Otwarcie rynku „widocznych części” we Francji – sukces organizacji FEDA

, 23 sierpnia 2021, 15:21

We Francji, podobnie jak w wielu innych krajach Europy, producenci samochodów posiadają (w praktyce) monopol na oferowanie widocznych części karoseryjnych samochodów na rynku. Ta sytuacja zmieni się już wkrótce, za sprawą korekty w przepisach, wprowadzonych dzięki staraniom organizacji FEDA, związanej z francuskim niezależnym rynkiem motoryzacyjnym.

Koniec monopolu producentów samochodów we Francji

FEDA od wielu lat walczyła o liberalizację francuskich przepisów w zakresie części karoseryjnych pojazdów. Dotychczas producenci samochodów dysponowali w tym kraju 25-letnią wyłącznością na dostarczanie takich części. Okres ten był liczony od momentu zarejestrowania projektu części, jednak w praktyce oznaczał rynkowy monopol. Niezależni producenci mogli oferować widoczne elementy nadwozia tylko do bardzo starych pojazdów. Właściciele młodszych pojazdów byli skazani na kupowanie oryginalnych, ale zazwyczaj bardzo drogich części, firmowanych logotypem producenta pojazdu.

Za sprawą decyzji francuskich władz, zatwierdzonej przez Radę Konstytucyjną tego kraju, okres wyłączności producentów pojazdów na dostarczanie części widocznych zostanie skrócony z 25 do 10 lat od zarejestrowania projektu. Wyjątkiem są elementy przeszklone (szyby, wkłady lusterek zewnętrznych), które zostaną całkowicie wyłączone spod zastrzeżenia wzoru.

Zmiana przepisów w dużym stopniu otworzy rynek części nadwozia dla wielu niezależnych producentów i dystrybutorów części we Francji. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 1 stycznia 2023 r.

Liberalizacja przepisów dotyczących niezależnego rynku części we Francji jest dużym sukcesem organizacji FEDA, zabiegającej o nią od wielu lat. Jest jednak także kolejnym pozytywnym sygnałem z Europy (wcześniej podobną zmianę w przepisach wprowadzili Niemcy). Dotychczas w krajach posiadających silne marki produkujące pojazdy, wolność konkurencji na niezależnym rynku części była silnie ograniczana.

Miejmy nadzieję, że za przykładem Francji pójdą władze kolejnych krajów Europy. Przypomnijmy, że podobny problem nie występuje w Polsce. Za sprawą przyjęcia w 2007 r. tzw. Klauzuli Napraw, rynek części zewnętrznych w naszym kraju jest w pełni zliberalizowany i otwarty dla niezależnych producentów i dystrybutorów części.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!