Komunikacja pomiędzy pojazdami umożliwia zredukowanie liczby wypadków i ratowanie życia ludzkiego

19 września 2016, 15:45

Niewiele technologii jest w stanie wywrzeć tak dramatyczny wpływ na zredukowanie liczby wypadków jak system komunikacji pomiędzy pojazdami (V2V). System umożliwiający porozumiewanie się pomiędzy poszczególnymi pojazdami, może pomóc nawet w 80% wypadków drogowych w USA, w których uczestniczą kierowcy posiadający pełnię władz fizycznych i umysłowych.

Pomyślcie o wszystkich scenariuszach, których uniknięcie stałoby się możliwe, jeśli tylko samochody byłyby w stanie porozumiewać się ze sobą. Jeśli każdy samochód wiedziałby, co zamierzają zrobić pozostałe pojazdy na drodze, wówczas możliwe byłoby znaczne zredukowanie liczby przypadków najechania na pojazd jadący z przodu, nieoczekiwanego opuszczenia swojego pasa ruchu lub nagłej zmiany pasa ruchu czy kolizji na ruchliwych skrzyżowaniach. Badania pokazały, że ostrzeżenie otrzymane nawet na pół sekundy przed zdarzeniem wystarczy do uniknięcia zderzenia. System komunikacji V2V jest jednym ze sposobów na zapewnienie tej dodatkowej pół sekundy, ponieważ pojazdy będą się w stanie komunikować ze sobą i z wyprzedzeniem informować się o zagrożeniach znajdujących się na drodze.

Niezależnie od możliwości zredukowania liczby zabitych i rannych, korzyści ekonomiczne wynikające ze zredukowania liczby wypadków mogą wynieść w USA nawet 1 290 $ na kierowcę, czy łącznie aż 276 mld USD.

Uwzględniając ten ogromny potencjał, nikogo nie powinno dziwić, że tyle się mówi o systemie komunikacji V2V.

Jak działa V2V: systemy komunikacji V2V to niewielkie urządzenia zainstalowane w pojazdach, których praca opiera się na komunikacji DSRC, dedykowanego radia krótkiego zasięgu, pozwalającego na bezpieczne transmitowanie informacji pomiędzy pojazdami i wykrywanie potencjalnych zagrożeń pojawiających się na drodze samochodu.

Aktualnie system V2V umożliwia korzystanie z kilku opcji, między innymi z Systemu informującego o wolno jadącym/stojącym na drodze pojeździe znajdującym się z przodu (SVA), Systemu informującego o zapaleniu się świateł hamulcowych w innych pojazdach (EEBL), Systemu informującego o zagrożeniach na drodze (RCHA) oraz Asystenta ruchu z kierunków prostopadłych (CTA). System będzie systematycznie doposażany i w miarę jak nowe opcje, także te opracowywane specjalnie na rynek europejski, będą stawały się dostępne, będą one udostępniane użytkownikom.

Delphi opracowało pierwszy dostępny na rynku system V2V. System ten został opracowany dla firmy General Motor i będzie montowany w samochodzie Cadillac CTS z rocznika 2017.

w miarę jak coraz więcej samochodów będzie wyposażanych w systemy komunikacji V2V, korzyści ze stosowanie tej technologii będą gwałtownie wzrastać. Pierwsze testy akceptacyjne wskazują, że znakomita większość kierowców – 90 procent – którzy mieli styczność z technologią V2V wyraziło pozytywną opinię o korzyściach dla bezpieczeństwa jazdy i chciałoby, aby system V2V został zainstalowany w ich samochodzie.

Dzisiaj system komunikacji V2V to technologia występująca samodzielnie, jednak może on współdziałać z istniejącymi czujnikami, radarami i systemami komunikacji zainstalowanymi w pojazdach, wspierając szybko rozwijające się systemy autonomicznej jazdy. Niezależnie od komunikowania się z innymi pojazdami, możliwe jest rozszerzenie zakresu komunikacji na infrastrukturę otaczającą pojazd na drodze (V2I), obejmującą między innymi sygnalizatory świetlne i znaki stop oraz na pieszych (V2P). Po dodaniu opcji V2i i V2P do systemu komunikacji V2V, korzyści ze stosowania tych systemów znacząco się zwiększają i wspólnie systemy te stworzą podstawę do opracowania protokołu w pełni autonomicznej jazdy.

NHSTA aktualnie pracuje nad stworzeniem przepisów pomagających przyspieszyć wprowadzenie systemu komunikacji V2V przed rokiem 2020 oraz współpracuje z producentami samochodów, dostawcami, rządem i innymi gałęziami przemysłu nad stworzeniem rozwiązania pozwalającego na maksymalizację korzyści dla bezpieczeństwa jazdy.  Delphi jest gotowe do sprostania cezurze roku 2020, wynikającej z przepisów dotyczących komunikacji V2X, których wprowadzenie jest oczekiwane i kontynuuje współpracę z klientami firmy nad wprowadzeniem na rynek tej zmieniającej oblicze motoryzacji technologii.  

Źródła: NHTSA, Daimler, National Transportation Safety Board

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!