Wśród systemów elektronicznych stosowanych w nowoczesnych pojazdach, coraz większe znaczenie zyskują systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy) pomoc parkowania, utrzymania pasa ruchu czy wspomaganie hamowania awaryjnego. Dlatego TEXA opracowała “Zestaw kalibracji kamer” złożony z licznych paneli, który w połączeniu z oprogramowaniem diagnostycznym TEXA, umożliwia prawidłową kalibrację czujników stosowanych w tego typu systemach.
Zarówno w samochodach osobowych jak i ciężarowych oprócz niezbędnego sprzętu, kalibracja tych systemów wymaga zastosowania oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC5 CAR zawierającego szczegółowe instrukcje dotyczące nie tylko przygotowania pojazdu do wykonania procedury kalibracji kamery, ale również opis przebiegu samej kalibracji. Zawierają one takie informacje jak wysokość ustawienia panelu, odległość od pojazdu, zbieżność itp. i prowadzi, krok po kroku, przez wszystkie etapy kalibracji. Jest to niezwykle istotne gdyż procedury kalibracji przebiegają w różny sposób w zależności od modelu i marki pojazdu jak również kalibracja kamery przedniej wymaga innego typu panelu niż kamera tylna. Modułowa architektura tego rozwiązania, pozwala stworzyć najbardziej optymalną kombinację paneli dostosowaną do potrzeb każdego warsztatu.
Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia prawidłowego ustawienia paneli kalibracyjnych w kilku markach pojazdów.
Ponadto, aby dostarczyć mechanikowi możliwie najlepsze wsparcie podczas kalibracji, TEXA opracowała aplikację App ADAS, która ułatwia proces wyboru właściwego pojazdu i konkretnego systemu elektronicznego, dając bezpośredni dostęp do funkcji:
Aplikacje te mogą zostać aktywowane poprzez wirtualny sklep TEXA APP.
*Kalibracja radaru nie jest uzależniona od zastosowania paneli i może zostać wykonana tylko w pojazdach przystosowanych do tego typu operacji.
Również wybrane marki samochodów ciężarowych i dostawczych wymagają zastosowania właściwego sprzętu do prawidłowej kalibracji elementów systemów wspomagania kierowcy, takich jak: kamery, radary lub czujniki sterujące pracą aktywnego tempomatu, podzespołu odpowiedzialnego za utrzymanie stałej, bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego z przodu. Do tych czynności TEXA proponuje rozwiązanie składające się z paneli do kalibracji przeznaczonych dla poszczególnych marek pojazdów oraz systemu regulacji optycznej, który zawiera poprzeczkę pomiarową oraz laser, niezbędny do kontroli poprawnej zbieżności, a następnie kalibracji radarów takich producentów jak: WABCO, TRW i TRW/Knorr. Zestaw zawiera również magnetyczne uchwyty do kół umożliwiające kontrolę zbieżności osi samochodu ciężarowego. Należy pamiętać, że kalibrację kamer ADAS wykonujemy po wcześniejszej kontroli prawidłowego ustawienia zbieżności. Oprogramowanie IDC5, tak jak w przypadku samochodów osobowych, prowadzi operatora, krok po kroku, przez wszystkie etapy kalibracji. W przypadku pojazdów, w których kalibracja kamery wykonywana jest podczas testu na drodze, tak zainicjowanie procedury jak i jej nadzorowanie wymaga użycia testera diagnostycznego z oprogramowaniem IDC5.
UWAGA: nie wszystkie marki i modele pojazdów wymagają zastosowania zewnętrznego systemu kalibrowania kamer.
Komentarze