Naprawiamy z Texą – Peugeot 206 – rozwiązanie

20 listopada 2013, 8:32

Klimatyzacja Peugeot’a 206 działała poprawnie tylko podczas jazdy. Na każdym postoju z nadmuchów płynęło gorące powietrze. Prezentujemy przyczynę usterki oraz czynności, które trzeba wykonać, by ją odnaleźć.

Rozwiązanie problemu – porada Texa

Zanim gorączkowo przystąpimy do demontażu elementów popsutego Peugeot 206, najlepiej wykonać następujące czynności:

  • sprawdzić stan wszystkich bezpieczników
  • przeprowadzić autodiagnostykę, by wykluczyć obecność usterek w komputerze silnika
  • wykonać aktywację wentylatora chłodnicy na niskiej i wysokiej prędkości

 

Te czynności wydają się prozaiczne, jednak mają duże znaczenie. Do wykonania dwu ostatnich musimy wykorzystać sprzęt diagnostyczny. Druga czynność jest prostym odczytem obecności błędu. Ostatnią z nich można przeprowadzić wykorzystując np. interfejs diagnostyczny firmy TEXA Navigator TXT. W tym celu należy uruchomić oprogramowanie IDC4, wybrać markę, model oraz kod silnika, a następnie przejść do sterowania silnika. W opcjach aktywacje można znaleźć stosowne aktywacje (wentylator chłodnicy 1 i 2 czyli pierwsza i druga prędkość).

W samochodzie Peugeot 206  sygnalizowana wcześniej  nieprawidłowość polegająca na podawaniu ciepłego powietrza podczas postoju  i powrotu do poprawnego działania kiedy samochód ruszy z miejsca, jest wywołana niewłaściwym przepływem powietrza przez wymiennik ciepła, jakim jest skraplacz. Gdy ze skraplacza nie zostaje odprowadzone ciepło wzrasta panująca w nim temperatura. Niemożliwe staje się skroplenie czynnika chłodzącego, wysokie ciśnienie osiąga krytyczne wartości i automatycznie powoduje rozłączenie kompresora. W sprawnym pojeździe, przepływ powietrza przez skraplacz jest wymuszony poprzez załączenie wentylatora chłodnicy na niskiej prędkości po włączeniu klimatyzacji. Podczas jazdy nie jest to niezbędny warunek, ponieważ pęd powietrza może zapewnić wymianę ciepła na wystarczającym poziomie, nie działa jednak podczas postoju. Dlatego tak ważne jest, aby wykonać prostą kontrolę poszczególnych elementów według listy, zanim przystąpi się do naprawy.

Zazwyczaj nie działa niska prędkość wentylatora, która potrzebna jest w zasadzie tylko dla układu klimatyzacji. Użytkownik nie zauważa wysokiej temperatury silnika, ani żadnych innych usterek ponieważ wtedy włączana jest druga prędkość.

Powodem niedziałającego wentylatora może być opornica niskiej prędkości lub też wadliwy przekaźnik. Usytuowanie tych dwóch elementów jest dość kłopotliwe, ponieważ znajdują się one pod „grillem” na plastikowym stelażu, do którego przymocowany jest wentylator. Niestety nie ma innego dostępu jak tylko od przodu. Najprostszą opcją, jednak czasochłonną jest demontaż zderzaka. Osoby, które mają nieco więcej doświadczenia z tym modelem, poradzą sobie ściągając jedynie „grill”. Po lewej stronie znajduje się zaślepka (wskazana niebieską strzałką), która kryje pod sobą przekaźnik niskiej i wysokiej prędkości oraz złącze główne wentylatora. Poniżej znajduje się zespół rezystora niskiej prędkości wentylatora chłodnicy (wskazanym przez czerwoną strzałkę) z zabezpieczeniem termicznym.

Po zapewnieniu sobie dostępu do tych elementów można przystąpić do ich kontroli wzrokowej. Najczęstszą przyczyną tej usterki jest niewłaściwy kontakt elektryczny, przy zespole przekaźników lub przy rezystorze. Może być on wywołany brakiem wcześniej wspomnianej zaślepki. Wystawiało to zespół przekaźników na bezpośredni wpływ czynników zewnętrznych (woda, sól w zimie, błoto itp.) i powodowało wystąpienie korozji instalacji elektrycznej.  Mimo obecności zaślepki dobrze jest mimo wszystko sprawdzić przekaźniki.

Ponadto w zespole rezystora należy sprawdzić czy zabezpieczanie termiczne nie zostało uszkodzone, poprzez kontrolę obwodów na pinach 1 i 3 rezystora. Jeżeli obwód jest przerwany należy wymienić rezystor.

Ostatnią czynnością do wykonania pozostaje sprawdzenie samego wentylatora. Powinno się go najpierw ocenić wizualnie: spojrzeć na „śmigło” czy nie ma śladów uszkodzeń. Następnie jaką siłę trzeba przyłożyć, żeby obrócić wirnikiem i sprawdzić pobór mocy na pracującym wentylatorze (prawidłowo około 20-25A w zależności od typu wentylatora).

Przykład ten obrazuje że układ klimatyzacji z pozoru wydaje się być prostym mechanizmem. Rzeczywiście działa w oparciu o proste zasady fizyki niemniej jednak, prawidłowe działanie jest uzależnione od wielu czynników i pracy wielu podzespołów, które na pozór nie mają bezpośredniego związku.

Dziękujemy za przesyłanie propozycji rozwiązania problemu. Upominkiem od firmy Texa nagrodzony zostanie użytkownik o loginie: maciekx23

Przypominamy, że pod uwagę brane są tylko odpowiedzi zalogowanych użytkowników (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)

Dowiedz się więcej

Naprawiamy z Texą – Peugeot 206
Naprawiamy z Texą – Peugeot 206

Peugeot 206 z silnikiem 1.4 (Kat KFW) miał usterkę układu klimatyzacji. Podczas jazdy klimatyzacja działała prawidłowo, natomiast po zatrzymaniu się np. na światłach, przestawała funkcjonować, a z nadmuchów płynęło ciepłe powietrze. Klimatyzacja Peugeot grzeje na postoju Ponad 90 proc. obecnie produkowanych samochodów jest fabrycznie wyposażonych w klimatyzację, która zapewnia o wiele większy komfort podróży, zwłaszcza […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!