Tuleje w zawieszeniu w ogromnym stopniu wpływają na charakterystykę jazdy samochodu. Wszelkie luzy są momentalnie odczuwalne na kierownicy, a różnego rodzaju stuki w układzie jezdnym prawdopodobnie oznaczają konieczność wymiany. Czy warto rozważyć zmianę na poliuretanowy zamiennik czy lepiej zostać przy tulejach gumowo-metalowych?
Poliuretan: co to właściwie jest?
Poliuretan wielu kojarzy się z butelkami i piłkami, dla innych z siodełkami do rowerów i spodniami narciarskimi, a dla jeszcze innych z obuwiem sportowym lub wojskowym. Dla zmotoryzowanych z kolei pierwsze skojarzenie pada właśnie na układ jezdny.
Tuleje w zawieszeniu spełniają bardzo ważną rolę. “Zwartość” samochodu, jego prowadzenie czy komfort jazdy zależą właśnie od stanu tulei. Co więcej — większość stuków w zawieszeniu jest zależna od uszkodzeń właśnie tych elementów.
Guma jest sprężysta, przez co w jakiś sposób pracuje wraz z zawieszeniem. Tuleje poliuretanowe zmieniają tę charakterystykę, ze względu na sztywność. Czy warto więc w nie zainwestować? To zależy od zapotrzebowań klienta, a wątpliwości rozwiejemy na podstawie kilku pytań do mechanika zajmującego się taką przeróbką od lat.
Tuleje poliuretanowe: do jakich samochodów?
Jak nietrudno się domyślić, wszystko ma swoje dobre i złe strony. Dobra strona jest taka, że samochód zyskuje na sztywności i pewniej się prowadzi, a zła taka, że — no właśnie — samochód zyskuje na sztywności i pewniej się prowadzi. Tego typu modyfikacji nie można polecić wszystkim klientom, co potwierdził mi Piotr Pieńczuk, mechanik z podwarszawskiej Kobyłki, który na co dzień modyfikuje samochody w podobny sposób.
Do obniżonych samochodów, tuleje poliuretanowe mogą być sprawdzoną modyfikacją. / fot. Unsplash
– Nie do wszystkich samochodów warto stosować poliuretanowe tuleje. Sprawdza się to, kiedy chcemy mocno obniżyć samochód lub – w przypadku samochodów pokazowych, które niewiele się przemieszczają – zastosować dość mocny negatyw. To też świetna modyfikacja na tor, bo zawieszenie staje się o wiele sztywniejsze. Dotyczy to zarówno jazdy na czas, jak i driftingu. Jeśli jednak klient pyta, czy warto zmienić “gumy” na “poliuretany” w tak zwanym “połykaczu kilometrów”, to stanowczo odradzam – powiedział Piotr, bazując na przykładzie budowanego przez siebie auta na tor.
Tuleje tworzone z wałków poliuretanowych niwelują jakąkolwiek pracę zawieszenia występującą na gumach. Co ciekawe, poliuretanowe mogą być nie tylko okrągłe elementy, ale też poduszki — silnika, skrzyni czy dyferencjału.
– O ile tuleje zawieszenia mogą być ciekawym rozwiązaniem, o tyle poliuretanowych poduszek skrzyni i silnika zupełnie nie polecam, nawet do amatorskiego użytku wyłacznie na torze. Co innego w przypadku dyferencjału. Niekiedy poduszki gumowe są droższe, niż poliuretanowe. Na przykład w przypadku BMW E30 – tutaj wymiana na tworzywo sztuczne jest dość dobrym rozwiązaniem, nawet do jazdy na codzień. Różnica w prowadzeniu praktycznie nie jest odczuwalna, a dla porfela bywa znacząca – dodał później Piotr
Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie. Skoro do samochodów do jazdy na co dzień mechanik odradza taką modyfikację, ale zaleca do pojazdów przygotowywanych na tor, lub mocno obniżonych aut typu “showcar“, to co z terenówkami?
fot. Unsplash
– W przypadku samochodów terenowych zdecydowanie warto skierować wzrok w stronę tulei poliuretanowych. Mówimy tutaj oczywiście o samochodach podniesionych o kilka cali i na oponach terenowych. Wówczas zakres pracy takich tulei – analogicznie do samochodów obniżonych – jest zupełnie inny i mogą się one dużo szybciej zużywać. Wałek poliuretanowy ten problem rozwiązuje – dodał na koniec Piotr
Modyfikacja do aut modyfikowanych
Podsumowując, udało się ustalić, że tuleje poliuretanowe to przede wszystkim modyfikacja dla samochodów, w których zostały zainstalowane znaczne przeróbki w układzie zawieszenia. W autach do przemieszczania się na co dzień z kolei nie warto zmieniać oryginalnego rozwiązania na tworzywo sztuczne, ze względu na znaczną utratę komfortu jazdy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania, korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz systemu komentarzy.
Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk „Rozumiem i akceptuję”. Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk „Ustawienia”.
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej przez użytkownika. Spośród nich w przeglądarce użytkownika zapisywane są tylko te pliki cookie, które zostały zaklasyfikowane jako niezbędne, ponieważ są one niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować i zrozumieć sposób korzystania z witryny przez użytkowników. Pliki cookie są zapisywane w przeglądarce użytkownika wyłącznie za jego zgodą. Użytkownik ma również możliwość zrezygnowania z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na komfort przeglądania witryny.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Te pliki cookie zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej, w sposób anonimowy.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Analityczne".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez GDPR w celu rejestrowania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Funkcjonalne".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki te służą do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Niezbędne".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Inne".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Wydajność".
viewed_cookie_policy
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na używanie plików cookie. Nie przechowuje on żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji stron trzecich.
Pliki cookie dotyczące wydajności służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga w zapewnieniu odwiedzającym lepszych wrażeń z użytkowania.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcje z witryną. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie są używane do wyświetlania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających w różnych witrynach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Amator, 26 czerwca 2024, 10:41 1 0
Wałek poliuretanowy, skąd autor o tym wałku?
Odpowiedz