Jaka będzie e-mobilność przyszłości? Znany producent widzi kilka dróg.

5 grudnia 2023, 15:28

Samochody elektryczne zasilane bateriami mogą w przyszłości zdominować rynek motoryzacyjny. Mogą, ale nie muszą – tak przynajmniej uważa jeden z kluczowych producentów części motoryzacyjnych na rynek pierwszego montażu oraz aftermarket. We współpracy z producentami samochodów, firma ta stawia na dostarczanie technologii do kilku rodzajów napędów bezemisyjnych.

Kilka dróg do e-mobilności – prognozy HELLA podczas INNOVISION 2023

Podczas globalnej konferencji INNOVISION 2023, przedstawiciele firmy HELLA należącej do grupy FORVIA, zaskoczyli swoją wizją przyszłości motoryzacji. Choć firma ta już od 20 lat dostarcza produkty dla elektromobilności na rynek pierwszego montażu (OE), wcale nie jest pewna, że samochody elektryczne, które dziś wyjeżdżają na drogi będą docelowym przystankiem bezemisyjnej mobilności. Centra badawczo-rozwojowe HELLA skupiają się na opracowywaniu rozwiązań dla kilku alternatywnych rodzajów napędu.

HELLA spodziewa się, że w 2035 r. na drogach całego świata obecnych będzie 200 mln pojazdów elektrycznych. Marka już dziś dostarcza 1500 części dla takich pojazdów, co przekłada się na 17 tys. zastosowań w różnych modelach. Ten dział będzie rozwijany, także pod kątem rynku wtórnego. HELLA dostrzega jednak pewne przeszkody, które mogą stanąć na drodze rozwoju rynku aut bateryjnych.

Są to m.in. braki w surowcach, niezbędnych do opracowywania wydajnych baterii. Bez takich baterii z kolei niemożliwym stanie się produkowanie pojazdów o coraz większym zasięgu. W efekcie elektromobilność nie będzie mogła upowszechnić się w niektórych segmentach rynku, np. w dalekobieżnych pojazdach ciężarowych.

Modułowa platforma pojazdowa HELLA

Z myślą o alternatywnych technologiach, HELLA opracowała własną platformę pojazdu, która pozwala na zbudowanie na niej samochodu elektrycznego, wodorowego i hybrydowego. Platforma w znacznym stopniu ogranicza liczbę części składowych za sprawą zastosowania modułów. Producent pojazdu będzie mógł łatwo skonfigurować ją do swoich potrzeb, niezależnie od tego, na jaki rodzaj napędu postawi w danym modelu auta. Koncepcja opiera się na założeniu, że wiele części – zwłaszcza tych elektronicznych, dostarczanych przez HELLA – jest stosowanych w każdym pojeździe, niezależnie od tego, czy posiada on napęd spalinowy, elektryczny, wodorowy czy inny.

Innowacje na Innovision, czyli nowości HELLA

Nowa platforma stała się także ekspozycją dla opracowanych niedawno rozwiązań technicznych HELLA. Są to rozwiązania dla różnych grup pojazdów, które za założenia krótko po premierze na rynku OE mają trafiać do dystrybucji na niezależnym rynku (aftermarket).

Podczas konferencji w Rust zaprezentowano m.in.

  • nowy bak wodorowy cechujący się o ponad połowę większą pojemnością niż klasyczne cylindryczne zbiorniki, umożliwiający łatwiejsze zabudowanie go w pojeździe
  • nową pompę obiegową płynu chłodzącego, dostosowaną do potrzeb pojazdów z alternatywnymi napędami
  • nową przetwornicę DC/DC

Więcej informacji zaprezentowanych podczas wydarzenia HELLA INNOVISION 2023, znajdziesz TUTAJ.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!