Relacja z INNOVISION 2023 – globalnego wydarzenia HELLA

20 listopada 2023, 11:31

INNOVISION to międzynarodowe wydarzenie branżowe, zorganizowane przez spółkę FORVIA, właściciela marek HELLA i HELLA Gutmann. Siódmy największy producent motoryzacyjny na świecie przedstawił tu swoje nowe produkty, koncepcje oraz strategię na przyszłość. Nowości zaproponowano niemal w każdym sektorze działalności firmy – od oświetlenia po diagnostykę. Pokuszono się także o prognozy dotyczące rozwoju rynku.

Konferencja INNOVISION – pierwsza po dużych zmianach

Poprzednie wydarzenie z cyklu INNOVISION firma HELLA zorganizowała w 2018 r., również w niemieckiej miejscowości Rust, w kompleksie budynków Europa Park. Nie spodziewano się wówczas, że na kolejną edycję konferencji trzeba będzie czekać aż 5 lat. Tak się jednak stało, ze względu na pandemię oraz zmiany właścicielskie w koncernie HELLA. Został on przejęty przez spółkę Faurecia w 2022 r., w efekcie czego powołano do życia markę FORVIA.

W ostatnich latach w strukturach spółki zaszło wiele zmian, jak zapewniają jej włodarze, a wśród nich Stefan van Dalen, pozytywnych. Pomiędzy 2020 a 2023 r. odnotowano 45% wzrost obrotów. Zwiększono także ofertę o ponad 5 tys. produktów. FORVIA jest siódmym największym producentem motoryzacyjnym na świecie, w jej ponad 300 zakładach pracuje ponad 150 tys. osób.

W co drugim pojeździe na świecie montowane są produkty FORVIA, takie jak fotele samochodowe i rozwiązania do nich, elementy wnętrza pojazdu, układy oczyszczania spalin, instalacje wodorowe, części elektroniczne lub elementy oświetlenia. Ważnym sektorem działalności firmy jest oczywiście rynek wtórny części zamiennych i oferta wyposażenia warsztatów. W ramach struktur spółki funkcjonuje także dział Lifecycle Solutions, odpowiedzialny za specjalne zamówienia na rynek OE.

Biznes FORVIA w większości nie jest zależny od sektora silników spalinowych, dlatego też spółka nie obawia się trendu elektromobilności.

Rynek samochodowy w 2030 r. – prognozy HELLA (FORVIA)

Jak będzie wyglądał rynek motoryzacyjny za kilka lat? Podczas konferencji INNOVISION pokuszono się o prognozy, zestawiając je z czasem obecnym. Nie jest zaskoczeniem, że w najbliższym czasie zwiększać się będzie liczba aut elektrycznych na drogach. W Europie pojawią się też nowe marki, oferujące takie samochody. M.in. przez to spadnie udział w rynku popularnych obecnie marek (z 48% do 33% rynku wg FORVIA). Tesla może mieć w 2030 r. udział na poziomie 4%, chińscy producenci zwiększą udział w rynku do 21% (już w 2012 r. mieli 11%, ale obecni byli głównie na lokalnych rynkach), jest też bufor na udział zupełnie nowych marek, głównie oferujących samochody elektryczne.
Trend spadkowy ma nie dotyczyć marek premium, które rozbudują udział w rynku. Stanie się tak, gdyż – jak wynika z obserwacji – niezależnie od kryzysów, na całym świecie rośnie popyt na produkty premium. W 2030 r. co czwarty pojazd będzie kupowany przez Internet.

Kolejnym trendem jest rozwój pojazdów autonomicznych – z poziomu 2 do 2+. Jest to nowe pole biznesowe, ze względu na które udział elektroniki w pojazdach będzie stale rósł. Nad rozwojem w kierunku jazdy autonomicznej pracuje cały przemysł motoryzacyjny. Niektóre systemy wsparcia kierowcy ADAS są już obowiązkowe do stosowania w nowych samochodach. W 2030 powyżej połowy samochodów będzie zatem miało na pokładzie systemy ADAS. We współczesnych pojazdach pracuje już ponad 100 małych komputerów. Jeżeli systemy ADAS są dobrze skonfigurowane, mogą zapobiec wypadkowi, jednak jakakolwiek niesprawność może doprowadzić do zagrożenia. Bezpieczeństwo zależy zatem od idealnej współpracy czujników i systemów.

Trzy główne zakresy zmian dla warsztatów

Choć jak przyznano w czasie konferencji, obecna kondycja niezależnych warsztatów samochodowych jest dobra, w krótkim czasie zmierzą się one z licznymi wyzwaniami. Stopień złożoności pracy mechanika będzie rósł. Pojawią się nowe pola obsługi pojazdów, takie jak konfiguracja systemów ADAS, nowych rodzajów oświetlenia czy nowych systemów odpowiedzialnych za emisję spalin. Zmienia się też profil klientów warsztatów – coraz rzadziej decyzje o naprawie podejmować będą prywatni właściciele, a coraz częściej firmy oferujące leasing lub wynajem aut oraz ubezpieczyciele. Warsztaty potrzebują więc większego wsparcia, by być w stanie zamortyzować rosnący nakład kosztów.

Kolejnym problemem jest coraz większy udział w całości prac napraw, dotyczących układów elektronicznych. Warsztatom brakuje wykwalifikowanych w tym zakresie pracowników. Firmy, takie jak HELLA, szukają zatem rozwiązań, które mogłyby uprościć pracę w warsztacie.

Pojazdy stają się coraz bardziej skomplikowane, a producenci samochodów wiążą użytkowników ze sobą poprzez usługi telematyczne, w tym komunikaty przekazywane poprzez komputer pojazdu. Dotyczą one np. konieczności wykonania serwisu lub naprawy i powiązane są z wytyczaniem drogi przez nawigację auta do serwisu (autoryzowanego). Przedstawiciele aftermarketu szukają rozwiązań, które pomogą właścicielom aut znaleźć i trafić do warsztatu niezależnego.

Jakie pomysły na pomoc warsztatom w pokonaniu wyzwań przyszłości ma HELLA? O tym piszemy w osobnym artykule, poświęconym zaprezentowanym podczas INNOVISION koncepcjom HELLA Gutmann.

Jaka będzie e-mobilność przyszłości?

Podczas globalnej konferencji INNOVISION 2023, przedstawiciele firmy HELLA należącej do grupy FORVIA, zaskoczyli swoją wizją przyszłości motoryzacji. Choć firma ta już od 20 lat dostarcza produkty dla elektromobilności na rynek pierwszego montażu (OE), wcale nie jest pewna, że samochody elektryczne, które dziś wyjeżdżają na drogi będą docelowym przystankiem bezemisyjnej mobilności. Centra badawczo-rozwojowe HELLA skupiają się na opracowywaniu rozwiązań dla kilku alternatywnych rodzajów napędu. Efektem jest powstająca obecnie nowa platforma pojazdowa, zaprezentowana podczas wydarzenia w niemieckim Rust.

Więcej na ten temat, napisaliśmy w osobnym artykule.

Autonomiczna jazda przyszłości według FORVIA

Niektóre prognozy dotyczące rynku motoryzacyjnego mówią o osiągnięciu maksymalnego, 5 poziomu autonomicznej jazdy przez samochody już za ok. 15 lat. Co ważne, już poziom 4 umożliwi jazdę w pełni autonomiczną w obszarze miejskim. Obecnie producenci pracują nad rozwiązaniami z zakresu 2 poziomu autonomiczności (wyjaśnienie, czym są poszczególne poziomy znajdziesz TUTAJ). Od lipca 2024 r. wszystkie nowe na rynku pojazdy muszą być wyposażone w określone systemy ADAS – w Europie jest to aż 9 systemów.

HELLA dostarcza wiele rozwiązań automatyzujących lub autonomizujących jazdę. Najnowsze przykłady to:

  • Shake-sensor – czujnik HELLA dla poziomu 3 autonomicznej jazdy. Ulokowany w nadkolu czujnik rozpoznaje charakterystykę nawierzchni (czy jest sucha, mokra, zaśnieżona itp.) – może ostrzegać kierowcę przed poślizgiem (np. wzywać do zredukowania prędkości);
  • Pre-crash assistant – element odpowiedzialny za napinanie pasów w sytuacji zagrożenia wypadkiem;
  • Czujnik odległości od poprzedzającego pojazdu – nowy czujnik HELLA jest bardziej szczegółowy niż poprzednie rozwiązania;
  • Czujnik deszczu i światła, ale z dodatkowymi funkcjami jak wykrywanie mgły czy sterowanie nawiewem. Umożliwia efektywne redukowanie zaparowania szyby;
  • Elektroniczne lusterko – kamery zamiast standardowego lusterka, które likwidują zjawisko martwego pola – na wyświetlaczu wewnętrznym, część pojazdu staje się transparentna;
  • Automatyczne parkowanie – system umożliwiający monitorowanie parkingu w odległości 30 metrów;
  • Kamera kontrolująca zachowanie kierowcy – badająca jego skupienie lub kondycję zdrowotną;
  • System brake by wire w układzie hamulcowym – hamowanie nie wymaga fizycznego połączenia pomiędzy pedałem hamulca a elementami układu hamulcowego w kołach;
  • CSC-Tool – podstawowy ekwipunek do diagnostyki ADAS, umożliwiający szybką kalibrację.

Innowacje oświetleniowe HELLA

HELLA to firma wywodząca się z branży oświetleniowej, na co zresztą wskazuje nawet nazwa marki. Oświetlenie jest najstarszym działem w strukturach firmy, co jednak nie ma dużego znaczenia na obecnym rynku pojazdów. Producentom samochodów bardziej niż na tradycji zależy na innowacjach. Ważnym trendem na rynku oświetleniowym jest obecnie personalizacja i indywidualizacja. Wszystkie nowe produkty mają być także zgodne z wizją zrównoważonego rozwoju.

Podobnie jak wiele innych układów w pojazdach, tak i oświetlenie zostanie w najbliższym czasie w znacznej mierze scyfryzowane. W wielu samochodach już jeżdżących po drogach pracą oświetlenia zarządza komputer, jednak w reflektorach przyszłości jego rola będzie jeszcze większa.

O nowościach oświetleniowych HELLA, zaprezentowanych podczas INNOVISION piszemy TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!