Stawki za roboczogodziny w branży napraw w Polsce są zróżnicowane. Wyniki są zależne od regionu lub wielkości miasta, w którym znajdują się warsztaty. Na podstawie najnowszego badania przeprowadzonej przez MotoFocus możemy ustalić dokładniejsze kwoty.
W tych rejonach roboczogodziny są najdroższe
Największym czynnikiem wpływającym na cenę za roboczogodzinę w warsztacie była lokalizacja. W większości małych miast wynosi ona niecałe 150 złotych, w dużych natomiast blisko 40% warsztatów wycenia swoją roboczogodzinę na ponad 200 złotych.
To dotyczy również regionu kraju. Na mapie cen roboczogodziny, najwyższe kwoty są na zachodzie i w centralnej części Polski. Na południu i na wschodzie z kolei warsztaty zadeklarowały znacznie niższe stawki.
Różnica wynika też przede wszystkim z większych kosztów prowadzenia działalności w dużym mieście. Ma to bezpośredni związek z wyższymi wynagrodzeniami dla pracowników czy też wyższym kosztem utrzymania lub wynajmu lokalu. W dużych miastach trzeba też się liczyć z większą liczbą bardziej zaawansowanych technicznie pojazdów, które wymagają nowoczesnego sprzętu i większej liczby specjalistów, czyli koniecznością znacznych inwestycji.
Większy warsztat = droższa roboczogodzina?
Tę samą zależność możemy odczytać na podstawie wielkości placówki. Ponad dwa razy więcej dużych warsztatów wycenia swoją roboczogodzinę na 200 złotych, niż w przypadku swoich mniejszych odpowiedników.
Taki wynik może być przede wszystkim efektem kosztów prowadzenia działalności, większych dla większego warsztatu. Duże firmy mierzą się ze znacznie większymi inwestycjami, drogimi i specjalistycznymi szkoleniami i wyższymi opłatami za koszty energii. Wpływ może mieć też inny sposób prowadzenia działalności pod kątem formalno-księgowym: właściciele niedużych biznesów realizują je sami, co mocno redukuje koszty.
Stawka za roboczogodzinę wynika z trzech podstawowych czynników: kosztów stałych warsztatu, gdzie największym kosztem jest koszt pracowników hali, marży docelowej serwisu na usługach (robociźnie) i otoczenia rynkowego. Jednocześnie patrząc od strony korzyści dla klienta, warsztat posiadający nowoczesne wyposażenie, wyszkoloną kadrę i radzący sobie z najnowszymi technologiami jest dla klienta cenniejszy i jego skłonność do zapłacenia większej kwoty jest większa.
Pokazane statystyki są wartościami uśrednionymi pokazującymi mediany stawek za roboczogodziny i są doskonałym pierwszym punktem odniesienia dla każdego serwisu zastanawiającego się nad własnym cennikiem. Jeśli byśmy porównali wartości stawek przed pandemią i obecnie, to zauważymy bardzo pozytywny trend: warsztaty coraz bardziej cenią swoje usługi, szanują czas pracy swoich mechaników i sprzedają ten czas klientom na poziomie pozwalającym na dalszy reinwestowanie w wyposażenie i wyszkolenie serwisu. – Robert Dzierżanowski, kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch.
Nadchodzące badania rozszerzą temat
Wkrótce planujemy opublikowanie materiałów dotyczących cen roboczogodziny za naprawy związane z elektroniką oraz naprawy powypadkowe. Te dane będą stanowić uzupełnienie aktualnych badań i pozwolą na pełniejszy obraz kosztów usług w warsztatach samochodowych w Polsce.
Metodologia badawcza
Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w Polsce. W badaniu udział wzięły 757 osoby.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Bogdan, 27 lipca 2024, 13:41 4 -2
Dlatego przesiedleńcom do dużych miast, wiecznie tu drogo. Tylko zapominają, że tu wszystko droższe i ich pensje też większe niż w małej miejscowości.
Odpowiedz