Wybór nawierzchni do warsztatów i myjni samochodowych

6 marca 2013, 10:13

Z uszkodzonego pojazdu często wylewa się olej, płyn hamulcowy czy benzyna, które trudno usunąć. Posadzka do warsztatu samochodowego, stacji serwisowej czy myjni musi być więc odporna na działanie czynników mechanicznych i chemicznych.

Rodzaje posadzek do warsztatów

Nawierzchnia polimerowaWysokiej jakości podłoga, to nie tylko kwestia większej trwałości czy estetyki, ale przede wszystkim zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Dobrze zabezpieczona zapobiega bowiem pyleniu i wnikaniu cieczy. Dzięki temu pracownicy nie są narażeni na przebywanie w szkodliwych warunkach. To również duża oszczędność – konserwacja czy wymiana są dużo rzadsze niż w przypadku gorszych jakościowo rozwiązań.

Najpopularniejszym materiałem stosowanym do wykonywania podłóg przemysłowych jest beton. Zbrojona wylewka betonowa jest podłożem, które o ile zostanie starannie wykonane oraz odpowiednio wygładzone i zaimpregnowane, może służyć samodzielnie. Zwykle jednak układa się na nim posadzkę. W surowej formie narażona jest bowiem na szybką degradację, pylenie, wycieranie i nasiąkanie cieczami. Wśród metod ochrony powierzchni podłóg betonowych często stosuje się zatarcie materiałem mineralnym oraz zabezpieczenie polimerowymi posadzkami przemysłowymi.

Zdaniem Janusza Kornasia z firmy Megachemie R&T SA Pomieszczenia, które są intensywnie użytkowane powinny posiadać solidną, odporną na ścieranie warstwę posadzkową. Dodatkowo, w systemie polimerowym można podłożu nadać pożądaną, dowolną barwę i fakturę. Posadzki polimerowe charakteryzują się wysoką wytrzymałością, twardością, elastycznością, szczelnością oraz estetycznym wyglądem.

Do nawierzchni polimerowych zaliczane są posadzki epoksydowe, poliuretanowe i epoksydowo-poliuretanowe, które w zależności od wyboru, mogą zawierać np. barwne wypełnienie kwarcowe lub posiadać właściwości antyelektrostatyczne. Posadzki polimerowe odporne są na działanie chemikaliów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym. Nawierzchnia taka nadaje się do warsztatu samochodowego, stacji serwisowej czy myjni. Może też zostać wykonana jako antypoślizgowa. Tego typu rozwiązanie charakteryzuje się falowaną fakturą powierzchni, Nawierzchnia polimerowao strukturze tzw. „baranka” lub szorstką powierzchnią uzyskiwaną podczas nakładania żywicy (przez posypanie jej kruszywem kwarcowym). Tego typu rozwiązania szczególnie sprawdzają się na ciągach pieszych oraz w strefach mokrych. Ważną zaletą takiego systemu jest jego izolacyjność (brak fug między płytkami, którymi mogłaby przeciekać woda, olej lub inne substancje, powodujące przyspieszoną degradację podłoża betonowego). Takich właściwości nie posiadają płytki ceramiczne. Dodatkowo, samorozlewną posadzkę żywiczną łatwo wykonać wokół kanału w hali warsztatu lub słupów podnośników, gdzie w przypadku ceramiki konieczne jest jej docinanie. Płytka ceramiczna nie jest w stanie także wytrzymać upadku ciężkich narzędzi – łatwo może ulec pęknięciu.

Istnieją również inne sposoby zabezpieczenia posadzek betonowych. Można ją pomalować, co zmniejszy jej chłonność. W tym celu należy używać specjalnych farb do betonu: uretanowo-alkidowych, akrylowych lub epoksydowych. Szczególnie ważne są jej właściwości i parametry: wytrzymałość na ścieranie, elastyczność i odporność na chemikalia. Innym pomysłem na równą i wytrzymałą posadzkę jest specjalna zaprawa cementowa. Janusz Kornaś z firmy Megachemie R&T SA przypomina jednak, że zaprawy cementowej samopoziomującej nie powinno stosować się do pomieszczeń, w których występują spadki podłoża. Podobnie jak beton, wylewki cementowe należy zaimpregnować. Nanoszenie produktu impregnującego należy powtarzać co 3-4 lata. Nie są to jednak sposoby, które chronią w takim samym stopniu jak posadzki polimerowe.

 

Dowiedz się więcej

Radio w warsztacie
Radio w warsztacie

Słuchanie muzyki stanowiącej tło dla prac przy naprawach może działać na fachowców mobilizująco, jeżeli wykonują dobrze znane sobie czynności. Z takiego założenia wychodzi marka First Austria oferując niewielki radioodbiornik FA 1908-1, umożliwiający odbiór ulubionych melodii. Zdaniem naukowców, jeśli powtarzalnym obowiązkom towarzyszy muzyka, efektywność potrafi wzrosnąć nawet o kilka procent w porównaniu do osób pracujących w […]

Klient pilnie poszukiwany
Klient pilnie poszukiwany

Przyczyny spadku popytu na naprawy samochodów widać gołym okiem. Nie jest to ucieczka klientów z autoryzowanych serwisów na rzecz tańszych warsztatów, czy też własnoręcznych napraw samochodów jak twierdzą niektórzy eksperci. Ze względu na trudną sytuację finansową wielu gospodarstw domowych właściciele pojazdów poszukują oszczędności. Po pierwsze ograniczają użytkowanie samochodów, co doskonale potwierdza zmniejszony popyt na paliwa. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Hubert Sawicki, 29 marca 2017, 11:35 0 0

Na posadzce betonowej można położyć posadzkę modułową PVC. Sprawdzi się na pewno na części przestrzeni warsztatu. Ma różne kolory jest trwała na tyle ile powinna, poza tym układa się ją już w 24h. Mój wujek ma ją w magazynie, ale sam zastanawiam się nad ułożeniem takiej z dal.pl. Oni układają ją w mniej niż dobę.

Odpowiedz