Awantura o czynnik R-1234yf sięga Brukseli

17 lipca 2013, 15:01

Francja zablokowała możliwość rejestracji nowych Mercedesów, które są wyposażone w czynnik chłodniczy R‑134a w układzie klimatyzacji, opierając się na prawie Unii Europejskiej, nakazującym stosowanie nowego środka – R‑1234yf. Komisja Europejska wspiera Francję w sporze z niemieckim producentem samochodów.

Mercedes-Benz, w przeciwieństwie do wielu innych producentów samochodów, nie zdecydował się na stosowanie czynnika R‑1234yf w modelach A- i B-klasa oraz SL, wyprodukowanych po 12 czerwca 2013 r., ze względu na obawy przed łatwopalnością i toksycznością oparów tej substancji w trakcie jej spalania. Producent liczy, że wkrótce zostanie opracowana bezpieczniejsza wersja tego środka.

Wiceprzewodniczący KE, Antonio Tajani, orzekł, że Mercedesy ze „starym” czynnikiem nie powinny być sprzedawane na terenie UE. Mercedes-Benz z kolei zasłania się homologacją ważną w całej Unii.

W 2012 roku inżynierowie Mercedes-Benz przeprowadzili test, rozpryskując czynnik R-1234yf na rozgrzany silnik samochodu. Substancja od razu zapaliła się. Producent czynnika twierdzi zaś, ze wykonał wiele testów i symulacji, które pokazały, że środek nie jest łatwopalny w przypadku wypadku samochodowego.

Żaden inny kraj, oprócz Francji, nie zablokował możliwości rejestracji Mercedesów z czynnikiem R‑134a w układzie klimatyzacji. Temat czynnika będzie poddany dyskusji podczas środowego spotkania urzędników UE w Brukseli.

Dowiedz się więcej

Oprzyrządowanie do nowego czynnika chłodniczego R1234yf
Oprzyrządowanie do nowego czynnika chłodniczego R1234yf

Wprowadzenie nowego czynnika chłodniczego spowoduje konieczność doposażenia serwisów samochodowych w nowe urządzenia oraz przeszkolenie personelu. Liczne kontrowersje wśród producentów samochodów odnośnie bezpieczeństwa stosowania R1234yf wpłynęły na nowe wymagania względem urządzeń obsługowych oraz technologii prowadzenia obsługiwań i napraw klimatyzatorów samochodowych. Jest pewne, że opanowanie nowej kategorii usług będzie wiązało się z poniesieniem znaczących kosztów. Inwestor narażony […]

Nowe elementy systemów termicznych Behr Hella Service
Nowe elementy systemów termicznych Behr Hella Service

W lipcu HELLA Polska poszerzyła ofertę o kolejne referencje sprężarek klimatyzacji, skraplaczy, regulatorów nawiewu, chłodnic i osuszaczy. Lipcowe nowości Behr Hella Service: 10 sprężarek klimatyzacji: m.in. VW Golf VII, Suzuki Swift, Grand Vitara skraplacz BMW X5 E70/ X6 E71 regulator nawiewu do Volvo XC60 5 chłodnic powietrza: m.in. Peugeot 308, Citroen Berlingo, C5 30 chłodnic: […]

Urządzenie do serwisowania klimatyzacji Mahle
Urządzenie do serwisowania klimatyzacji Mahle

Mahle wprowadza do oferty urządzenie do serwisowania klimatyzacji z nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf – Mahle ArcticPro 200yf. Urządzenie umożliwia zewnętrzną analizę czynnika, zgodnie z wymaganiami VDA, jest certyfikowane przez TÜV Rheinland i technicznie dopuszczone przez producentów pojazdów marek Opel, Toyota, Hyundai i Renault. Mahle ArcticPro 200yf – nr: 70584920.  

Denso wprowadza parowniki
Denso wprowadza parowniki

Denso rozszerzyło program części układów klimatyzacji parowniki. Nowa linia składa się z 24 numerów katalogowych, które mogą być stosowane m.in. w pojazdach Grupy Fiat oraz samochodach marek Peugeot, Citroen i Renault. Każdy parownik Denso został wyprodukowany zgodnie z najwyższymi standardami, dzięki czemu charakteryzuje się wysoką odpornością na korozję i długą żywotnością. Powłoka, którą jest pokryty […]

Mercedes wprowadzi układ klimatyzacji na CO2
Mercedes wprowadzi układ klimatyzacji na CO2

Mercedes-Benz najdłużej ze wszystkich producentów samochodów sprzeciwiał się zastosowaniu nowego gazu do układów klimatyzacji pojazdów, nakazanego przez Unię Europejską. Zdaniem niemieckich inżynierów, ekologiczny R-1234yf jest łatwopalny i przez to niebezpieczny w użytkowaniu. Bezpieczniejsza alternatywa wkrótce zadebiutuje na rynku. Wszystkie samochody, posiadajace układ klimatyzacji, homologowane w Europie po 1 stycznia 2013 r. miały korzystać z gazu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 lipca 2013, 16:31 0 0

Bruksela powinna też zablokować możliwość rejestracji samochodów z tradycyjnymi żarówkami a dopuścić jedynie świetlówki kompaktowe i LED-y

Odpowiedz

Anonim, 17 lipca 2013, 23:21 0 0

Ledy to nie jest idealne rozwiązanie - niestety niszczą nasz wzrok, jest to światło które nie jest naturalne :-( Jeżeli UE jest taka proekologiczna to powinni zakazać używania żarówek H7 i nakazać powrót do H4 (chyba każdy wie dlaczego...).

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 6:46 0 0

eee nie wiem.... dlaczego??

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 8:11 0 0

Bruksela powinna także zablokować produkcję samochodów, a zezwolić jedynie na furmanki i kucyki, wówczas będzie bardzo proekologicznie. Wiadomo, że za każdą decyzją UE kryje się lobby jakiegoś producenta, a więc .........kaska i tyle.

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 8:29 0 0

Ten chory wytwór zwany UE powinien w ogóle wszędzie zakazać używania klimatyzacji i zezwolić tylko na używanie silników napędzanych ogniwem wodorowym.

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 8:45 0 0

poco produkować samochody produkujcie rowery nie mają problemu z klimą i nie zanieczyszczają środowiska

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 9:05 0 0

ja też nie

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 9:28 0 0

Tak jak w chinach riksze 2-4 osobowe by były najlepszym rozwiązaniem tyle że ludziom na tyłki założyć katalizatory bo z wysiłku mogą popuścić bąka

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 11:32 0 0

Skoro głównym producentem nowego czynnika jest firma francuska to nie dziwne, że zablokowała Mercedesa.... Na świecie liczą się tylko pieniądze, ludzie i ich bezpieczeństwo jest spychane na dalszy plan

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 13:17 0 0

R1234yf jest z USA a nie z Francji jak ktoś wczesniej napisał. R1234yf nie jest idealny - co prawda wyeliminowano pewne niedogodności starego czynnika ale powstały nowe problemy (ponieważ wczesniej sie ich nie spodziewano nie sa ujete w przepisach)

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 20:00 0 0

niby trwają badania nad wykorzystaniem dwutlenku węgla jako czynnik chłodzący

Odpowiedz

Anonim, 18 lipca 2013, 20:34 0 0

Przynajmniej Mercedesowi choć trochę zależy na naszym bezpieczeństwie i nie daje sobie wcisnąć głupich postanowień urzędasów nie mających pojęcia o zagrożeniach wynikających z stosowania tej trucizny w układzie klimatyzacji.

Odpowiedz

Anonim, 19 lipca 2013, 10:06 0 0

CO2, jak na razie, jest zbyt drogim rozwiązaniem, ze względu na bardzo wysoki koszt samej instalacji.

Odpowiedz

Anonim, 19 lipca 2013, 15:05 0 0

Najfajniejsze jest zaś to, że przewidując przymus stosowania R1234yf całą produkcję czynnika R134a "sprzedano" Chińczykom.

Odpowiedz

Anonim, 19 lipca 2013, 17:19 0 0

a ja chciałbym się dowiedzieć w czym r134a jest gorszy od 1234yf , podobno chodzi o ekologię , a tak naprawdę chodzi tylko o kasę wyrwaną z użytkowników samochodów.

Odpowiedz

Anonim, 21 grudnia 2013, 13:58 1 0

Witam, jestem strażakiem który prawdopodobnie kiedyś (oby nie) będzie was chciał wyciągnąć z palącego się samochodu po wypadku. Wiemy które marki samochodów mogą mieć ten środek. Niestety zamiast Was od razu ratować w standardowym stroju najpierw musimy się przebrać w inny strój i maskę tlenową, mijają bezcenne minuty, ale nikt nie chce wdychać tego żrącego syfu... reagujcie..nie kupujcie samochodów z tym środkiem, proszę

Odpowiedz