W ubiegłym tygodniu byliśmy świadkami konferencji prasowej Liqui Moly, która oparła się w dużej mierze na szkoleniu dotyczącym czyszczenia silników. Nagar osadzający się w środku motoru diametralnie wpływa na jego wydajność.
Chemiczne czyszczenie silnika z nagaru
Czym jest nagar? To twardy czarny osad, który osadza się na ściankach niemal całego silnika. Powstaje w wyniku niepełnego spalania paliwa i wpływa zarówno na wydajność jak i żywotność motoru. Jak sobie z nim poradzić? Liqui Moly miało kilka sposobów, a większość opiera się na czyszczeniu chemicznym — przynajmniej dopóki nie będzie za późno.
Czyszczenie nagaru to korzyść… w zasadzie dla wszystkich
Profilaktyczne usuwanie nagaru jest bardzo pozytywnym procesem dla silnika, ale nie tylko. Zyskuje także środowisko, klienci i przede wszystkim sam warsztat, który taką operację wykonuje. Usługę można oferować przy okazji wymiany oleju. Przynosi ona dodatkowy zysk dla mechaników, nie kosztuje znacznie więcej roboczogodzin, a klient — który często nie jest świadom zanieczyszczonego silnika — otrzymuje dodatkowy bonus w postaci sprawniejszego, mniej palącego, trwalszego i czystszego dla środowiska silnika.
Jak przeprowadzić chemiczne czyszczenie silnika?
Proces czyszczenia obejmuje kilka etapów:
- Czyszczenie układu dolotowego i zaworu EGR: należy zastosować odpowiednie preparaty czyszczące do silników benzynowych i wysokoprężnych.
- Czyszczenie układu wtryskowego: można dodać środek do paliwa lub skorzystać z czyszczenia bezpośredniego za pomocą specjalistycznych urządzeń.
- Czyszczenie układu smarowania: należy wypłukać silnik odpowiednim preparatem, a w przypadku silnego zanieczyszczenia zastosować płukanie dwuetapowe.
- Czyszczenie czujników: warto oczyścić przepływomierz, czujniki ciśnienia i temperatury.
Czy to jest w ogóle skuteczne?
Skuteczność można potwierdzić na podstawie badań. Przeprowadzono je w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych. Wynik wskazuje, że chemiczne czyszczenie silnika faktycznie ma duże znaczenie: zastosowanie preparatu Pro Line Engine Flush zwiększyło ilość zanieczyszczeń o 35%. To oczywiście oznacza, że płukanka przed zmianą oleju w znacznym stopniu “ściągnęła” i rozpuściła nagar.
Podsumowując: czyszczenie nagaru ma znaczenie
Regularne chemiczne czyszczenie silnika to inwestycja w jego żywotność i sprawność. Dzięki temu można uniknąć kosztownych napraw, zmniejszyć emisję spalin i cieszyć się płynniejszą i bardziej ekonomiczną jazdą: a to tylko zalety dla kierowców, którzy oddają samochód na wymianę oleju i zyskują znacznie więcej.
Zysk jest także dla warsztatów, które mogą wykonywać usługę czyszczenia oraz dla środowiska, w postaci mniejszych emisji spalin.
CRM Serwis 2.0, czyli pomysł, który może odmienić pracę warsztatu
EKG Serwis zaprezentowało także swój nowy pomysł na ułatwioną obsługę klientów w warsztacie. To CRM Serwis 2.0, czyli system powstały we współpracy z Liqui Moly, który ma ułatwiać zapisywanie kierowców na serwis.
CRM Serwis 2.0 to powstałe od zera oprogramowanie. Z jego pomocą będzie można bardzo szybko nie tylko zapisać dzwoniącego do warsztatu klienta, ale też od razu uzupełnić notatkę z opisu usterki i z tej notatki również zamówić części od współpracującego dystrybutora – jeszcze zanim auto w ogóle dotrze na serwis. W jaki sposób ma to być proste?
W systemie można umieścić informacje o samochodzie: numer nadwozia, numer rejestracyjny, dane właściciela i jego numer telefonu. Wówczas wyszukiwanie konkretnego auta na następny raz będzie bardzo proste. Co więcej, CRM pozwoli także na zapisanie potencjalnych nadchodzących usterek, które mogą wymagać diagnozy przy następnej wizycie klienta.
Zapisywanie samochodu na serwis można również dostosować pod godziny pracy. W systemie jest kalendarz, w którym szczegółowo jest zaplanowany dzień poszczególnych mechaników. Ta funkcja ma przyspieszyć i ułatwić proces dystrybucji pracy: mechanicy mają do niej dostęp i będą w stanie łatwo się do niej dostosować.
CRM Serwis 2.0 ma być również skomunikowany z aplikacją na telefony, która będzie wysyłać klientom powiadomienia z przypomnieniami o koniecznościach wykonywania serwisów w ich samochodach oraz o odbiorze samochodu po zakończonej pracy.
System wejdzie na rynek w styczniu 2025.
Komentarze