Tylko 42% warsztatów, biorących udział w naszym badaniu posiada własną stronę internetową. Mimo to, pracownicy warsztatów chętnie spędzają czas w sieci i aktywnie korzystają z mediów społecznościowych.
Właściciele i pracownicy warsztatów korzystają z sieci oraz przejmują się pojawiającymi się tam opiniami na temat ich miejsca pracy. Aż 67% badanych przyznało, że przywiązuje wagę do takich opinii. Nieco mniej osób stara się za to zyskać realny wpływ na to, jak przedstawiany jest ich warsztat w Internecie. Tylko niespełna połowa (49%) ankietowanych zachęca swoich klientów do publikowania w sieci pozytywnych opinii po wizycie w warsztacie. Ciekawostką jest, że najczęściej czynią to… praktykanci (65%), których pobyt w warsztacie ma z reguły charakter raczej tymczasowy. Widać tu jednak tendencję, wskazującą na znacznie większe zainteresowanie kreowaniem wizerunku w Internecie u młodego pokolenia.
Także praktykanci, a więc osoby młode, najchętniej korzystają z mediów społecznościowych. Aż 82% z nich używa Facebooka. Dla porównania z tego portalu korzysta tylko 53% właścicieli warsztatów. Średnia dla wszystkich przebadanych przez nas osób to 66%. Warsztatowcy chętnie korzystają także z Forum Mechaników (23%) oraz serwisu YouTube (28%), gdzie mogą znaleźć nie tylko rozrywkę, ale także np. instrukcje dotyczące wykonywanych napraw. Tylko 13% badanych zadeklarowało, że nie korzysta z żadnych mediów społecznościowych.
Jak byś określił swój sposób korzystania z mediów społecznościowych? Większość badanych w odpowiedzi na to pytanie określiła się mianem biernego obserwatora, który śledzi treści dodawane przez innych (51%). Za aktywnych użytkowników Internetu (komentujących, udostępniających treści, dzielących się opiniami) uważa się za to 39% badanych. Co ciekawe, spośród wszystkich ankietowanych najbardziej aktywną w sieci grupą okazali się kierownicy warsztatów (54%). Jak widać cechy niezbędne do pełnienia tej funkcji przydają się także na innych polach działania.
Ankietowanych zapytaliśmy także o opinię na temat mediów, a konkretnie czy ich zdaniem media internetowe wypierają media drukowane? Aż 78% z nich stwierdziło, że tak. Odwrotnego zdania było 16% badanych. Najwięcej osób pewnych przyszłej dominacji mediów internetowych znalazło się w grupie właścicieli warsztatów (85%). Przeświadczenie nie zawsze przekłada się jednak na działania, bowiem tylko 42% warsztatów, których przedstawiciele wzięli udział w ankiecie, posiada własną stronę internetową.
Jak funkcjonują strony warsztatów i czy ich właściciele przywiązują do nich szczególną wagę? O wynikach naszej ankiety dotyczącej tego tematu napiszemy już wkrótce.
Komentarze