, geometria to zbiór parametrów określających położenie oraz ruch koła. Nie jest tak, że koła samochodu ustawione są równo w pionie i poziomie, bo jazda wówczas nie byłaby możliwa. Oprócz wspomnianej wyżej zbieżności do wskaźników geometrii należą również kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy." – dodaje.

Trzeba pamiętać, że geometria zawieszenia ma ogromny wpływ na stabilność samochodu i jego „kierowalność”, a to jak jest ustawiona, decyduje o właściwym przenoszeniu sił na styku opon i podłoża.

Kiedy sprawdzać?

Doświadczeni mechanicy mówią zgodnie, że geometrię zawieszenia profilaktycznie powinniśmy kontrolować raz do roku. Warto sprawdzić też geometrię po niewielkiej kolizji, mocnym uderzeniu kołami w wysoki krawężnik lub wjechaniu w drogową dziurę. Niestety, nie jest w zwyczaju polskich kierowców, a także i wielu serwisów kontrolowanie poprawności ustawienia geometrii podczas standardowych przeglądów co 70 tys. kilometrów. Warto więc co jakiś czas uświadomić klientom serwisu, żeby nie lekceważyli tego obowiązku, zwłaszcza jeśli zdecydowali się na zakup używanego pojazdu i nie są pewni jego sprawności.

Zanim ustawimy

Kontrola i ustawianie geometrii, aby odniosło pożądany efekt, musi być poprzedzone kilkoma czynnościami diagnostycznymi. Najważniejsze z nich to sprawdzenie stanu metalowo-gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem, potocznie zwanymi z angielska „silentblokami”. Kolejne weryfikuje się sworznie wahaczy, które gdy mają luzy, głośno stukają przy pokonywaniu nierówności. Ponadto ocenie poddaje się sprawność drążków kierowniczych i ich końcówek także pod względem występowania nadmiernych luzów.

Koszt ustawienia geometrii w zależności od złożoności konstrukcji zawieszenia może wynieść ok. 150-200 zł. Dla klienta nie powinno to stanowić wyraźnej bariery przed zdecydowaniem się na taką usługę.
 

Artykuł ukazał się w numerze 12-1/109 grudzień-styczeń 2013/2014 "Przeglądu Oponiarskiego"

Dowiedz się więcej

„Przegląd Oponiarski” nr 12-1/109 grudzień styczeń 2013/2014
„Przegląd Oponiarski” nr 12-1/109 grudzień styczeń 2013/2014

W numerze 12-1/109 grudzień styczeń 2013/2014 „Przeglądu Oponiarskiego”: Oponiarskie wieści EKSPERCI Montażownice Regeneracja opon (cz.2) OPINIE Sonda “Przeglądu”. Czy ostatnio zmieniali lub uzupelniali Państwo wyposażenie techniczne warszatów? W BRANŻY Kalendarz Pirelli. Powrót do Newtona Integracja konkurentów Jest w czym wybierać Gumo-Hurt. W grupie siła BestDrieve. Ciepło nie tylko w kominku Targi SEMA i AAPEX. Branża […]

Przydatne, ale nie bez wad
Przydatne, ale nie bez wad

Przez ostatnie 12 miesięcy miliony opon w Europie zostały przetestowane i oznaczone znormalizowaną etykietą. Obowiązek zestandaryzowanego oznakowania opon to inicjatywa Unii Europejskiej. Celem tej regulacji jest dostarczanie konsumentom jednoznacznych i istotnych informacji na temat bezpieczeństwa, wpływu na środowisko naturalne oraz parametrów współczesnych opon. Jak etykiety sprawdzają się w praktyce po roku od ich wprowadzenia? W […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!