W minionym roku w Polsce mieliśmy do czynienia ze spadkiem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 t.). Oznacza to, że delikatne odbicie rynku w 2021 r. były tylko chwilowe. Na wyniku zaważyły jednak problemy, z którymi rynek może się wkrótce uporać.
Spadek sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2022 r.
W 2022 r. zarejestrowanych zostało o 7,4% mniej samochodów osobowych i lekkich dostawczych niż w roku 2021 (według danych PZPM i CEP). Łącznie nowych właścicieli znalazło 481 987 aut, a więc mniej niż w pandemicznym roku 2020. Przypomnijmy, że wówczas, z powodu nagłego kryzysu, liczba rejestracji samochodów zmniejszyła się o ponad 100 tys. względem roku 2019, który z kolei był rekordowym w skali kraju.
W roku 2021 r. za słaby wynik rejestracji pojazdów można było obwiniać głównie problemy z ich dostępnością. Postpandemiczny kryzys półprzewodnikowy wpłynął na duże opóźnienia produkcyjne, przez co rynek nie był w stanie zaspokoić potrzeb zakupowych konsumentów. W 2022 r. kryzys półprzewodnikowy zelżał, lecz pojawił się kolejny, związany z wojną na Ukrainie. Miała ona wpływ na przerwanie łańcuchów dostaw podzespołów, a nawet zmontowanych już samochodów do punktów dealerskich. W minionym roku obniżyły się jednak także nastroje potencjalnych nabywców. Z powodu inflacji i widma kryzysu gospodarczego, a także wzrostu stóp procentowych, liczba zapytań o nowe pojazdy spadła.
Z puli sprzedanych samochodów o masie do 3,5 t., 419 749 sztuk to auta osobowe. Co ciekawe, choć w tej grupie zanotowano spadek o 6% w skali roku, jest on głównie spowodowany ograniczeniem zakupów przez firmy. Klienci indywidualni zakupili bowiem o 6% więcej samochodów niż w 2021 r. Oczywiście 10% spadek zakupów aut przez firmy w dużej mierze motywowany jest problemami z uzyskaniem kredytów oraz powodami wymienionymi wyżej. W skali rynku nadal to firmy są największymi odbiorcami nowych pojazdów w Polsce. W 2022 r. ich udział w całości zakupów wyniósł 71%.
Zmienia się struktura sprzedaży samochodów pod względem rodzaju napędu. W 2022 r. sprzedało się o 12,5% mniej aut benzynowych i o 14,7% mniej diesli niż rok wcześniej. Wzrosła za to sprzedaż standardowych hybryd (o prawie 13%) i hybryd Plug-in (o 5,8%), przy czym sprzedaż tak zwanych miękkich hybryd (MILD) spadła nieznacznie o ponad 1%. Dynamicznie rośnie nadal sektor samochodów w pełni elektrycznych (+59,2%). Duży wzrost procentowy jest tu spowodowany niską pulą bazową, jednak warto zauważyć, że sprzedaż elektryków w minionym roku przekroczyła próg 11 tys. sztuk.
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych w Polsce w 2022 r.
Najwięcej samochodów w minionym roku sprzedała Toyota, która uzyskała niemal taki sam wynik (-0,9%) jak w roku 2021. Zarejestrowano 73 862 pojazdy tej japońskiej marki, co zapewniło jej przewagę nad drugą w zestawieniu Skodą o ponad 30 tys. sztuk aut. Skoda sprzedała 42 067 szt. aut, odnotowując spadek o 6,7%. Na podium znalazła się także Kia, która zanotowała wzrost r./r. o 4,3%, sprzedając 33 714 sztuk aut. Czwarte miejsce zajął Volkswagen z ponad 10% spadkiem, a piąte Hyundai z niemal identycznym wynikiem jak przed rokiem (+0,2%). Na kształt pierwszej piątki rankingu duży wpływ miał poziom dostępności samochodów, który okazał się najwyższy u azjatyckich producentów. W pierwszej dziesiątce rankingu sprzedaży znalazły się dokładnie te same marki, co w roku ubiegłym. Kilka z nich zamieniło się jedynie miejscami (np. Kia z Volkswagenem i Audi z Fordem).
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Toyota | 73 862 |
2. | Skoda | 42 067 |
3. | Kia | 33 714 |
4. | Volkswagen | 30 814 |
5. | Hyundai | 26 887 |
6. | BMW | 23 806 |
7. | Mercedes | 21 356 |
8. | Dacia | 20 718 |
9. | Audi | 19 323 |
10. | Ford | 16 426 |
Najczęściej kupowany samochód w Polsce w 2022 r.
Sukces sprzedażowy Toyoty zaowocował znalezieniem się aż pięciu modeli tej marki w pierwszej dziesiątce rankingu najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce w 2022 r. Podobnie jak przed rokiem, na pierwszych dwóch miejscach znalazły się Toyota Corolla (21 371 sprzedanych sztuk, spadek o 3,3%) i Toyota Yaris (12 478 szt. -13,8%). Na trzecią lokatę “wskoczyła” Kia Sportage, która rok wcześniej była dopiero dziesiąta. Nowych właścicieli znalazło 11 176 szt. Sportage (+45,9% r./r.). Czwarte miejsce utrzymała Dacia Duster, która jednak zaliczyła spory spadek sprzedaży (-12,1%). Piątkę zamknęła spadająca z podium Skoda Octavia (-16,9% r./r.).
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Toyota Corolla | 21 371 |
2. | Toyota Yaris | 12 478 |
3. | Kia Sportage | 11 176 |
4. | Dacia Duster | 10 958 |
5. | Skoda Octavia | 10 893 |
6. | Toyota RAV4 | 10 580 |
7. | Hyundai Tucson | 9 197 |
8. | Hyundai i30 | 9 142 |
9. | Toyota Yaris Cross | 9 033 |
10. | Toyota C-HR | 8 018 |
Wśród klientów indywidualnych liderem rynku była Toyota Yaris Cross (5 570 zarejestrowanych sztuk). Drugie miejsce zajęła Dacia Duster (5 347), a trzecie Toyota Yaris (5 289).
Sprzedaż pojazdów dostawczych do 3,5 t. w 2022 r.
62 238 sprzedanych w 2022 r. aut dostawczych do 3,5 t. oznacza spadek sektora o 15,8% względem ubiegłego roku. Na wynik ten z pewnością ma wpływ zmiana przepisów dotyczących wykorzystywania pojazdów dostawczych w transporcie. Wielu przedsiębiorców zdecydowało się z tego powodu na poszukiwanie cięższych pojazdów transportowych.
Najwięcej samochodów dostawczych do 3,5 t. sprzedała marka Renault. 12 933 szt. oznacza spadek rok do roku “tylko” o 8,4%. Drugie miejsce należy do Forda z wynikiem 8 594 szt. (- 17,7% r./r.). Podium zamknęło IVECO z wynikiem 7 116, oznaczającym wzrost sprzedaży o 6,7%. Kolejne miejsca przypadły Fiatowi (6 957 szt.), który zaliczył spadek aż o 22,6% oraz Mercedesowi (spadek o 6,2% r./r., 5 983 szt.).
Najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce w 2022 r. został ponownie Renault Master (10 069 zarejestrowanych sztuk). Drugie miejsce należało do IVECO Daily (7 116 szt.), a trzecie do Mercedesa Sprintera (5 003 szt.). Kolejne lokaty zajęły Ford Transit (3 147 szt.) i niedawny lider corocznych rankingów – Fiat Ducato (2 636 szt.).
Źródło danych: PZPM za Centralną Ewidencją Pojazdów
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
J23 , a dla przyjaciół Janek, 14 maja 2023, 13:45 0 0
Ja kupiłem Toyotę Auris ,bo szwaba juz paść nie zamierzam .
Odpowiedz