Czy da się zarobić na naprawach i serwisowaniu hybryd lub elektryków?

29 sierpnia 2023, 9:19

Samochody z napędem hybrydowym coraz powszechniej widoczne są na europejskich drogach. Mimo że wiele z tych pojazdów jest dość nowych, to część z nich nie jest już objęta okresem gwarancyjnym, a ich właściciele poszukują możliwości serwisu w warsztatach niezależnych. Czy warsztaty podejmują się naprawiania samochodów wyposażonych w systemy wysokiego napięcia?

Naprawa samochodu hybrydowego lub elektrycznego wiąże się z nie małym wyzwaniem dla warsztatów, które od lat zajmowały się samochodami z tradycyjnym napędem spalinowym. Aby bezpiecznie przeprowadzić naprawę takiego pojazdu, należy zdobyć dużą ilość wiedzy, a także uzyskać stosowne uprawnienia. Dla wielu mechaników, którzy nie narzekają na braki klientów, takie uprawnienia są pewną barierą i mogą one nie zwrócić się w odpowiednio krótkim czasie. Czy jest tak faktycznie? Jak dużo warsztatów w Europie regularnie serwisuje samochody hybrydowe lub te z napędem w pełni elektrycznym? Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonych w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Zachodniej.

Jak często warsztaty zajmują się obsługą samochodów hybrydowych lub wyłącznie elektrycznych?

Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych w Europie stale rośnie, a najbardziej widać to porównując często prezentowane zestawienia procentowej dynamiki wzrostu sprzedaży porównywanej rok do roku. Pomimo tego faktu samochody elektryczne nadal stanowią jedynie ułamek procenta wszystkich samochodów poruszających się po drogach Starego Kontynentu, a samochodów hybrydowych jest wciąż mniej niż diesli czy aut wyłącznie benzynowych. Reprezentanci niezależnych warsztatów zapytani o to czy podejmują się napraw samochodów hybrydowych lub elektrycznych w niewielkim procencie odpowiadają twierdząco. Po drugiej stronie jest ponad połowa, która nie dotyka się takich samochodów, a dodatkowo dla 1/3 jest to sporadyczny przypadek trafiający się raz na kilka miesięcy. Mowa tu o niezależnych warsztatach działających w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Odmienne wyniki uzyskane zostały w ankiecie wśród przedstawicieli warsztatów Europy Zachodniej, reprezentowanej przez Włochy oraz Wielką Brytanię. W tym przypadku zaledwie 20% warsztatów, to te które omijają szerokim łukiem samochody hybrydowe i elektryczne.

Czy naprawy samochodów hybrydowych i elektrycznych to opłacalny biznes dla właścicieli warsztatów?

Przedstawiciele ponad 36% ankietowanych warsztatów działających w całej Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) uważają, że naprawa samochodów z napędem hybrydowym lub wyłącznie elektrycznym jest lub będzie opłacalna w przyszłości. W kwestii tej największymi pesymistami są Słowacy, spośród których wyłącznie jeden na siedmiu widzi zarobek w naprawach tych samochodów.

Jednakże należy tu dodać, że blisko połowa przedstawicieli niezależnych warsztatów (CEE) nie jest w stanie się wypowiedzieć w temacie lukratywności napraw takich pojazdów. Podobnie jak w przypadku częstotliwości napraw, tak i tutaj przedstawiciele warsztatów włoskich i brytyjskich reprezentują odmienne zdanie od warsztatów funkcjonujących w Europie Środkowo-Wschodniej.

– Czy warto dzisiaj w niezależnym warsztacie samochodowym uruchamiać usługi związane z obsługą samochodów elektrycznych i hybrydowych? Z punktu widzenia warsztatu samochodowego trywialne w tym kontekście byłoby szczegółowe rozwijanie argumentów o konieczności bycia eko, zwiększaniu dochodów poprzez zdobywanie nowych klientów i podnoszenie poziomu ich lojalności, oferowanie szerszego wachlarza – droższych – usług, tworzenie nowoczesnego wizerunku… – mówi Wit Wyborski, Dyrektor Generalny Alliance Automotive Group w Polsce – Istotne jest na pewno to, że konieczność (za)inwestowania w wyposażenie i narzędzia, szkolenia elektromechaników i diagnostów, dostęp do danych i odpowiedniego asortymentu części i technologii przerasta możliwości większości pojedynczych niezależnych warsztatów. Wychodząc naprzeciw trendom, uruchomiliśmy koncept warsztatu niezależnego dedykowanego obsłudze samochodów z napędami alternatywnymi NexDrive. Jest zdecydowanie zbyt wcześnie, żeby kompleksowo ocenić realną wartość dodaną, w tym matematyczną rentowność obsługi samochodów elektrycznych, ale naszym zdaniem warto nie uciekać od tych wyzwań ale mądrze wyjść im naprzeciw. – dodaje przedstawiciel grupy Alliance Automotive.

W jaki sposób obecna obsługa samochodów hybrydowych i elektrycznych koresponduje z wizją opłacalności?

Porównując ze sobą oba prezentowane wykresy, można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków. Wszystko wskazuje na to, że pomimo niewielkiego odsetka firm zajmujących się naprawami pojazdów hybrydowych i elektrycznych, przedstawiciele serwisów samochodowych zauważają potencjał zarobkowy w naprawach takich aut. Przynajmniej dwukrotnie więcej jest głosów mówiących, że naprawy samochodów z napędem hybrydowym lub elektrycznym są opłacalne niż warsztatów, które już dziś regularnie zajmują się takimi naprawami.
Jeśli spojrzeć na wyniki badania nieco szerzej, to tendencja ta potwierdza się również wśród tych warsztatów które często i tych, które nieco rzadziej wykonują takie naprawy i osób, które uważają, że naprawa hybryd i elektryków jest lub będzie opłacalna w najbliższej przyszłości.
Wśród znacznego procenta tych, które nie naprawiają takich pojazdów lub robią to wyjątkowo sporadycznie, popularna jest opinia, iż nie jest to opłacalny biznes, bądź przyznają, że nie są w stanie tego ocenić w obecnej chwili.

Metodologia badań

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone poprzez firmę MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów  działających w krajach Europy wśród warsztatów i serwisów samochodowych (CAWI). Ogółem w badaniu udział wzięło 1134 osoby, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!