Spotkanie kluczowych graczy przemysłu motoryzacyjnego odbyło się w Warszawie

18 czerwca 2024, 15:25

Międzynarodowe stowarzyszenie CLEPA, reprezentujące ponad 120 dostawców części, systemów i innych rozwiązań technologicznych z branży motoryzacyjnej, wybrało Warszawę jako miejsce organizacji walnego zgromadzenia swoich członków. Niejako przy okazji tego wydarzenia, ze wsparciem polskiej organizacji SDCM, zorganizowano także konferencję z panelami dyskusyjnymi, dotyczącymi roli polskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz aktualnych wyzwań rynkowych.

Polska przykładem sukcesu w Unii Europejskiej? Wnioski ze spotkania CLEPA.

CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Samochodowych) integruje w swoich szeregach motoryzacyjne stowarzyszenia krajowe, a także inne organizacje europejskie. Reprezentuje interesy środowiska producentów części samochodowych na arenie międzynarodowej, głównie przed organami unijnymi, decydującymi o zmianach prawnych. Organizacja walnego zgromadzenia właśnie w Warszawie nie jest przypadkiem. Członkiem zarządu CLEPA jest prezes polskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Tomasz Bęben. Ścisła współpraca obu podmiotów zaowocowała przygotowaniem konferencji, w której udział wzięli reprezentanci branży z całej Europy.

O randze konferencji świadczy to, że nie była ona obojętna przedstawicielom rządu. Tuż po rozpoczęciu wydarzenia swoje przemówienie wygłosił minister Miłosz Motyka z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a chwilę po nim minister Ignacy Niemczycki z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Do zebranych przemówiła także dr Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Resortu Infrastruktury.

W ramach spotkania odbyły się sesje dyskusyjne. Pierwsza z nich dotyczyła Polski, a konkretnie naszej gospodarki i jej ewolucji, która doprowadziła m.in. do pozycji silnego gracza na rynku produkcji motoryzacyjnej. Sesję poprowadził Tomasz Bęben – prezes SDCM. Wzięli w niej także udział Agata Boutanos ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Igor Janke – dziennikarz ekonomiczny oraz Marcin Fabianowicz z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Paneliści podkreślali, że Polska nie jest już tylko krajem taniej siły roboczej dla firm motoryzacyjnych z Zachodu, lecz pełni rolę innowatora i pomysłodawcy wielu ważnych projektów. Przez 20 lat polskiej obecności w Unii Europejskiej, poziom inwestycji dokonanych w Polsce wzrósł sześciokrotnie. Poza sukcesami, zwracano uwagę także na stojące przed naszym krajem wyzwania, takie jak konieczność ciągłego rozwijania polskich firm i sprawnego przeprowadzenia pokoleniowej sukcesji przedsiębiorstw założonych w latach 90. i 00.

– W ciągu ostatnich 30 lat Polska stała się jednym ze światowych liderów w produkcji części motoryzacyjnych. Co więcej, z roku na rok nasza pozycja na globalnym rynku rośnie, a obecnie jesteśmy już siódmym największym eksporterem części i komponentów do pojazdów. Nieprzypadkowo zatem największe spotkanie europejskich producentów części motoryzacyjnych odbyło się właśnie w Warszawie. Cieszymy się, że możemy być częścią społeczności, jaką skupia CLEPA i jesteśmy gotowi dalej wspólnie działać na rzecz rozwoju branży w Polsce i Europie. – skomentował Tomasz Bęben, prezes SDCM, członek zarządu CLEPA.

W panelu wzięła udział także Olga Trofymova, reprezentująca ukraiński rynek motoryzacyjny. Prelegentka podkreśliła, że Ukraina jest gotowa na inwestycje i współpracę biznesową, pomimo trwającej wojny. Zauważyła, że ukraińskie firmy chcą występować w pozycji partnera, a nie podmiotu oczekującego bezinteresownego wsparcia.

Kolejnym segmentem spotkania było wystąpienie przedstawicieli pięciu motoryzacyjnych start-upów z Polski i Ukrainy. Zebrani na sali uczestnicy spotkania, a więc reprezentanci  firm z branży automotive, consultingu, agencji rządowych, organizacji pozarządowych czy środowisk akademickich, wzięli udział w głosowaniu, wybierając ich zdaniem najbardziej atrakcyjny i przyszłościowy start-up.

Zielona transformacja branży w Europie Środkowo-Wschodniej

Podczas konferencji CLEPA i SDCM nie unikano także trudnych z perspektywy naszego rynku tematów. O tym, w jaki sposób przeprowadzić narzucaną przez władze unijne transformację rynku pojazdów w kierunku elektromobilności dyskutowali eksperci z kilku ważnych organizacji: Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, Ryszard Pawlik – doradca europosła Jerzego Buzka, Jakub Stolfa ze stowarzyszenia Automotive Skills Alliance, Witold Uhma z Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Mark Nicklas, reprezentujący Komisję Europejską. Sesję poprowadził Piotr Michalczyk z firmy PwC.

W czasie dyskusji ustalono, że podstawą dla rozwoju nowej mobilności w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej powinno być stworzenie korzystnych warunków inwestycyjnych, prowadzenie skutecznej polityki przemysłowej, a także troska o zapewnienie odpowiednich umiejętności uczestników sektora motoryzacyjnego. Rola edukacji i kompetencji w budowaniu elektromobilnej przyszłości została podkreślona także w głosowaniu uczestników konferencji, którzy wskazali właśnie ten element jako kluczowy.

Obrady zamknął Benjamin Krieger, prezes zarządu CLEPA.

Konferencja CLEPA i SDCM odbyła się 14 czerwca 2024 r. w Hotelu Bristol w Warszawie. Walne zgromadzenie członków organizacji CLEPA miało miejsce dzień wcześniej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

duck, 20 czerwca 2024, 15:36 4 0

Spotkali, pogadali, wypili, poCLEPAli się i tyle w temacie.
Hotel tylko zarobiony.

Odpowiedz

Anonim, 21 czerwca 2024, 9:00 4 0

od zawsze to tak wygląda

Odpowiedz