Współpraca międzywarsztatowa – wyniki ankiety

4 października 2017, 10:01

Na rynku napraw pojazdów nie da się działać w pojedynkę – takie wnioski płyną z wyników naszej ankiety. Aż 98% badanych warsztatów współpracuje z innymi.

Na pytanie “czy zdarza Ci się podejmować jakąkolwiek formę współpracy z innymi warsztatami samochodowymi?” aż 98% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Czy zatem polskie warsztaty zmieniają kurs, przechodząc od konkurencji do kooperacji? Odpowiedzi na kolejne pytanie sugerują, że jest to możliwe. Niestety jednak, dla wielu warsztatów, poproszenie o pomoc innych to wciąż ostateczność. Aż 34% badanych korzysta z pomocy innych warsztatów tylko raz na kilka miesięcy. Za to ponad połowa (54%) podejmuje współpracę raz lub kilka razy w miesiącu. Co najmniej raz w tygodniu z pomocy innych warsztatów korzysta 12% ankietowanych.

Przedstawiciele warsztatów, biorący udział w naszym sondażu równie chętnie udzielają wsparcia innym serwisom. Wydaje się, że robią to nawet częściej niż sami korzystają z pomocy.

O jaką pomoc chodzi? Zdecydowanie najczęściej o wykonanie usługi/naprawy, której dany warsztat nie oferuje. Może tu chodzić np. o regenerację jakiejś części czy pospawanie elementu itp. Aż 82% warsztatów właśnie w takiej sytuacji udaje się po pomoc do konkurencji. Bardzo częstym powodem pukania do drzwi innego warsztatu jest również chęć pożyczenia narzędzi specjalistycznych (47%) czy konsultacja w zakresie wykonania danej naprawy (53%). Tylko 5% badanych warsztatów korzysta z rad innych w sprawach związanych z zarządzaniem warsztatem.

Jedną z kluczowych w kwestii w dyskusji na temat konkurencji między warsztatami jest ta, dotycząca ewentualnego skierowania klienta do innego serwisu. Czy jesteśmy w stanie zrezygnować z zarobku i odesłać klienta do kolegi, który lepiej niż my zna się na naprawie danej awarii? Zdecydowana większość naszych ankietowanych nie ma z tym problemu. Tylko 5% z nich nigdy nie decyduje się na polecenie klientowi innego warsztatu. Warto jednak zauważyć, że większość – 75% – robi to tylko raz na kilka miesięcy.

Kooperacja pomiędzy warsztatami na współczesnym rynku motoryzacyjnym nabiera szczególnego znaczenia. Zamykanie się na świat nie jest obecnie dobrym rozwiązaniem. Komplikacja budowy nowoczesnych pojazdów i ich napraw, duża liczba niezbędnych narzędzi, utrudniony i drogi dostęp do wiedzy – te kwestie wpływają na brak możliwości zaoferowania klientom wszystkich napraw w jednym miejscu. Istotna staje się nie tylko współpraca warsztatów w zakresie wykonywanych usług, ale także w ramach obrony interesów całej grupy. Tym mogą zagrażać powstające nowe przepisy i regulacje unijne. Wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach warsztaty będą musiały pogodzić ze sobą kilka aspektów – konkurować, ale zarazem współpracować w kluczowych kwestiach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!