Superlekki silnik elektryczny Bosch

2 września 2013, 13:51

Bosch opracował wydajny napęd elektryczny o mocy do 80 kW (prawie 109 KM). Jednostka charakteryzuje się wagą zaledwie 32 kg i małymi wymiarami. Dysponuje wyjątkowo wysoką sprawnością w cyklu miejskim.

SMG180/120 – elektryczny silnik firmy Bosch

Kompaktowy silnik Bosch będący elementem układu przeniesienia napędu w samochodach elektrycznych waży zaledwie 32 kg i ma tak zwartą konstrukcję, że bez problemu zmieściłby się w zwykłym plecaku szkolnym. Oznacza to, iż jest bardziej kompaktowy i znacznie lżejszy od konwencjonalnego silnika spalinowego, a mimo to oferuje moc do 80 kW.

SMG 180/120 to rozwiązanie Bosch dla samochodów z napędem elektrycznym. Już od pierwszych metrów jazdy silnik oferuje dynamiczne przyspieszenie za sprawą momentu obrotowego 200 Nm. Można go montować zarówno w samochodach z napędem wyłącznie elektrycznym, jak i w wersjach hybrydowych.

Kierowcy modelu Smart fortwo oraz Fiata 500e już dziś mogą wypróbować możliwości nowego silnika elektrycznego. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi jest montowany także w samochodach hybrydowych, np. w dieslowskiej hybrydzie Peugeot 3008. W samochodach hybrydowych kompaktowy silnik elektryczny Bosch wspomaga pracę silnika spalinowego mocą do 40 kW. W przypadku aut z napędem czysto elektrycznym oraz hybryd Plug-in silnik SMG 180/120 oferuje moc do 80 kW.

Silnik jest bardzo efektywny: osiąga sprawność powyżej 90%. Unikalną cechą nowej jednostki jest jej przystosowanie do trybu miejskiego, do którego optymalnie dopasowano jej sprawność. Im efektywniejsza praca silnika elektrycznego, tym większy zasięg jazdy z napędem elektrycznym.

Drugim atutem kompaktowego silnika elektrycznego jest wygoda zapewniana kierowcy. Co typowe dla silnika elektrycznego, SMG180 realizuje funkcje Start-Stop oraz odzysku energii hamowania (rekuperacja). Brak przełączania biegów, ponieważ silnik pracuje ze stałym przełożeniem. Wyjściowa prędkość obrotowa dochodząca do 12 800 obrotów na minutę zapewnia silnikowi elastyczność i uniwersalność. Nawet w przypadku jazdy wstecz, bieg nie jest przełączany mechanicznie, lecz elektrycznie.

Silnik powinien być w praktyce bezobsługowy. Nie zawiera on mechanicznych części zużywających się, które wymagałyby regularnego serwisowania lub wymiany. Nie trzeba także kontrolować poziomu oleju ani uzupełniać płynu w chłodnicy.

Ważną zaletą w przypadku nowego silnika SMG jest elastyczność montażu. Silnik można zainstalować także na tylnej osi pojazdu. Dzięki temu w samochodach hybrydowych silnik spalinowy może napędzać przednią oś, a elektryczny – tylną. Silnik zapewniać może więc funkcję napędu na cztery koła. Przykładem  samochodu z takim rozwiązaniem napędu Axle Split jest Peugeot 3008 Hybrid4, wprowadzony do produkcji seryjnej przez koncern PSA i firmę Bosch.

 

Dowiedz się więcej

Elektroniczne sprzęgło w autach z manualną skrzynią
Elektroniczne sprzęgło w autach z manualną skrzynią

Sprzęgło eClutch firmy Bosch ma umożliwić bardziej ekonomiczną jazdę pojazdami wyposażonymi w manualną przekładnię, wyposażonymi w system Start-Stop. Rozwiązanie to ułatwi także poruszanie się w korkach, ograniczając je do użycia pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie. Zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch zwiększa oszczędność paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik […]

Bosch prezentuje hydrauliczny napęd hybrydowy
Bosch prezentuje hydrauliczny napęd hybrydowy

Firma Bosch zaprezentowała nowy, hydrauliczny napęd Full-Hybrid, który ma być tańszy i bardziej wytrzymały od układów elektrycznych, umożliwiając jednocześnie zaoszczędzenie do 45 proc. paliwa. Oszczędność paliwa i tańsze naprawy Technologia, opracowana przez firmę Bosch we współpracy z PSA Peugeot Citroën, ma znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w samochodach kompaktowych. System jest przystosowany także […]

Produkty Bosch dla pojazdów ciężarowych – relacja
Produkty Bosch dla pojazdów ciężarowych – relacja

Na konferencjach prasowych najczęściej wysłuchuje się tego, co mają do powiedzenia prowadzący oraz ogląda prezentacje multimedialne. Bardzo rzadko mamy możliwość zobaczenia omawianych produktów czy urządzeń podczas pracy. To zaoferował nam Bosch podczas pokazu swojej oferty dla pojazdów ciężarowych. Bosch dla pojazdów ciężarowych Spotkanie prasowe Boscha, które odbyło się 8 października w Warszawie, trwało długo, bo […]

Sukces studentów Politechniki Śląskiej
Sukces studentów Politechniki Śląskiej

Studenci Politechniki Śląskiej odnieśli sukces w wyścigu pojazdów elektrycznych The Greenpower Corporate Challenge, który odbywa się co roku na najsłynniejszych torach w Wielkiej Brytanii. Ich zespół wystartował z debiutanckim bolidem SG2013 (Shark) zajmując zaszczytne pierwsze miejsce. Międzynarodowy sukces polskich studentów Zawody Corporate Challenge to okazja dla studentów do zmierzenia się z przedstawicielami dużych korporacji oraz […]

Grupa Bosch poprawiła wyniki w 2013 roku
Grupa Bosch poprawiła wyniki w 2013 roku

Według wstępnych danych Grupa Bosch, pomimo słabej koniunktury gospodarczej, zwiększyła obroty w 2013 roku o 2,7 proc., do 46,4 mld EUR. Według wstępnych danych zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem podatków i odsetek) Grupy Bosch, liczony bez dodatkowych obciążeń ze strony fotowoltaiki, wynosi ok. 6 proc. obrotu. Oznacza to wzrost o ok. jeden punkt procentowy w […]

Układ Bosch dla motocykli może uratować tysiące motocyklistów
Układ Bosch dla motocykli może uratować tysiące motocyklistów

Co drugi wypadek motocyklowy w Niemczech ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce na zakręcie. Gdy motocykl jest pochylony i nagle pojawi się przeszkoda, nawet doświadczeni motocykliści znajdą się w poważnych tarapatach. Koło może wpaść w poślizg, a kierujący straci kontrolę nad pojazdem. Układ stabilizacji toru jazdy dla motocykli (MSC) wspomaga kierowcę przy silnym hamowaniu na zakrętach. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 20 sierpnia 2019, 4:03 2 0

Gdzie to naprawdę można kupić to przecież powinno być na rynku ogólnie dostępne.

Odpowiedz

Anonim, 27 sierpnia 2019, 3:49 0 0

I gdzie to jest na rynku ogólnie dostępne?

Odpowiedz