W tym roku przypada jubileusz 25-lecia systemów sterowania silnikiem benzynowym. W 1979 roku Bosch zintegrował funkcję sterowania wtryskiem i zapłonem w jednym cyfrowym systemie Motronic.
Po raz pierwszy zamontowano ten system seryjnie w BMW 732i. W kolejnych latach producenci samochodów coraz częściej korzystali z zalet nowej techniki. Do końca 2003 roku taśmy produkcyjne opuściło 67 mln systemów Motronic.
Wraz z systemem Motronic do pojazdów wkroczyło oprogramowanie. Po raz pierwszy zaistniała perspektywa obliczenia i dopasowania do potrzeb kierowcy i warunków eksploatacji parametrów wtrysku i zapłonu dla każdego pojedynczego procesu spalania, a zatem ponad 6000 razy na minutę.
System Motronic sprawia, że samochody benzynowe są bardziej ekologiczne, oszczędniejsze w zużyciu paliwa, a ich mocą można łatwiej sterować. Od wprowadzenia na rynek systemu Motronic średnie zużycie paliwa w nowo rejestrowanych pojazdach spadło o 35%, a emisja zanieczyszczeń o 90%.
W 2000 roku na rynku pojawił się system wtrysku bezpośredniego DI-Motronic Boscha, który pozwala silnikom benzynowym oszczędzać paliwo i emitować do atmosfery mniej dwutlenku węgla. Obecnie Bosch pracuje nad wersją systemu do silników z turbodoładowaniem i bez turbodoładowania. W obu przypadkach zużycie paliwa w porównaniu do silników z wtryskiem pośrednim zostanie obniżone o maksymalnie 15%.
Komentarze